1. Професійна діяльність і особистість педагога
Педагогічні задачі
1. В учительській точилася розмова про труднощі вчительської праці, критерії її оцінювання. Думки були різними. Одні говорили, що вчитель тоді вчитель, коли він блискуче знає свій предмет. Інші стверджували, що тільки той учитель - майстер, хто вільно володіє формами позаурочної роботи. Треті віддавали пріоритет умінню працювати з батьками, казали, що це найскладніша ділянка учительської роботи. А ще була така думка: треба навчити дитину вчитися все життя, тому головне в учителя - його методичний багаж. Дехто вважав, що найважливіший показник якості вчителя - його кругозір.
Раптом Єлизавета Михайлівна шумно склала зошити, окуляри і тоном, який свідчив, що висловлювання вчителів зачепили її самолюбство, голосно сказала:
- А я вважала і вважаю, що головне в учителеві - це сумлінність. - І після невеликої паузи продовжувала: - Я ось всі двадцять п'ять років першою приходжу в школу і останньою йду. Я всю себе віддаю дітям.
Підійшовши до дверей, вона рішуче повторила:
- Треба всього себе віддавати дітям - ось що робить учителя Учителем!
У цей момент Анатолій Миколайович, молодий фізик, додав:
- А ще треба мати що віддавати!
Дискусія в учительській на цьому не скінчилася. Літня вчителька Софія Павлівна, котра досі не брала участі в розмові, зітхнувши, промовила:
- Якість нашої роботи, а отже, нашу компетентність і сумлінність можна визначити лише за результатами нашої роботи - яких дітей випустили ми в життя, ким і якими вони стали. Серед моїх, наприклад, два академіки, один у загоні космонавтів, троє докторів наук, четверо артистів, п'ять педагогів, суддя, навіть заступник міністра є, а вже інженерів, лікарів, журналістів, робітників - не злічити.
- Софіє Павлівно, а скількох ви не врятували? - раптом запитав Анатолій Миколайович.
- Як це - не врятувала? Від чого не врятувала? - не відразу зрозуміла колега.
- Ну, скільки тих, хто спився чи опинився на лаві підсудних? Або тих, які виросли поганими людьми?
Софія Павлівна без образи сприйняла запитання молодого вчителя.
- А ви маєте рацію. Я ніколи не рахувала тих, кого не врятувала. Є, мабуть, і такі. Мені, як і іншим, завжди приємно було працювати із сильними, здібними, яскравими дітьми, які самі хотіли вчитися. За ними когось, напевно, і проґавила. Мабуть, якби кожен учитель за роки роботи в школі врятував хоча б одну долю, то в країні не було б негідників і підлих людей.
1. Що ж головне в діяльності вчителя?
2. Хто з учителів має рацію?
3. Поясніть вислів: "Учитель продовжує себе в дітях".
2. У День учителя Світлана Володимирівна прийшла до школи в найкращій сукні. В кожному класі її чекали квіти й привітання на красивих листівках, гарним почерком, теплими словами. їй бажали здоров'я, успіхів, гарних учнів.
У 10-В, подякувавши, Світлана Володимирівна сказала:
- Ви бажаєте мені творчих успіхів у найблагороднішій справі - вихованні підростаючого покоління. А скажіть, хто буде продовжувати цю благородну справу?
її не зрозуміли. Вона поставила інше запитання:
- Хто з вас хоче стати вчителем?
Довга пауза. Жодна рука не піднялася. Було неприємно, але діти не могли кривити душею.
- Тоді хоч поясніть, чому ви не хочете?
Учні замислилися. Першою руку підняла Наталка.
- Ну... по-перше, це ж означає світу білого не бачити! - сказала вона дуже виразно. - У мене мама вчителька. Вона каже: "Школа вимагає від людини всього її життя". Це дуже важко.
- А я просто не впоралася б! Адже з нами важко! Змусити кожного сидіти, слухати, любити предмет. У мене всі б на головах ходили! - сказала Оленка. - Я б хотіла викладати літературу, але зошити...
- Як на мене, це дуже одноманітне життя. Програма одна й та сама, з року в рік тлумач одне й те саме, так десятки років, до пенсії - нудно.
Це сказав Вітя. Сказав обмірковано, впевнено.
- А ще... вже впроваджено комп'ютерне навчання. І професія вчителя відживає. Вона стає неперспективною, непрестижною. Навчати будуть машини!..
1. Що б ви відповіли учням?
2. Які ваші думки з приводу особливостей педагогічної професії? Відповідь аргументуйте.
3. Чи погоджуєтеся ви з думкою, що професія вчителя вимагає від людини всього її життя, постійного накопичення не тільки знань, а й вражень, почуттів, життєвого досвіду? Чому?
3. У школі найнедисциплінованіший і найнеорганізованіший 7-й клас. Та ось цікава деталь: не у всіх учителів учні "показують себе". Українську мову веде Ганна Кузьмівна. Вимоглива, сувора, розслаблятися не дозволяє. Але щойно переходить до пояснення нового матеріалу, всю увагу зосереджує на його змісті. Ось тоді учні починають займатися хто чим. Щоправда, лише "попадешся", то галасу буде багато.
Фізик Дмитро Андрійович, зайшовши до класу, зразу поглядом охоплює всіх разом і кожного зокрема. Пояснює новий матеріал і, не перериваючи розповіді, тихенько підходить до Віктора, який сидить за останньою партою, забирає у нього плеєр і продовжує розповідь.
Малює на дошці схему фізичних процесів і раптом:
- Тихенько, діти, Андрій їсть. Не будемо йому заважати. Галин ко, фотографію і я б подивився. Але на перерві. Увага на дошку.
Андрій ховає свого пиріжка, Галя здригається, ніяковіє і зосереджує свою увагу на дошці. <
На перерві учні обступають учителя і не можуть стримати своєї допитливості: як він дізнався про плеєр, фотографію.
- Секрет фірми, - жартує вчитель. - Готувався працювати в цирку, а потрапив до вас.
1. Що є причиною порушень дисципліни на уроках Ганни Кузьмівни? Чому?
2. У чому секрет майстерності вчителя фізики? Які здібності притаманні цьому педагогу? Відповідь обгрунтуйте.
4. Молода вчителька англійської мови, зайшовши у 7-й клас, побачила, що всі хлопці сидять в окулярах найрізноманітніших фасонів і кольорів.
Учні, затамувавши подих, чекали "вибуху". Але Ніна Іванівна нічого "не помітила". Вона відкрила журнал і почала урок. Власник найоригінальнішого оптичного приладу вийшов до дошки. Усі почали читати текст, і хвилин через десять учні один за одним ховали окуляри, які їм заважали.
1. Проаналізуйте дії вчителя. Чому учні не досягли мети?
2. Що допомогло новому педагогу налагодити контакт з учнями?
3. Які здібності виявила вчителька у цій ситуації?
Тести і методики для самопізнання
2. Професійне спілкування у структурі діяльності педагога
Педагогічні задачі
Педагогічні ситуації
Тести і методики для самопізнання
3. Підготовка вчителя у вищому педагогічному навчальному закладі
Педагогічні задачі
Тести і методики для самопізнання
4. Професійне самовиховання майбутнього педагога