Соціальний педагога веде таку документацію:
o план роботи на рік;
o план роботи на місяць;
o план роботи на тиждень;
o журнал соціально-педагогічної діагностики;
o журнал індивідуальних і групових консультацій;
o журнал корекційно-розвивальної і реабілітаційної роботи;
o журнал щоденного обліку роботи; статистичні звіти;
o соціальний паспорт учнівських колективів (закладу).
План роботи соціального педагога повинен містити всі передбачені напрями роботи.
"ЗАТВЕРДЖЕНО" Директор_
"ПОГОДЖЕНО" Директор районного(міського) центру практичної психології
ПЛАН
роботи соціального педагога
(прізвище, ім'я, по-батькові) (назва навчального закладу)
на 20_20_навчальний рік
пп | Зміст роботи | Термін проведення | Де і з ким проводиться |
1. Психодіагностична робота | |||
2. Консультативна робота | |||
3. Корекційно-відновлювальна та розви-вальна робота | |||
4. Психологічна просвіта | |||
5. Навчальна діяльність | |||
6. Організаційно-м етодична робота | |||
7. Зв'язки з громадськістю |
До плану роботи соціального педагога обов'язково включаються такі заходи:
- участь у роботі конференцій, семінарів;
- координування різних видів діяльності дітей, підлітків та молоді: обласні конкурси творчості, участь у конкурсних програмах для дітей з особливими потребами; участь у святах дитячо-юнацьких бібліотек; участь у роботі ЦССМ тощо;
- захист і охорона прав дітей.
Соціальна - педагогічний захист прав дитини і полягає у:
o розробці та реалізації соціально-педагогічних проектів і програм;
o зборі та нагромадженні інформації про дітей з багатодітних і соціально незахищених родин, ведення спадкових справ, супровід у відновленні документів, тощо.;
o забезпеченні захисту прав дітей в умовах школи: оформлення пенсій, одержання ними необхідного навчання і виховання, харчування, дотримання норм поведінки і спілкування та ін.;
o контролі за діяльністю посадових осіб школи в аспекті захисту прав дитини;
o координації зусилля посадових осіб школи щодо забезпечення захисту прав окремих школярів, груп, посадових осіб школи;
o установленні співробітництва з органами соціального захисту, відділами у справах неповнолітніх та інших відомств для координації спільних зусиль в інтересах захисту прав дитини тощо.
2.6. Визначення ефективності соціально-педагогічної роботи
Діяльність соціального педагога закладу вимагає вивчення і аналізу. Для оцінки соціально-педагогічної діяльності використовують фронтальні, індивідуальні та тематичні перевірки, а також визначають критерії оцінювання. Зокрема психологічна служба Рівненщини (Ю. Мельник, С.Шаргородська, Ж.Серкіс) розробила нормативно-правові, організаційно-методичні, прикладні вимоги до оцінювання діяльності соціального педагога. Була визначена документація соціально-педагогічної діяльності, яка піддається оцінюванню (таблиця 2), розроблені критерії та оцінки діяльності соціального педагога у закладі освіти (таблиця 3).
Таблиця 2
КОМПОНЕНТИ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Параметри компоненту СПД | Оцінка | Примітка | |
Нормативно-правова документація | |||
1. | Конвенція про права дитини | ||
2. | Етичний кодекс соціального педагога | ||
3. | Положення про психологічну службу | ||
4. | Укази президента | ||
5. | Закон "Про освіту" | ||
6. | Концепції загальноосвітньої школи | ||
7. | Нормативно-правова база психологічної служби | ||
8. | Нормативно-правова документація закладу | ||
Перелік документів, які веде соціальний педагог | |||
9. | План роботи на рік | ||
10. | План роботи на місяць | ||
11. | План роботи на тиждень |
Продовження табл. 2
Параметри компоненту СПД | Оцінка | Примітка | |
12. | Соціальний паспорт учня, класу | ||
13. | Соціальний паспорт школи | ||
14. | Журнал соціально-педагогічної діагностики | ||
15. | Журнал індивідуальних і групових консультацій | ||
16. | Журнал корекційно-розвивальної роботи | ||
17. | Журнал щоденного обліку роботи | ||
18. | Статистичні звіти (1 раз в півріччя) | ||
Планування діяльності | |||
19. | Соціально-педагогічний супровід | ||
20. | Відображення у планах з регіональних і місцевих програм, наказів, рішень колегії МОН України | ||
21. | Власні програми | ||
Діагностика | |||
22. | Наявність і якість діагностичних методик | ||
23. | Доцільність соціально-педагогічних досліджень | ||
24. | Якість рекомендацій, наданих за результатами соціального діагностування | ||
Корекційно-розвивальна і реабілітаційна діяльність | |||
25. | Наявність і якість корекційно-розвивальних програм | ||
26. | Якість авторських програм | ||
27. | Володіння методами і прийомами корекційно-розвивальної роботи | ||
28. | Різноманітність форм корекційно-розвивальної роботи | ||
Консультативна діяльність | |||
29. | Організація індивідуальних та групових консультацій за результатами діагностики | ||
30. | Якість розробки стратегії соціально-педагогічної допомоги школярам, які мають проблеми у навчанні, поведінці | ||
Просвітницька діяльність | |||
31. | Якість проведення просвітницької діяльності з учнями | ||
32. | Якість проведення просвітницької діяльності з педагогами | ||
33. | Якість проведення просвітницької діяльності з батьками |
Закінчення табл. 2
Параметри компоненту СПД | Оцінка | Примітка | |
Навчальна діяльність | |||
34. | Робота гуртків | ||
35. | Розробка навчальних курсів за вибором | ||
36. | Факультативні заняття | ||
Зв 'язок з громадськістю | |||
37. | Організація спільної роботи спеціалістів суміжних галузей | ||
38. | Здійснення соціально-педагогічного патронажу | ||
Участь у поширенні та впровадженні передового досвіду у соціальній педагогіці | |||
39. | Відвідування навчально-методичних заходів | ||
40. | Впровадження у свою діяльність рекомендацій | ||
41. | Наявність власного передового досвіду, поширення його серед колег | ||
Матеріально-технічна база | |||
42. | Методичні матеріали | ||
43. | Технічне обладнання | ||
44. | Дизайн | ||
45. | Окреме приміщення |
Таблиця 3
КРИТЕРІЇ ЕФЕКТИВНОСТІ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
К-сть балів | Обґрунтування | Оцінка | Примітка |
0 | відсутність компоненту, що вивчається | незадовільно | |
1 | присутній, але недостатньо реалізований компонент, що вивчається | задовільно | |
2 | компонент реалізований, але має безсистемний характер | добре | |
3 | компонент реалізований, достатня системність і результативність | відмінно |
Таким чином, сощальна-психологічна служба школи - це складний багатопрофільний організм. Його діяльність багато в чому залежить від організації, керування і компетентності педагогічного колективу.
2.7. Соціально-педагогічний патронаж
2.8. Перспективи розвитку професії
ТЕМА 3. СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ДІАГНОСТИКА І КОНСУЛЬТУВАННЯ
3.1. Сутність соціально-педагогічної діагностики
Характеристика складових соціально-педагогічної діагностики
3.2. Особливості консультування у діяльності соціального педагога
ТЕМА 4. СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОФІЛАКТИКИ ТА РЕАБІЛІТАЦІЯ
4.1. Сутність та методи соціально-педагогічної профілактики
4.2. Особливості технології реабілітації у діяльності соціального педагога