1. Кількість людей у групі (постійний і епізодичний склад).
2. З якого часу існує.
3. Вік, місце роботи, навчання її членів.
4. Принцип включення в групу (за місцем проживання, на підставі загальних цілей, приналежності до громади і т.д.).
5. Основні місця збору.
6. Середня періодичність зборів.
7. Найбільш використовувані спільні заняття (проранжувати) (випивки, гра в карти, рухливі ігри, блукання вулицями, відвідування кіно, спів під гітару, уживання наркотиків і т.д.).
8. Найбільш улюблені теми бесід і обговорень (проранжувати) (обговорення різних проблем у навчанні, на роботі, конфліктів з батьками, учителями, обговорення прочитаного, кіно- і телефільмів, обговорення спільних дій, життєвих планів, відносин з дівчинами, розповіді про взаємини дорослих чоловіків і жінок, про злодійські звичаї, обговорення способів отримання засобів для розваг, випивки, наркотиків і т.д.).
9. Жаргонні слівця, використовувані в групі.
10. Клички членів групи.
11. Лідер групи і його характеристика.
12. На чому тримається авторитет лідера (потрібне підкреслити): на страху перед фізичною силою; на повазі до інтелекту; на умінні знайти загальну мову з хлопцями; на досвідченості.
13. Як часто і з приводу чого бувають конфлікти?
14. Як звичайно розв'язуються конфлікти (мирно, бійкою, завдяки втручанню лідера, компромісом частини хлопців)?
15. Як часто виникають конфлікти, бійки з іншими угрупованнями і з приводу чого?
16. Чи підтримується зв'язок з дорослими злочинцями, з особами, що відбули покарання у місцях позбавлення волі (так, ні, епізодично)?
17. Який вплив вони роблять на хлопців? (потрібне підкреслити: застерігають про можливості злочину; підбурюють до злочину; заражають помилковою романтикою; передають злодійський жаргон, пісні, звичаї).
18. Які якості характеру і вчинки більше всього засуджуються і які заходи впливу з боку групи чиняться на провиненого?
19. Чи можливий добровільний вихід із групи? Перехід в іншу? Чи бували такі випадки, з якої причини і яка реакція на це?
20. Як ставляться дорослі до угруповань дітей:
- батьки (доброзичливо, не перешкоджають зустрічам на квартирах; нейтрально, не звертають уваги; вороже, забороняють спілкування, забороняють зустрічі у себе в будинку);
- учителі;
- сусіди.
21. Чи перебуває хто-небудь із дітей на обліку в міліції, які заходи впливу на групу?
22. Чи займається хто-небудь із дітей у гуртках, секціях, клубі? Як це впливає на інших і як до цих занять ставляться у групі?
Будь-які види соціально-педагогічної діяльності можна здійснювати лише після комплексної діагностики (етимологічної і симптоматичної).
Етимологічна діагностика допоможе відновити історію занедбаності дитини:
- які фактори (медико-біологічні, соціокультурні, психолого-педагогічні) спровокували актуальний стан підлітка;
- яка частина мікросередовища (сім'я, дитячий садок, школа) допустила дефекти у вихованні підлітка;
- який термін впливу виявлених негативних факторів (довготривалі, багатопланові, інтенсивні);
- як підліток реагує на позитивні, негативні або дезінтегруючі впливи мікросередовища;
- яка опірність підлітка.
Симптоматична допоможе вивчити психологічні якості особистості. Соціально-педагогічна діяльність з неформальними групами реалізовується за декількома напрямами:
- використання потенціалу існуючих просоціальних груп з метою просвітницької роботи, реабілітації або корекції особистості;
- ініціювання створення груп соціальної спрямованості (взаємодопомоги, молодіжних соціальних ініціатив та ін.);
- спільна робота з організаторами формальних груп з метою переорієнтації асоціальних груп у просоціальні;
- спільна діяльність з психологом, батьками, педагогами з метою переорієнтації їх установок і поведінки.
Виходячи з вище сказаного, можна розробити найрізноманітніші моделі соціально-педагогічної діяльності: "профілактика", "діагностика", "корекція", "реабілітація", "переорієнтації".
Найважливіша модель соціально-педагогічної діяльності є модель "переорієнтації", механізмом якої виступає дезорганізація і реорганізація.
Дезорганізація асоціальної групи передбачає процес, спрямований на руйнування її структури - зв'язків між членами групи, внутрішньої дисципліни. При цьому група розпадається, але асоціальна спрямованість окремих її членів може зберігатися.
Реорганізація передбачає не лише перебудову структури асоціальної групи, але і зміну спрямованості.
У моделі "переорієнтація" соціальні педагоги використовують методи попередження, припинення і руйнування.
Успішність роботи забезпечить проникнення соціального педагога в середину групи або ж використання референтної особи, контактувати лише з тими членами групи, які займають антагоністичну позицію.
Для нейтралізації діяльності групи використовують такі методичні прийоми:
- виявлення найбільш авторитетних членів групи;
- вивчення їх нахилів, інтересів, видів діяльності;
- здійснення постійного контролю і включення їх в суспільно корисні види діяльності, в окремих випадках залучати до керівної роботи на громадських засадах;
- стимулювання лідерів групи до зміни своїх поглядів, позиції, поведінки;
- проведення профілактичної роботи з членами групи з метою ізоляції їх від лідера;
- розвінчування лідера в очах членів групи;
- введення в групу позитивно налаштованих осіб.
При руйнуванні групи можна використовувати такі методичні прийоми:
- організація суспільно корисної праці;
- організація ситуацій, які закріплюють за "потрібним" лідером ведучих ролей;
- залучення групи до інтересних справ з формальними групами (озеленення міста, виїзд в оздоровчий табір тощо);
- штучне створення суперечностей між лідером і членами групи (метод "вибуху").
Особливістю соціально-педагогічної роботи є те, що соціальний педагог спрямовує діяльність не на руйнування неформальної групи, а на викорінення причин і умов, які сприяли формуванню цієї групи. При цьому потрібно пам'ятати: основне працювати з кожним членом групи окремо.
Кожна модель вимагає адекватного добору змісту, форм методів роботи, відповідного кола заінтересованих і компетентних учасників, визначення відповідної технології соціально-педагогічної роботи.
Модель психолого-педагогічної реабілітації - процес відновлення психічних проявів і здібностей дитини після вчинення порушення. У результаті чого створюється рівновага в психіці і поведінці дитини, яка має відповідати нормам поведінки, віку, вимогам середовища, в якому вона проживає. Реабілітація - це комплексна система взаємопов'язаних дій, спрямованих на відновлення дитини в соціальному статусі, здоров'ї, дієздатності у власних очах і перед оточуючими. Наслідком реабілітації повинно бути зміна уявлень дитини про себе - її "Я-концепції". Реабілітація проводиться через оптимізацію її ведучих видів діяльності і нормалізацію всієї системи відносин з оточуючими.
Профілактика в системі реабілітації пов'язана з усуненням, зняттям причин, умов і факторів, які викликають ті або інші відхилення в розвитку особистості.
Корекція передбачає роботу з конкретними відхиленнями і спрямована перш за все на саму дитину.
Відновлення дитини в правах означає повернення їй права на життя і виживання, права на освіту, захист прав і свобод особистості, забезпечення можливості для сприятливого розвитку, активної участі в житті суспільства. Тобто в правах, передбачених положенням Конвенцією ООН про права дитини.
Соціальний захист дітей - це комплекс правових, економічних, медичних і психолого-педагогічних засад, які забезпечують оптимальний біологічний і соціальний розвиток
Соціальна допомога дітям - це одна із форм соціального захисту, яка представляє сукупність соціальних заходів, спрямованих на підтримку належних умов життєдіяльності та існування дітей.
Соціально-педагогічна допомога (підтримка) - система соціально-педагогічних засобів, які забезпечать нормальні психолого-педагогічні умови повноцінного розвитку і життєдіяльності.
Ресоціалізація - організований соціально-педагогічний процес відновлення соціального статусу, втраченого, або несформованих соціальних навичок, переорієнтація їх соціальних установок.
Відомими технологіями в соціально-педагогічній роботі з неформальними групами є колективно-творчі справи (КТС), мозковий штурм, групові дискусії.
У соціально-педагогічній діяльності з підлітками неформальних
груп потрібно дотримуватися таких рекомендацій:- здійснювати індивідуальний підхід до кожного учасника групи і
диференційований підхід до кожної групи;
- обговорювати проблеми, які хвилюють підлітків і молодь, а не забороняти належати до якоїсь групи;
- знаходити спільну мову в зацікавленій проблемі;
- ввести табу на наркотики, насилля, п'янство, жорстокість, проституцію, неофашизм, порнографію;
- індивідуально розробити програму самоосвіти підлітка;
- ввести факультативи у школі;
- залучати до правоохоронної діяльності;
- у разі необхідності направляти підлітків до центрів соціальної реабілітації.
9.1. Фактори формування проблем людини
9.2. Види психічних станів
9.3. Технологія кризового втручання
9.4. Методи розв'язання конфліктів
Модель розв 'язання конфлікту
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ