Педагогіка - Пальчевський С.С. - Ієрархічність та діагностичність цілей навчання.

Для правильної організації життя Л.М.Толстой у свій час радив визначати ціль для всього життя, для кожного року, місяця, тижня, дня, години, хвилини, при цьому у випадку необхідності жертвувати нижчі цілі вищим. Так само для успішної організації процесу навчання з метою передачі нажитого людством досвіду активного життя у світі підростаючим поколінням необхідна певна впорядкованість цілей навчання згідно з ієрархією їхньої значущості, масштабами охоплення змісту навчального матеріалу, складністю необхідних для засвоєння знань і умінь. Наприклад, ставляться цілі: 1) на рівні всього навчального предмета; 2) на рівні певного розділу його; 3) на рівні конкретної теми цього розділу. Це насамперед стосується освітніх і розвивальних цілей.

Приклади ієрархії розвивальних цілей стосовно розумового розвитку учня можна помітити у "Програмі формування інтелектуальних умінь в учнів" В.Ф.Паламарчук (Див.: Паламарчук В.Ф. Програма формування інтелектуальних умінь в учнів // Як виростити інтелектуала. - Тернопіль, 2000. - С. 9-21). У ній, починаючи з молодших класів, для кожного класу поставлені цілі стосовно інтелектуального розвитку учнів та визначені шляхи їхнього досягнення.

Загалом ієрархічну структуру цілей навчання подають у такому вигляді вершинна ціль - ціль як соціальне замовлення суспільства, яке сформульоване в Конституції України та Законі "Про освіту "; 2) цілі на рівні навчального предмета: 3) цілі на рівні навчального курсу; 4) цілі на рівні окремих навчальних понять, фактів, явищ, процесів (І.В.Малафїїк). Однак установлення подібної ієрархії у групі виховних цілей, на нашу думку, недоцільне і неможливе.

Діагностичність цілей пов'язана з установленням способів їхнього виявлення, засобів вимірювання та оцінки. Наприклад, для встановлення діагностичності навчальної цілі на рівні поняття необхідно здійснити: 1) точний опис ознак цього поняття; 2) точний опис його об'єктивного прояву, з яким воно співвідноситься; 3) визначити шкалу вимірювань як першого, так і другого, ураховуючи рівень ієрархії поставленої цілі.

Однак зауважимо, що, діагностуючи рівень досягнення певної навчальної цілі, слід зважити не лише на рівень ієрархії цілі, а й на час, упродовж якого її планується досягти. Виховні ж цілі швидше діагностуватимуть реальні життєві ситуації, ніж штучно створені умови в класі.

Стратегія формування цілей навчання під час підготовки вчителя до уроку:

1. Установити на основі навчальної програми навчальні, розвивальні та виховні цілі.

2. Співвіднести їх зі змістом навчального матеріалу, визначеного навчальною програмою та реалізованого в тексті підручника.

3. Визначити можливий рівень ієрархії поставлених цілей.

4. Виявити можливі шляхи діагностичності їх, передбачивши: а) точний опис ознак об'єктів цілі; б) опис об'єктивного прояву цих об'єктів; в) можливість вимірів як першого, так і другого з урахуванням рівня ієрархії поставленої цілі.

5. Виходячи зі змісту навчального матеріалу, установити ієрархічні зв'язки поставлених програмою цілей із цілями вищого рівня ієрархічної структури.

6. Для можливої в межах уроку реалізації цих зв'язків продумати відповідні доповнення до змісту навчального матеріалу, якими пов'язати цілі нижчого порядку із цілями вищого порядку.

7. Вінцем" завершеності ціле покладання навчального заняття вважати виявлення можливостей використання навчального змісту для спрямування його в напрямі поетапного досягнення цілей вищого порядку, ураховуючи довго тривалість реалізації цих цілей.

Запитання та завдання для самоперевірки

1. У чому полягає відмінність між поняттями мети та цілей навчання?

2. Розкрийте суть загальної мети навчання.

3. Висвітліть відображення мети навчання як складової мети триєдиного процесу едукації у філософії сучасної освіти.

4. Яким чином мета навчання визначається державним замовленням школі?

5. Охарактеризуйте групи цілей навчання: навчальні, розвивальні, виховні.

6. Визначте характер розвивальних цілей в умовах розвивального навчання.

7. У чому полягає ціле покладання процесів саморозвитку учнів?

8. Які умови слід враховувати під час визначення виховних цілей навчальних занять?

9. Розкрийте суть таксономії Блума.

10. У чому полягають ієрархічність та діагностичність цілей навчання?

11. Виявіть взаємозв'язок між ієрархічністюта діагностичністю цілей навчання.

12. На прикладі конкретної теми уроку сформулюйте групу навчальних, виховних та розвивальних цілей, використовуючи запропоновану автором стратегію формування цілей навчання під час підготовки вчителя до уроку.

Завдання для самостійної роботи

1. На прикладі довільно вибраної конкретної теми уроку визначити елементи змісту навчального матеріалу, які можуть бути засвоєні на основі провідних типів інтелектуальної діяльності учнів, визначених таксономією Блума. На цій основі складіть матрицю цілей навчання згідно з таксономією Блума, розмістивши в рядках елементи змісту навчального матеріалу, а в стовпчиках - провідні типи інтелектуальної діяльності учнів при засвоєнні цих елементів. На основі матриці сплануйте процес досягнення цілей навчання визначеної групи, складіть діагностичну картку-завдання, яка визначала б шляхи та засоби досягнення поставлених цілей під час засвоєння кожного елемента знань. Для орієнтування використайте матрицю цілей навчання, яку наводить у своєму посібнику Малафіїк І.В. (Див.: Малафіїк 1.В. Дидактика. - К, 2005. - С. 201-204).

Рекомендована література

1. Амонашвили Ш.А. Единство цели: Пособ. для учителя. - М, 1987.

2. Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения. - М., 1986.

3. Малафіїк І.В. Дидаїгіика. - К., 2005. - С. 158-218.

4. Мойсеюк Н.Є. Педагогіка. - К., 2003. -С. 189-190.

5. Онищук В.А., Паламарчук В.И. Сущность и структура процесса обучения // Дидактика современной школы / Под ред. В. А.Онищука. - К., 1987.-С. 35-41.

6. Паламарчук В.Ф. Програма формування інтелектуальних умінь учнів // Як виростити інтелектуала. - Тернопіль, 2000. - С. 9-21.

Стратегія формування цілей навчання під час підготовки вчителя до уроку:
3.5. Засоби навчання
Поняття про засоби навчання та їхню класифікацію.
Підручник як навчальний засіб, який найповніше відображає зміст освіти, що підлягає засвоєнню.
Роль і місце ілюстрацій у загальнодидактичній структурі підручника.
Аудіозаписи або засоби слухової наочності.
Візуальні або екранні засоби.
Аудіовізуальні або наочно-слухові засоби.
Відеозаписи.
Комплексне використання технічних засобів навчання.
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru