Педагогіка - Пальчевський С.С. - Виховання розумової культури.

Вона потребує розвитку інтелектуальних здібностей учнів - основи саморегуляції інтелектуальної діяльності.

Оволодіння основними розумовими операціями передбачає оволодіння методиками: аналізу, виділення головного, синтезу, порівняння, узагальнення, систематизації, оцінки, конкретизації, доведення, спростування.

У вітчизняному педагогічному просторі вже діє програма формування інтелектуальних умінь учнів, сформована професором В.Ф.Паламарчук на основі вивчення відповідного досвіду (Див.: Паламарчук В.Ф. Як виростити інтелектуала. - Тернопіль, 2000). Вона передбачає вдосконалення інтелектуальних умінь і навичок у віковому аспекті. Якщо в молодших класах вони формуються практично, то у старших - на теоретичній основі, перетворюючись у методи наукового пізнання. Таке формування планується у різних видах діяльності: навчально-пізнавальної, ігрової, трудової, суспільної.

Аналіз - мисленнєве розкладання цілого на складові частини. У молодших класах передбачає здійснення комплексу дій, що становлять елементарний емпіричний аналіз різної інформації (розділення цілого на складові у практичних діях, при сприйманні й осмисленні зображень у тексті, в логічних іграх, розрізнення суттєвих і несуттєвих ознак нескладних об'єктів; розділення завдань на прості елементи тощо). У старших класах вважається за можливе застосування різних видів емпіричного і теоретичного (у т. ч. системного) аналізів залежно від мети і характеру поставлених завдань, а також удосконалення різних видів аналізу за допомогою ТЗН і нових інформаційних технологій.

Виділення головного. Вчити у молодших класах розрізняти суттєві й несуттєві ознаки нескладних об'єктів, розділяти завдання на прості елементи, а інформацію - на логічні частини, вирізняти родові й видові поняття, вчитися виділяти головне у практичних завданнях і організаційній роботі. У старших: застосовувати сформовані вміння виділяти головне з перенесенням його на різні види діяльності (навчальну, трудову, суспільну та ін.); уміти виділяти головне в різній за обсягом та характером інформації, у способах діяльності методологічного характеру; фіксувати головне в різній знаковій та образній формах; самостійно розробляти пра-вила-орієнтири виділення головного.

Синтез - мисленнєве об'єднання складових у цілісність. Вироблення вміння у молодших класах об'єднувати окремі частини предметів або окремих сторін явищ, установлювати властивість такого об'єднання. У старших класах - об'єднувати окремі елементи знань, умінь та навичок у систему.

Порівняння - встановлення подібності чи відмінності між предметами або явищами за однією чи кількома ознаками. У молодших класах: вчити порівнювати до якісного ступеня, за яким іде узагальнення; визначати об'єкти і мету порівняння; встановлювати відмінності чи схожості; формувати відповідні висновки. У старших класах: виконувати проблемні завдання порівняльно-узагальнювального характеру; здійснювати історико-генетичне порівняння; вчитися порівнювати способи діяльності методологічного характеру; користуватися між предметними порівняннями; вчитися порівнювати не тільки навчально-пізнавальну, але й всі види навчальної, суспільної і трудової діяльності окремих осіб, груп, колективів; робити теоретичні й практичні висновки з порівняння.

Узагальнення - визначення об'єднуючої основи для окремих об'єктів, явищ, фактів тощо. У молодших класах: здійснювати весь комплекс дій, що складають індуктивне емпіричне узагальнення; осмислювати структуру його і дане вчителем правило-орієнтир. У старших класах: вчитися найскладнішим способам узагальнення: діалектичному і системно-структурному; виконувати завдання проблемно-узагальнювального характеру; переносити вміння узагальнювати на різні види діяльності; узагальнювати методи і прийоми інтелектуальної та практичної діяльності.

Систематизація (класифікація) - об'єднання окремого на основі певних спільних ознак. У молодших класах: використовувати накопичений практичний досвід визначення і пояснення найпростіших понять для осмислення логічного визначення через рід і видові відмінності; знайомитися з найпростішою структурою логічного визначення на наочних моделях, у дидактичних іграх, словниково-логічних вправах. У старших класах: удосконалювати оцінні судження учнів за заданими критеріями; вчити встановлювати такі критерії самостійно; виправляти неправильні класифікації і генетичні визначення.

Конкретизація. У молодших класах: здійснювати комплекс дій, що складає елементарну емпіричну конкретизацію, зокрема, аналізувати умову завдання; виділяти відоме і невідоме; розпізнавати в реальному житті вивчені загальні поняття й закономірності; розшифровувати певне родове поняття; конкретизувати заголовок, малюнок, простий словесний план; осмислювати структуру прийому. У старших класах: використовувати вміння конкретизації для дослідження, розшифрування і застосування різноманітної інформації; освоювати найскладніші види конкретизації: а) сходження від абстрактного до конкретного; б) на основі системно-структурного аналізу; в) на основі моделей; вчитися переносити вміння і навички конкретизації на інші види діяльності.

Доведення. У молодших класах: удосконалювати практичний досвід прямого (індуктивного, дедуктивного, за аналогією) доведення; ознайомитися із суттю, структурою і правилом-орієнтиром доведення (тези, аргументи, спосіб доведення, висновки); будувати елементарне доведення за заданою структурою і правилом-орієнтиром (теза - конкретне поняття, прямий спосіб демонстрації, 2-3 аргументи - конкретні судження, приклади, факти); освоювати правило-орієнтир, яке доцільно подати у формі картинки з поясненням. У старших класах: застосовувати різні форми доведення: пряме і непряме, індуктивне і дедуктивне, за аналогією, проблемне, "мозкового штурму", синектики; володіти всіма видами спростування; вміти відстоювати свої погляди, ставити запитання; розрізняти лояльні й некоректні прийоми евристики.

Розвиток творчого мислення у молодших класах слід пов'язувати з навчанням бачити суперечності в різних ситуаціях навчально-пізнавальної діяльності, нову функцію об'єкта, структуру об'єкта. Вчити молодших школярів розуміти запропоновану проблемну ситуацію, висловлювати емпіричне передбачення про можливі способи вирішення суперечностей, здійснювати часткове перенесення відомих знань і способів у нову ситуацію в різних видах навчальної, ігрової, практичної діяльності.

У старших класах із цією метою слід учити вихованців систематизувати перелік умінь, практично оцінювати будь-яку інформацію, творчо застосовувати вміння та навички в нових умовах у різних видах навчально-пізнавальної та організаційної діяльності.

Філософсько-світоглядні основи підростаючої людини.
Виховання моральної культури учня.
Екологічне виховання.
Виховання естетичної культури.
Фізичне виховання.
4.4. Методи виховання та самовиховання
Поняття про методи виховання та самовиховання.
Проблема класифікації методів виховання та самовиховання.
Вихідні основи класифікації методів виховання та самовиховання автентичної спрямованості особистості як складно організованої унікальної нестабільної системи.
Стратегіальна життєорганізація особистості
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru