1. Створення творчої групи для розробки індивідуальної соціально-педагогічної концепції загальноосвітнього навчального закладу, до складу якої можуть увійти члени дирекції школи, соціальний педагог, педагог-організатор, шкільний психолог, класовод, звільнений класний керівник, активні вчителі, співробітники, батьки, представники громадськості, науковий консультант. Зважаючи на міждисциплінарну специфіку процесу соціалізації у складі творчої групи, об'єднати, насамперед, фахівців, які змогли б обґрунтувати концепцію з позиції культурології, соціології, психології, соціальної педагогіки та соціальної роботи.
2. Орієнтація на те, що сутністю соціально-педагогічної діяльності школи є створення шкільного і позашкільного культурно-виховного простору через організацію суспільної життєдіяльності школярів, який сприяв би позитивному розвитку їхньої внутрішньоінтенційної спрямованості в руслі вимог європейського Кодексу виховних цінностей.
3. Розглядати соціальну роботу в школі як один із аспектів соціально-педагогічної діяльності, пам'ятаючи, що орієнтація лише на неї здатна створювати ефект "сизифової праці", коли доводиться усувати наслідки, не зачіпаючи їхніх причин.
4. У визначенні об'єкта соціально-педагогічної діяльності орієнтуватися не лише на дітей - жертв несприятливих умов соціалізації, а на кожного школяра як особистість, котра заслуговує власного автентичного самовизначення, цілеспрямування на шляху самореалізації, створення найсприятливіших умов для скорочення в майбутньому стартового періоду акме.
5. Об'єктом соціально-педагогічного впливу вважати також батьків учнів, оскільки діти у випадку необхідності стають ефективним інструментом цього процесу.
6. Суб'єктом соціально-педагогічної діяльності вважати всіх членів педагогічного колективу, батьків, представників громадськості, наукових консультантів, зважаючи на те, що виняткову відповідальність за організацію та результати цієї діяльності несуть члени адміністрації школи, особливо заступник директора з виховної роботи, соціальний педагог, педагог-організатор, шкільний психолог, класоводи, звільнені класні керівники.
7. Базовою основою для змісту соціально-педагогічної діяльності загальноосвітнього закладу може бути Конвенція ООН про права дитини (1989), Концепція національного виховання (1994), постанова "Про вдосконалення керівництва виховною роботою в закладах Міносвіти України" (і 994), "Концепція виховання у національній системі освіти" (1996), "Національна програма "Діти України" (1996), Національна доктрина розвитку освіти в Україні, сучасний вітчизняний та зарубіжний досвід соціально-педагогічної діяльності.
8. Визначення методів та форм соціально-педагогічної діяльності в узгодженні з її метою, назрілими завданнями, потребами та наявними засобами і можливостями.
Стратегія зовнішньої соціально-педагогічної діяльності загальноосвітнього навчального закладу.
1. Діагностування учнями, вихователями, класними керівниками під керівництвом заступника директора з виховної роботи та соціального педагога культурного рівня мікрорайону з виділенням таких аспектів цього рівня: соціального, економічного, політичного, демографічного, етнічного та релігійного.
2. Визначення на основі результатів діагностування сприятливих і несприятливих можливостей для соціально-педагогічної діяльності в мікрорайоні.
3. Планування соціально-педагогічних заходів із метою оптимального використання сприятливих можливостей соціалізації школярів у мікрорайоні та заходів з метою подолання несприятливих можливостей для соціального виховання.
4. Вивчення класоводами, вихователями та класними керівниками соціально-культурних умов сімей, у яких проживають учні. Складання на основі зібраних даних соціальних паспортів класних колективів.
5. Використання соціальних паспортів класів з метою надання соціально-педагогічної та можливої матеріальної допомоги тим сім'ям, які потребують цього передусім.
6. На основі вивчення соціальної інфраструктури мікрорайону спланувати заходи з метою організації та самоорганізації дозвілля школярів. Насамперед передбачити створення спортивних майданчиків та підготовку з колишніх учнів школи громадських інструкторів із різних видів спорту, представлених матеріальними засобами майданчика.
7. Організувати за місцем проживання учнів, за прикладом шведської молоді, молодіжне товариство спортивно-екологічного спрямування ,Чистий, чиста, чисте". Продумати його атрибутику, зміст і форми заходів, спрямованих на виховання бажань поєднати екологію зовнішнього середовища з екологією душі.
8. Для підготовки соціально-педагогічних заходів у мікрорайонах продумати форми та методи співробітництва загальноосвітніх навчальних закладів із місцевими органами влади, засобами інформації, громадськими організаціями, культурно-дозвільними закладами та організаціями, правовими та судовими органами, медичними закладами, виробничими колективами, закладами соціального забезпечення, службами у справах неповнолітніх та сім'ї й молоді, відомими, авторитетними в краї людьми: представниками господарського, громадського, спортивного, мистецького життя.
Стратегія управління соціально-педагогічною діяльністю загальноосвітнього навчального закладу.
Річна циклограма діяльності соціального педагога може мати приблизно таке спрямування:
Методика співпраці соціального педагога з опорним пунктом громадськості та міліції.
Стратегічні основи співробітництва соціального педагога з інспекцією відділу міліції у справах неповнолітніх.
Соціально-педагогічні основи профілактики суїцидальної поведінки серед дітей та учнівської молоді.
Соціально-педагогічні умови доцільного сценарного програмування особистості учня.
Стратегія підвищення рівня розвитку соціального інтелекту учня на основі педагогічно доцільної коректі його сценарного програмування.
4.7. Формування колективу та його вплив на особистісно-орієнтоване виховання учня
Поняття про колектив, його ознаки, функцію, структуру.