У процесі соціально-педагогічної діяльності соціальному педагогові доводиться співпрацювати з інспектором відділу міліції у справах неповнолітніх. Стратегічні основи такого співробітництва передбачають:
1) виявлення важких" підлітків, дітей групи ризику, вивчення характеру за умови їхньої соціалізації;
2) щорічний профілактичний курс лекцій про правопорушення, які здійснюють підлітки та старшокласники;
3) обмін інформацією для підготовки психолого-педагогічних характеристик на проблемних підлітків, які здійснюють протиправні дії (крадіжка, рекет);
4) соціально-педагогічну роботу в неблагополучних сім'ях, зокрема, виховання батьків засобами залучення до кола потреб їхніх дітей;
5) виявлення і нейтралізація джерел негативного впливу на неповнолітніх (ровесників, друзів, антисоціальних груп, випадкових знайомих тощо);
6) обмін інформацією про дітей і підлітків, які уже стоять на обліку в інспекції у справах неповнолітніх, допускали дрібне хуліганство, з'являлися в громадських місцях у нетверезому стані або здійснили злочин і стосовно них застосовувалися заходи, не пов'язані з реальним позбавленням волі, тобто йдеться про умовне покарання терміном на 2-3 роки);
7) спільний пошук "особливо важливої персони" (термін однієї з відомих голландських методик соціально-педагогічного впливу), яка, розуміючи і підтримуючи дитину, має особливо сильний емоційний, вольовий чи моральний вплив на неї; використання цієї людини для необхідної соціально-педагогічної корекції поведінки неповнолітнього порушника;
8) пошук можливостей для надання матеріальної допомоги тим, хто її потребує;
9) вивчення проблем доцільності подання школою клопотання про помилування у тому випадку, коли підліток на основі рішення супу за здійснений злочин був позбавлений волі;
10) консолідація сил школи, громадськості, інспекцій у справах неповнолітніх з метою розв'язання назрілих соціально-педагогічних проблем, які потребують свого термінового вирішення.
Соціально-педагогічні основи профілактики суїцидальної поведінки серед дітей та учнівської молоді.
Важливою ділянкою роботи соціального педагога в загальноосвітніх навчальних закладах є профілактика суїцидальної поведінки серед дітей та учнівської молоді. На жаль, у зв'язку з особливостями соціально-економічної ситуації останніх років Україна увійшла до групи країн із високим рівнем суїцидальної активності (понад 20 самогубств на 100 тисяч населення). Зросла кількість дитячих суїцидів. Зважаючи на це, Міністерство освіти і науки України підготувало лист від 27.06.2001 р. "Про профілактику суїцидальної поведінки серед дітей та підлітків". Відповідно до нього практичним психологам та соціальним педагогам рекомендується низка профілактичних заходів:
1. Виявлення дітей, які мають труднощі в навчанні, проблеми у поведінці та ознаки емоційних розладів, як учасників можливої "групи ризику". З цією метою бажано провести:
o бесіди з класними керівниками та іншими категоріями педагогічних працівників;
o психолого-педагогічні спостереження у класах;
o тестування, соціометричні дослідження, аналіз анкет школярів;
o бесіди і консультації з батьками, діти яких мають труднощі у навчанні, проблеми у поведінці і ознаки емоційних розладів.
2. Визначення причин труднощів учнів "групи ризику", яке можливо провести через:
o індивідуальні обстеження дітей "групи ризику" (тестування, бесіди тощо);
o функціональний аналіз проблем дитини, виявлення головних причин, які зумовлюють її труднощі;
o визначення типу "групи ризику" та рівня небезпеки.
3. Використання можливих шляхів подолання труднощів:
o переадресування до фахівців - дитячого психоневролога, психотерапевта, в соціальні служби для молоді;
o індивідуальна та групова корекція;
o робота психолога (соціального педагога) з сім'єю, рекомендації щодо перебудови сімейних стосунків, зміни стилю виховання;
o рекомендації вчителям щодо вибору індивідуального педагогічного стилю спілкування з конкретною дитиною;
o зниження вимог до виконання навчальної програми;
o тимчасовий перехід на індивідуальну форму навчання;
o зміна дитячого колективу;
o переведення до іншого вчителя;
o заохочення до позашкільної діяльності, створення "ситуації успіху";
o допомога сім'ї з боку вихователів, соціальних педагогів з охорони дитинства.
4. Психологічна просвіта вчителів та батьків, яка включає:
o психолого-педагогічні семінари: "Емоційні розлади у дітей", "Фактори, які впливають на суїцидальну поведінку в дитячому і підлітковому віці", "Шляхи допомоги при потенційному суїциді".
o Виступ на батьківських зборах, "батьківських університетах", де в узагальненому вигляді повідомляються дані, отримані в результаті психологічних досліджень, пропонуються рекомендації для поліпшення емоційного стану дітей "групи ризику".
Стратегія підвищення рівня розвитку соціального інтелекту учня на основі педагогічно доцільної коректі його сценарного програмування.
4.7. Формування колективу та його вплив на особистісно-орієнтоване виховання учня
Поняття про колектив, його ознаки, функцію, структуру.
А.С.Макаренко про розвиток колективу і виховання в ньому.
В.О.Сухомлинський про виховання шкільного колективу і його вплив на виховання учня.
Учнівський колектив як нестабільне системне утворення, його роль в особистісно-орієнтованому вихованні учня.
Розділ 5. Школознавство
5.1. Управління та педагогічний менеджмент у загальноосвітніх навчальних закладах
Педагогічний менеджмент як основа новітніх підходів до управління освітою.