Таблиця 2.1. Особливості анатомо-фізіологічного і психічного розвитку дітей молодшого, середнього та старшого шкільного віку
Особливості анатомо-фізіологічного та психічного розвитку | Урахування у навчально-виховній роботі |
Молодший шкільний вік | |
Особливості анатомо-фізіологічного розвитку | |
Прискорений ріст (щорічно на 5 см); збільшується вага (щорічно на 2—2,5 кг) | Створювати оптимальні умови для фізичного розвитку (забезпечення належних побутових умов, харчування) |
Збільшується окружність грудної клітки, але через недостатність розвитку м'язів грудей дихання прискорене і поверхневе | Передбачати невелике навантаження на фізичну сферу, уникати надмірних фізичних вправ |
Маса серця у співвідношенні до маси тіла наближається до дорослих (4 г на 1 кг), але пульс прискорений (84—90 ударів на хв проти 70—72 ударів у дорослих); забезпечення тіла кров'ю достатнє | Не залучати дітей до інтенсивної фізичної діяльності; передбачати часті перерви між фізичною і розумовою діяльністю |
Продовження табл. 2.1.
Особливості анатомо-фізіологічного та психічного розвитку | Урахування у навчально-виховній роботі |
Серце залишається легкозбудливим, спостерігається аритмія під впливом незначних зовнішніх подразників; у крові є нестача гемоглобіну (70—74 % проти 80 % ) | Оберігати від надмірних фізичних і психічних збуджень; розумно чергувати різні види діяльності з відпочинком |
М'язи тіла ще слабкі, особливо спини | Уникати надмірних навантажень на м'язи |
Кістки скелета слабкі, податливі, що може призвести до деформацій, викривлення хребта; затримується розвиток грудної клітки | Ретельно добирати робоче місце, стежити за правильною поставою за партою, столом; залучати до виконання спеціальних вправ |
Завершується анатомічне формування головного мозку, але у функціональному плані він ще слабкий | Залучати дітей до систематичних різноманітних занять, які б позитивно впливали на розвиток мозку, формування його функціональних особливостей |
Особливості психічного розвитку | |
Недостатнє керування власною поведінкою | Постійно коригувати діяльність дітей (ігрову, навчальну, побутову) |
Прагнення ретельно виконувати вимоги вчителя | Чітко і зрозуміло визначати види діяльності, методи і прийоми дій; заохочувати за правильне і дбайливе виконання дій |
Наявність конкретно-образного мислення | Широко використовувати малюнки, предмети, образні засоби навчання. |
Недостатньо сформовані процеси сприйняття, уваги (переважає мимовільна увага) | Вчити учнів зосереджувати увагу на конкретній діяльності, певних предметах; змінювати види діяльності через 5—10 хв |
Схильність до механічного виконання завдань, вивчення навчального матеріалу | Виконувати спеціальні вправи для формування уміння виділя- |
Продовження табл. 2.1.
Особливості анатомо-фізіологічного та психічного розвитку | Урахування у навчально-виховній роботі |
ти головне, суттєве, аналізувати явища, процеси | |
Схильність до гри у різних сферах діяльності | Підтримувати і заохочувати ігрову діяльність дітей; залучати їх до різних видів ігор, особливо ситуативних; широко використовувати дидактичні ігри |
Спостерігається формальне ставлення до навчання | Заохочувати до різноманітних видів навчальної діяльності на рівні гласності |
Починають формуватися навчальні інтереси | Розширювати коло пізнавальних інтересів дітей на уроках і в позаурочній діяльності; залучати вихованців до різних видів діяльності, зважаючи на інтереси |
Середній шкільний вік | |
Особливості анатомофізіологічного розвитку | |
Прискорений ріст кінцівок | Зважати на цей закономірний процес, не дорікати за деяку незібраність, незграбність; дбати про інтенсивне харчування |
Відставання у розвитку м'язової, тазової частини, грудної клітки | Забезпечувати посильне комплексне навантаження на певні групи м'язів, стимулюючи їхній розвиток |
Недостатня координація рухів | Включати вихованців у систему виконання специфічних вправ для узгодження координації рухів усіх частин тіла |
Трубчасті кістки швидко ростуть у довжину, а м'язи відстають у своєму розвитку | Оберігати вихованців від травм; спонукати до занять фізичними вправами у системі ігрової діяльності, які б сприяли розвитку м'язової частини тіла |
Спостерігається активний ріст серця (у два рази проти 1,5 разо- | Дбати про посильність фізичних вправ, трудових завдань; |
Продовження табл. 2.1.
Особливості анатомо-фізіологічного та психічного розвитку | Урахування у навчально-виховній роботі |
вого росту організму в цілому); судини не встигають за ростом маси серця, дещо вузькі, що призводить до підвищення тиску | чергувати види фізичної діяльності з відпочинком; постійно контролювати функціонування серцево-судинної системи |
Розпочинається статеве дозрівання | Ретельно враховувати зміни в організмі підлітків у всіх сферах їхньої діяльності; зважати на суперечності, що виникають між прискоренням у статевому і відставанням у соціально-психічному розвитку |
Особливості соціально психічного розвитку | |
Триває розвиток і становлення психіки | Постійно залучати до нових видів навчальної та позанавчальної діяльності |
Формуються моральні переконання | Цілеспрямовано працювати над формуванням почуттів і переконань, усвідомленням морально-духовних якостей особистості |
Виробляється новий динамічний стереотип | Залучати до нових видів діяльності, озброювати вміннями такої діяльності |
Формуються самосвідомість, самооцінка, з'являється потреба у самовихованні | Спонукати до аналізу і самооцінки власної діяльності; підтримувати вияви самоутвердження, самооцінки; забезпечити тактовне керівництво самовихованням |
З'являється активність, ініціативність, життєрадісність | Залучати до різноманітних колективних форм діяльності, підтримувати ініціативність, активність, заохочувати до таких видів діяльності |
Проглядається почуття дорослості, самостійності | Всіляко підтримувати дорослість, сміливо залучати до виконання важливих доручень, |
Продовження табл. 2.1.
Особливості анатомо-фізіологічного та психічного розвитку | Урахування у навчально-виховній роботі |
розвивати самоуправління; не допускати приниження гідності особистості | |
Підвищується критичність стосовно дій дорослих | Об'єктивно і терпляче ставитися до прояву критичності; власною поведінкою не давати приводу до стимулювання критичності з боку вихованців |
Розвиваються абстрактне мислення, аналітико-синтетична діяльність мозку, логічна пам'ять | У навчальній діяльності спонукати до аналізу та синтезу певних явищ і процесів, розвивати логічне мислення; вчити правил логічного мислення |
Розвивається творча уява | Залучати до різноманітних видів пізнавальної діяльності, які б сприяли розвитку креативності, формуванню творчих умінь |
Розширюється й утверджується інтерес до окремих навчальних дисциплін | Усіляко підтримувати пізнавальний інтерес, заохочувати до улюбленої діяльності |
З'являється почуття закоханості | Об'єктивно ставитися до появи цих почуттів; формувати почуття чистого кохання, відповідальності за свої вчинки; оберігати від впливу негативних чинників на взаємини між особами протилежних статей |
З'являється потяг до самоутвердження в соціальному середовищі | Заохочувати прагнення самоутвердження; орієнтувати на соціальне утвердження через корисні дії; давати індивідуальні доручення, які б задовольняли такі прагнення; застерігати від утвердження через негативні дії та вчинки (паління, вживання алкоголю, наркотиків, лихослів'я та ін.) |
Продовження табл. 2.1.
Особливості анатомо-фізіологічного та психічного розвитку | Урахування у навчально-виховній роботі |
Старший шкільний вік | |
Особливості анатомофізіологічного розвитку | |
Завершується статеве дозрівання | Виявляти позитивне ставлення до процесу закоханості, нових взаємин між юнаками і дівчатами; підвищувати увагу до питань статевого виховання |
Сповільнюється ріст тіла, окреслюється пропорційність | Визначати достатнє фізичне навантаження, залучати до активної фізичної діяльності (спорту, праці) |
Продовжується окостеніння скелету, але м'язи дещо відстають у своєму розвитку | Залучати до активної м'язової діяльності, формувати почуття краси власного тіла |
Спостерігається зміцнення сили, фізичної витривалості | По можливості залучати до тривалої, помірно напруженої діяльності (фізичної праці, походів та ін.) |
Поліпшується координація рухів | Залучати до специфічних видів спорту з урахуванням анатомофізіологічних особливостей розвитку юнаків і дівчат |
Спостерігається оптимальне співвідношення маси серця і тіла, кровоносних судин; частота пулі" су і рівень кров'яного тиску наближаються до норми | Планувати і здійснювати всі види діяльності як для дорослих людей, враховуючи індивідуальні відхилення від норми у здоров'ї вихованців |
Завершується розвиток центральної нервової системи, досягає високої досконалості друга сигнальна система | Забезпечити широкий спектр залучення вихованців до активної розумової діяльності, розвивати логічне мислення |
Особливості соціально-психологічного розвитку | |
Психіка досконала | Широке залучення до різних видів розумової діяльності |
Виробляється новий динамічний стереотип | Зважати на дорослість, змінювати стиль спілкування ("Яко- |
Продовження табл. 2.1.
Особливості анатомо-фізіологічного та психічного розвитку | Урахування у навчально-виховній роботі |
мога більше поваги до особистості і вимог до неї") | |
Підвищується інтерес до ПЄВНИХ видів діяльності | Всіляко підтримувати інтереси, розвивати їх, залучати вихованців не лише до навчальної діяльності, а й до позакласних і позашкільних виховних заходів |
З'являється свідоме ставлення до праці | Допомагати у виборі виду діяльності та конкретної професії |
Структуруються абстрактне мислення, логічна пам'ять, творча уява, відчуття краси і завершується їх формування | У навчальному процесі вдаватися до логічного структурування навчального матеріалу, активізувати самостійну навчальну діяльність; залучати до різних видів творчої діяльності |
Чітко проглядається постійність інтересів | Постійно підтримувати доцільні інтереси; заохочувати до їх розширення; оберігати від руйнівних впливів негативних чинників |
Міцніє безкорислива дружба | Спонукати до вияву моральної цінності дружби; допомагати набувати вміння спілкуватися |
Виявляються критичність мислення, проникнення у сутність явищ і процесів | Формувати у вихованців критичність мислення, науковість і об'єктивність оцінки певних явищ; виховувати толерантність мислення, демократичність спілкування |
Підвищується інтерес до світоглядних аспектів життєдіяльності | Через систему навчальних дисциплін і позакласну діяльність активно формувати науковий світогляд |
Виявляється інтерес до вибору професійної діяльності | На науковій основі забезпечувати системність у наданні допомоги в доцільному виборі май- |
Закінчення табл. 2.1.
Особливості анатомо-фізіологічпого та психічного розвитку | Урахування у навчально-виховній роботі |
бутньої професії з урахуванням анатомо-фізіологічних і психічних можливостей | |
Підвищується інтерес до морально-духовних цінностей | Систематично і цілеспрямовано формувати інтерес до моральних цінностей на засадах загальнолюдських і національних цінностей як найвищого виховного ідеалу |
У процесі пізнання людини, розуміння її сутності, щоб забезпечити оптимальні й адекватні умови для її виховання та продуктивного спілкування, варто зважати на такі аспекти психічного розвитку як темперамент і характер.
Холерик.
Сангвінік.
Флегматик.
Меланхолік.
Вікові особливості хлопчиків-підлітків
Особливості дівчаток підліткового віку
Особливості молодших підлітків холеричного типу
Особливості молодших підлітків сангвінічного типу
Особливості молодших підлітків флегматичного типу