Акти, що видаються органами публічної адміністрації, повинні відповідати ряду вимог. Правовий акт публічної адміністрації повинен прийматися у суворій відповідності до вимог законності.
Основні вимоги законності, що пред'являються до актів публічного адміністрування, полягають у наступному.
1. Правові акти публічного адміністрування мають бути юридично обґрунтовані. Тобто недостатньо одного лише посилання на той чи інший закон, необхідно, щоб ці акти відповідали меті, яка передбачена законом або іншим юридичним актом вищестоящого органу. Юридична обґрунтованість актів публічного адміністрування передбачає також їх видання в межах компетенції відповідного суб'єкта публічної адміністрації, з дотриманням обсягу повноважень і територіальних меж діяльності.
2. Правові акти публічного адміністрування мають бути економічно обґрунтовані, тобто прийматися з урахуванням економічних наслідків прийнятих рішень, вибір на цій основі найбільш оптимального їх варіанту, який визначається не лише державними потребами та інтересами, а й можливостями резерву виконавців.
3. Правові акти публічного адміністрування мають видаватися в установленому порядку. Наприклад, акти колегіальних органів мають обговорюватися на засіданнях цих органів за наявності кворуму. Без виконання цієї вимоги акти є незаконними.
4. Правові акти публічного адміністрування мають бути видані за встановленою формою і підписані посадовими особами. Форма акта (структура його складових частин, реквізити) активно взаємодіє зі змістом. Так, вимога мотивувати рішення у справі змушує суб'єкта владних повноважень ґрунтовно вивчити причини, що зумовили прийняття акта. Вимога підпису акта визначає відповідальність суб'єкта за його зміст. Отже, питання про дотримання форми акта - це не технічне питання, а суттєвий фактор правильного вирішення адміністративної справи.
5. До актів публічного адміністрування висуваються також вимоги організаційно-технічного характеру, відповідно до яких акти покликані забезпечити конкретний оперативний правовий вплив. В таких актах повинні бути чітко визначені конкретні завдання (права та обов'язки), їх реалізатори, терміни, форми і методи вирішення завдань. Акти публічного адміністрування повинні видаватися своєчасно і з тих питань, які саме в даний момент потребують вирішення за допомогою правових засобів; відповідно до особливостей окремих місцевостей, галузей впливу, специфіки завдань тих чи інших органів і посадових осіб. При цьому повинні враховуватися конкретні умови роботи виконавців, їх реальні можливості.
6. Не останнє значення для ефективності актів публічного адміністрування має стиль його викладу, чіткість і зрозумілість мови. Текст нормативного правового акта викладається лаконічно, простою і зрозумілою мовою, що виключає різне тлумачення норм, з дотриманням офіційно-ділового стилю літературної мови і юридичної термінології. Ця вимога, по суті, спрямована на забезпечення правильного тлумачення і однакове розуміння і застосування актів публічного адміністрування. Нормативні правові акти повинні бути внутрішньо узгодженими, логічно побудованими і відповідати нормотворчої техніці.
За порушення вимог законності акти публічного адміністрування можуть бути визнані неправомірними, і, залежно від характеру порушень, не породжувати юридичних наслідків з моменту їх прийняття; виявитися заперечними, тобто такими дефектними актами, які обов'язкові до виконання, але можуть бути оскаржені заінтересованими органами чи особами у судовому або адміністративному порядку.
Таким чином, форми діяльності публічної адміністрації (форми публічного адміністрування) є важливим елементом реалізації нею адміністративних зобов'язань. Реалізація фізичними та юридичними особами своїх прав та законних інтересів, що здійснюється за допомогою надання адміністративних послуг, притягнення до адміністративної відповідальності, встановлення норм адміністративного права загальної дії, - все це є формами діяльності, вчасне, доцільне та законне використання яких забезпечить реалізацію основних завдань, що ставляться перед публічною адміністрацією у відносинах з громадянами.
1. Поняття та види методів публічного адміністрування
2. Поняття та ознаки адміністративного примусу
3. Види заходів адміністративного примусу
Тема 9. Адміністративна реформа в Україні
1. Загальні засади адміністративної реформи
2. Реформа публічної адміністрації
Реформа органів виконавчої влади
Реформування у сфері місцевого самоврядування
Реформа публічної служби