З метою забезпечення цілісності зовнішньополітичного курсу держави, узгодженості дій органів виконавчої влади України у сфері зовнішніх зносин, неухильного додержання ними відповідних положень Конституції України, основних напрямів зовнішньої політики України, визначених Верховною Радою України, Закону України "Про міжнародні договори України", інших законів, нормативно-правових актів, відповідно до Указу Президента України від 18 вересня 1996 р. № 841/96 "Про заходи щодо вдосконалення координації діяльності органів виконавчої влади у сфері зовнішніх зносин", із змінами, внесеними згідно з указами Президента від 22 серпня 2005 р. № 1188/2005 та від 31 травня 2010 р. № 648/2010, на Міністерство закордонних справ України покладено координацію заходів органів виконавчої влади у сфері зовнішніх зносин, зокрема, пов'язаних з участю міністерств та інших центральних органів виконавчої влади у роботі міжнародних організацій та їхніх органів, а також здійснення загального нагляду за виконанням міжнародних договорів України, в тому числі й іншими сторонами, додержанням прав, що випливають із таких договорів для України.
Здійснення загального нагляду за виконанням міжнародних договорів України полягає у забезпеченні:
1) належного виконання зобов'язань, узятих Україною за міжнародними договорами, та невідкладного вжиття заходів у зв'язку із невиконанням або неналежним виконанням зобов'язань міжнародних договорів України іншими сторонами відповідно до норм міжнародного права;
2) відповідності актів органів виконавчої влади міжнародно-правовим зобов'язанням, що випливають із міжнародних договорів України;
3) імплементації міжнародно-правових норм;
4) Міністерство закордонних справ України сприяє взаємодії органів виконавчої влади з органами законодавчої та судової влади в частині здійснення ними зовнішніх зносин.
Органи виконавчої влади погоджують з Міністерством закордонних справ України питання:
- щодо ініціювання закордонних візитів керівників органів виконавчої влади України чи запрошення іноземних офіційних делегацій;
- виступів, офіційних заяв та ініціатив міжнародного характеру, опублікування повідомлень та поширення прес-релізів, прямо чи опосередковано пов'язаних з міжнародною діяльністю;
- проведення міжнародних консультацій та переговорів, пов'язаних із реалізацією державної політики України у сфері зовнішніх зносин, утому числі з дипломатичними представництвами іноземних держав, представництвами міжнародних організацій в Україні;
- тимчасового відрядження працівників відповідних органів виконавчої влади до органів дипломатичної служби для виконання службових обов'язків;
- підготовки міжнародних двосторонніх чи багатосторонніх документів, незалежно від їх назви (договір, конвенція, угода, протокол, комюніке, додаток до протоколу тощо);
- участі у міжнародних конференціях, сесіях органів міжнародних організацій, засіданнях міжурядових комісій та інших органів;
- інших дій, пов'язаних із зовнішніми зносинами.
У випадках, передбачених чинним законодавством України, Міністерство закордонних справ України із цих питань подає відповідні пропозиції Президентові України або Кабінету Міністрів України.
Також зазначеним Указом установлено, що з офіційними заявами та коментарями з питань зовнішньої політики України та з ініціативами міжнародного характеру можуть виступати лише Президент України, Прем'єр-міністр України і Міністр закордонних справ України. Інші офіційні, посадові особи органів виконавчої влади виступають з такими заявами, коментарями та ініціативами виключно за відповідними дорученнями Президента України, Прем'єр-міністра України або Міністра закордонних справ України та згідно з повноваженнями, наданими їм у встановленому законодавством порядку.
Посадові особи та органи виконавчої влади України з питань, пов'язаних із реалізацією державної політики України у сфері зовнішніх зносин, інформують Президента України, Міністерство закордонних справ України про зміст своїх службових контактів з посадовими особами та органами виконавчої влади іноземних держав, офіційними особами та органами міжнародних організацій протягом десяти днів після проведення таких контактів, а в разі одержання особливо важливої інформації -невідкладно.
З метою забезпечення підвищення ефективності реалізації державної зовнішньої політики та координації заходів центральних органів виконавчої влади у сфері зовнішніх зносин запроваджено в центральних органах виконавчої влади посади дипломатичних радників у межах затвердженої граничної чисельності працівників таких органів.
Заміщення посад дипломатичних радників у центральних органах виконавчої влади України здійснюється з числа дипломатичних працівників у порядку, передбаченому законодавством України, за погодженням між відповідним центральним органом виконавчої влади та Міністерством закордонних справ України.
Органи виконавчої влади подають Міністерству закордонних справ України для розгляду та прийняття рішень пропозиції щодо акредитації іноземців та іноземних організацій, яким згідно з міжнародними договорами України, згоду на обов'язковість яких надано Верховною Радою України, надано право користуватися привілеями та імунітетами, що прирівнюються до дипломатичних, та видачі їм відповідних посвідчень.
Органи виконавчої влади України повідомляють дипломатичні представництва України за кордоном про прибуття офіційних делегацій та представників України до відповідних держав виключно через Міністерство закордонних справ України.
Установлено, що в разі проведення в Україні міжнародних переговорів, зустрічей і бесід за участю Прем'єр-міністра України до складу їх учасників з Української сторони входить Міністр закордонних справ України, а в разі його відсутності - перший заступник Міністра закордонних справ України, за участю Першого віце-прем'єр-міністра України, Віце-прем'єр-міністра України - перший заступник або заступник Міністра закордонних справ України, за участю міністра, керівника іншого центрального органу виконавчої влади України - заступник Міністра закордонних справ України або керівник відповідного структурного підрозділу Міністерства закордонних справ України.
У разі проведення за кордоном міжнародних переговорів, зустрічей і бесід за участю Прем'єр-міністра України, Першого віце-прем'єр-міністра України, Віце-прем'єр-міністра України, міністра, керівника іншого центрального органу виконавчої влади України до складу учасників таких переговорів, зустрічей і бесід з Української сторони входить глава дипломатичного представництва України у відповідній іноземній державі.
Домовленості щодо проведення міжнародних переговорів, зустрічей і бесід за участю Прем'єр-міністра України, Першого віце-прем'єр-міністра України, Віце-прем'єр-міністра України, міністра, керівника іншого центрального органу виконавчої влади України досягаються завчасно через Міністерство закордонних справ України.
Підготовку інформаційно-аналітичних матеріалів та документів до міжнародних переговорів, зустрічей і бесід за участю Прем'єр-міністра України, Першого віце-прем'єр-міністра України, Віце-прем'єр-міністра України здійснює Міністерство закордонних справ України за участю центральних та місцевих органів виконавчої влади, які залежно від тематики переговорів, зустрічей і бесід подають до Міністерства закордонних справ України необхідні інформацію, документи та матеріали, аза участю міністра, керівника іншого центрального органу виконавчої влади України - відповідне міністерство, інший центральний орган виконавчої влади України разом із Міністерством закордонних справ України.
Офіційні делегації та представники України на міжнародних консультаціях, переговорах, конференціях, сесіях органів міжнародних організацій, засіданнях міжурядових комісій та інших органів керуються письмовими директивами, вказівками, технічними завданнями, що визначають позицію України.
Директиви, вказівки, технічні завдання готуються з урахуванням позицій заінтересованих центральних органів виконавчої влади відповідним органом виконавчої влади, уповноваженим брати безпосередню участь у міжнародних консультаціях, переговорах, конференціях, сесіях органів міжнародних організацій, засіданнях міжурядових комісій та інших органів, і після погодження з Міністерством закордонних справ України затверджуються не пізніше ніж за три дні до початку заходу відповідним органом виконавчої влади.
Міністерство закордонних справ України надає органам виконавчої влади методичну допомогу в роботі з підготовки директив, вказівок, технічних завдань, а також з опрацювання документів, що стосуються питань двостороннього та багатостороннього співробітництва, в тому числі пов'язаних з укладенням та виконанням міжнародних договорів України.
Директиви на переговори, що стосуються особливо важливих питань двостороннього та багатостороннього співробітництва, а також укладення міжнародних договорів від імені України та від імені Уряду України, затверджуються відповідно Президентом України, Кабінетом Міністрів України.
Для забезпечення координації дій органів виконавчої влади у сфері зовнішніх зносин до складу офіційних відомчих делегацій на міжнародні консультації, переговори, конференції, сесії органів міжнародних організацій, засідання міжурядових комісій та інших органів, що розглядають питання двостороннього та багатостороннього співробітництва, включаються представники Міністерства закордонних справ України або дипломатичних представництв України за кордоном.
Офіційні делегації та представники України на міжнародних консультаціях, переговорах, конференціях, сесіях органів міжнародних організацій, засіданнях міжурядових комісій та інших органів, а також делегації та представники державних організацій і підприємств, які перебувають за кордоном, зобов'язані поінформувати відповідне дипломатичне представництво України за кордоном про мету місії, одержані директиви, вказівки, технічні завдання, а також погоджувати з таким представництвом свою діяльність.
Після завершення переговорів, а також укладення міжнародних договорів України офіційні делегації та представники України подають Міністерству закордонних справ України у десятиденний строк письмовий звіт та копії документів, вироблених під час міжнародних консультацій, переговорів, конференцій, сесій органів міжнародних організацій, засідань міжурядових комісій та інших органів, оригінали підписаних міжнародних договорів України у порядку, визначеному Міністерством закордонних справ України.
До письмового звіту додаються проекти планів заходів із забезпечення виконання укладених міжнародних договорів України, реалізації досягнутих домовленостей та вироблених документів, які у випадках, передбачених законодавством України, вносяться Міністерством закордонних справ України на розгляд Президентові України або Кабінету Міністрів України.
За підсумками візитів Президента України до іноземних держав та глав іноземних держав до України Міністерство закордонних справ України спільно з відповідними міністерствами, іншими органами виконавчої влади подає у десятиденний строк Президентові України узгоджені з Кабінетом Міністрів України плани заходів щодо реалізації укладених угод та досягнутих домовленостей.
Персональна відповідальність за неухильне виконання директив, вказівок, технічних завдань, що даються офіційним делегаціям та представникам України, а також за своєчасне подання звітів, покладається на керівників офіційних делегацій і представників України на міжнародних консультаціях, переговорах, конференціях, сесіях органів міжнародних організацій, засіданнях міжурядових комісій та інших органів.
Персональна відповідальність за забезпечення виконання укладених міжнародних договорів України, реалізацію досягнутих домовленостей та інших вироблених документів, з яких випливають права для України та зобов'язання України, покладається на керівників відповідних міністерств, інших центральних органів виконавчої влади України, що забезпечують виконання зобов'язань українською стороною та аналізують виконання зобов'язань іншими учасниками міжнародного договору.
Органи виконавчої влади подають до Міністерства закордонних справ України відповідну інформацію у порядку та за формою, встановленими Міністерством закордонних справ України.
У разі невиконання або неналежного виконання зобов'язань, узятих за міжнародними договорами українською стороною, іншими сторонами, органи виконавчої влади інформують Міністерство закордонних справ України та вносять пропозиції щодо вжиття необхідних заходів згідно з нормами міжнародного права.
Міністерство закордонних справ України інформує з цих питань Президента України або Кабінет Міністрів України та вносить пропозиції про вжиття необхідних заходів відповідно до норм міжнародного права.
Крім того, Міністерству закордонних справ України надано право:
- давати офіційні роз'яснення щодо зовнішньополітичного курсу України;
- одержувати в установленому порядку від органів виконавчої влади інформацію стосовно діяльності у сфері зовнішніх зносин, пов'язаної, зокрема, з участю в роботі міжнародних організацій та їх органів, виконанням міжнародних договорів;
- вносити в установленому порядку пропозиції щодо підвищення ефективності діяльності органів виконавчої влади у сфері зовнішніх зносин, у тому числі пов'язаної з участю органів виконавчої влади у діяльності міжнародних організацій та їхніх органів.
Засвідчення офіційних документів шляхом проставлення штампа "Апостиль"
Засвідчення офіційних документів у порядку консульської легалізації
Оформлення іноземцям та особам без громадянства віз для в'їзду до України
Тема 24. Публічне адміністрування у сфері юстиції
1. Загальна характеристика сфери юстиції
2. Організація публічного адміністрування у сфері юстиції
Державна реєстраційна служба України
3. Адміністративні послуги, що надаються у сфері юстиції
4. Відповідальність за порушення у сфері юстиції