Міжнародне приватне право - Фединяк Г.С. - 3. Регулювання нормами національного законодавства міжнародних перевезень

У багатьох державах прийнято спеціальні нормативно-правові акти про міжнародні перевезення, які ґрунтуються на конвенційних нормах, або акти, частина норм яких регулює міжнародні перевезення. В Україні матеріально-правові норми, спрямовані на організацію міжнародних перевезень, має, зокрема, Цивільний кодекс України (гл. 64 за назвою: "Перевезення", гл. 65 "Транспортне експедирування").

Умови перевезень регулюють спеціальні нормативно-правові акти залежно від здійснення перевезень певним видом транспорту. Наприклад, залізничні перевезення регулює Статут залізниць України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1998 р., морські - Кодекс торговельного мореплавства України від 23 травня 1995 р., повітряні - Повітряний кодекс України від 19 травня 2011 р.

Відповідно до статутів (кодексів) розроблено правила перевезень на окремих видах транспорту, а також у змішаному сполученні. Такими є, наприклад, Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України, затверджені наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 27 грудня 2006 р. №1196 (зареєстровані Міністерством юстиції України 4 квітня 2007 р. за № 310/13577).

Великою кількістю нормативно-правових актів регулюються питання, пов'язані з транзитом через територію України. Сьогодні найважливішим національним актом, який визначає засади організації та здійснення транзиту вантажів авіаційним, автомобільним, залізничним, морським і річковим транспортом через територію України, є Закон України "Про транзит вантажів" від 20 жовтня 1999 р. Цей Закон не поширюється на транзит пошти, багажу, зброї, наркотичних засобів, психотропних речовин, небезпечних і шкідливих відходів, продукції подвійного призначення, експорт та імпорт товарів, переміщення товарів з використанням трубопровідного транспорту та ліній електропередач. Норми Закону проголошують принцип свободи транзиту вантажів, стосуються питань маршрутів та способів транзиту вантажів. Зазначається, що транзитними вантажами є насипні, наливні, навалюючі, штучні, тарно-штучні товари, вантажобагаж, що прийняті до перевезення згідно з договором (контрактом). Транзит вантажів супроводжується книжкою МДП та іншими документами.

У Законі "Про транзит вантажів" визначено основні положення стосовно тарифів і розрахунків при транзиті вантажів, вказано на можливість надання транзитних послуг (робіт), на застосування цивільно-правової відповідальності осіб, винних у порушенні законодавства про транзит вантажів.

Крім зазначеного Закону, питання транзиту регулюють постанови Кабінету Міністрів України, які визначають шляхи і напрями транзиту через територію України. Такою є, наприклад, постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження переліку шляхів і напрямків транзиту підакцизних товарів через територію України та пункти на митному кордоні, через які здійснюється ввезення і вивезення цих товарів, а також граничні терміни транзиту підакцизних товарів автомобільним і залізничним транспортом через територію України" від 6 травня 1996 р.1 Вказаною постановою серед інших положень затверджувалися шляхи і напрями провезення товару для таких видів сполучень, як автомобільного, залізничного, морського, річкового, повітряного, поромного. Для транзитних перевезень автотранспортом встановлено максимальні строки перевезень. У разі встановлення максимальних строків транспортування залізницею враховується швидкість перевезення, держава відправлення та інші обставини й умови.

Іноземні держави також мають спеціальні нормативно-правові акти, прийняті для регулювання міжнародних перевезень. Наприклад, Кодекс торговельного мореплавства Російської Федерації 1999 р. містить низку норм, що відповідають міжнародним конвенціям та протоколам до них, у тому числі тих, у яких Росія участі не бере. Це, зокрема, Протокол 1990 р. до Конвенції ГМО "Про перевезення морем пасажирів та їх багажу" від 1974 р. Глава IX Кодексу за назвою: "Договір морського перевезення пасажира" серед інших норм містить норми про відповідальність перевізника перед пасажиром. У гл. XXVI Кодексу детально врегульовано визначення права, яке застосовується до правовідносин з питань перевезень (статті 414-426).

Розділ XV. ЗОБОВ'ЯЗАННЯ ІЗ ЗАПОДІЯННЯ ШКОДИ З НЕДОГОВІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
1. Умови настання деліктного зобов'язання в національних правових системах
2. Вплив усуспільнення виробництва та науково-технічного прогресу на деліктні зобов'язання
3. Колізійні питання деліктних зобов'язань з "іноземним елементом" у національному праві
4. Розвиток регулювання деліктних зобов'язань з "іноземним елементом" у внутрішньому законодавстві України
5. Норми про зобов'язання з делікту в міжнародних договорах України
Розділ XVI. МІЖНАРОДНИЙ ЦИВІЛЬНИЙ ПРОЦЕС
1. Доктрина про міжнародний цивільний процес
2. Органи, що займаються захистом суб'єктивних цивільних прав, та принцип lex fori
3. Національні акти України про засади процесуального статусу іноземців, осіб без громадянства та іноземних юридичних осіб
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru