Місцеве самоврядування - Камінська Н.В. - § 3. Організація роботи сільських, селищних, міських голів

Сільський, селищний, міський голова в межах своїх повноважень видає розпорядження, несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень. При їх здійсненні він є підзвітним, підконтрольним і відповідальним перед територіальною громадою, відповідальним—перед відповідною радою, з питань здійснення виконавчими органами ради повноважень державної виконавчої влади — підконтрольним цим органам.

Відповідно до Закону "Про місцеве самоврядування в Україні", сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади, що обирається нею на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування і здійснює свої повноваження на постійній основі. Він не може бути депутатом будь-якої ради, суміщати свою службову діяльність з іншою посадою, в т. ч. на громадських засадах (крім викладацької, наукової, творчої роботи у позаробочий час), займатися підприємницькою діяльністю, одержувати від цього прибуток. На сільських, селищних, міських голів поширюються повноваження та гарантії депутатів рад, передбачені законодавством про статус депутатів місцевих рад.

Сільський, селищний, міський голова здійснює представницьку функцію. У Рішенні Конституційного Суду України 1999 р. № 7-рп/99 у справі № 1-25/99 (справа про сумісництво посад народного депутата і міського голови) підкреслюється, що "представницький мандат" пов'язаний з обранням особи на посаду з наданням їй відповідних повноважень, у т. ч. виступати від імені виборців, тому міський голова є головною посадовою особою територіальної громади міста з представницьким мандатом. Оскільки статус сільських і селищних голів фактично аналогічний статусу міського голови, з даного рішення можна зробити висновок, що й вони є посадовими особами з представницьким мандатом.

Сільський, селищний, міський голова виступає від імені виборців, зокрема представляє відповідну територіальну громаду, раду та її виконавчий комітету відносинах з державними органами, Іншими органами місцевого самоврядування, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності, громадянами; звертається до суду з питань визнання незаконними актів відповідних органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси громади, повноваження ради та її органів; укладає від імені територіальної громади, ради та її виконкому договори згідно із законом.

Номінаційна функція голови полягає у внесенні на розгляд ради пропозицій про кандидатури на посаду секретаря ради, кількісний і персональний склад виконавчого комітету ради; структуру і штати виконавчих органів ради, апарату ради та її виконкому; призначає на посади та звільняє з посад керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних громад.

Водночас на сільського, селищного, міського голову покладено здійснення значних організаційно-розпорядчих функцій. Він за посадою є очолює відповідну раду, її виконавчий комітет, організує їх роботу; забезпечує підготовку на розгляд ради проектів програм соціально-економічного та культурного розвитку, цільових програм з інших питань самоврядування, місцевого бюджету та звіту про його виконання, рішень ради з ін. питань, що належать до її відання; скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради; скликає загальні збори громадян за місцем проживання; здійснює керівництво апаратом ради та її виконавчого комітету; веде особистий прийом громадян; є розпорядником бюджетних, позабюджетних цільових (у тому числі валютних) коштів, використовує їх лише за призначенням, визначеним радою; забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання інших правових актів; забезпечує виконання рішень місцевого референдуму, відповідної ради, її виконкому233.

Значне місце у роботі сільського, селищного, міського голови займає контрольна функція, в межах якої він слідкує за законністю рішень та актів Інших органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, а у випадках, коли зазначені органи обмежують права та інтереси територіальної громади, повноваження ради та її органів — звертається до суду щодо визнання їх незаконними; забезпечує на відповідній території додержання законодавства щодо розгляду звернень громадян та їх об'єднань тощо.

Сільський, селищний, міський голова несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом функцій та повноважень.

Аналіз повноважень місцевого голови дозволяє визначити основні вимоги, яким має відповідати його діяльність: має бути чітко регламентована законодавством, не може дублювати або підміняти діяльність ін. органів та посадових осіб, зокрема ради або її виконавчого органу; спрямована на забезпечення всебічного розвитку місцевості, задоволення матеріальних, духовних та ін. потреб територіальної громади. Тобто така діяльність має відповідати призначенню сільського, селищного, міського голови бути гарантом законності та дбати про благоустрій території, добробут її населення234.

Сільський, селищний, міський голова не рідше одного разу на рік повинен звітувати про свою роботу перед територіальною громадою на відкритій зустрічі з громадянами. На вимогу не менше 1/2 депутатів відповідної ради він зобов'язаний прозвітувати перед радою про роботу виконавчих органів ради у будь-який визначений ними термін.

Повноваження сільського, селищного, міського голови за законом можуть бути достроково припинені на таких підставах:

- звернення із заявою до відповідної ради про складення повноважень голови;

- припинення його громадянства;

- набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього;

- порушення ним вимог про обмеження сумісності його діяльності;

- визнання судом недієздатним, безвісно відсутнім чи оголошення померлим;

- його смерті.

Повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути також достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень. За наявності зазначених підстав вони достроково припиняються за рішенням місцевого референдуму або відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як 2/3 голосів депутатів від загального складу ради. Рішення про проведення місцевого референдуму з цих питань приймається відповідною радою за власною ініціативою чи на вимогу не менше 1/10 частини громадян, які проживають на відповідній території і мають право голосу.

Повноваження сільського, селищного, міського голови припиняються з дня прийняття місцевим референдумом або відповідною радою рішення, а у випадку призначення парламентом позачергових виборів сільського, селищного, міського голови - в день обрання головою іншої особи.

За наявності рішень суду про визнання розпоряджень чи дій сільського, селищного, міського голови незаконними, висновків відповідного парламентського комітету Верховна Рада України може призначити позачергові вибори сільського, селищного, міського голови.

§ 4. Організація роботи виконавчих органів місцевого самоврядування
§ 5. Організація роботи органів самоорганізації населення
§ 6. Служба в органах місцевого самоврядування
Передмова
Розділ І. Муніципальне право як галузь права України
§ 1. Поняття муніципального права України
§ 2. Історія муніципального права України
§ 3. Джерела муніципального права України
§ 4. Система муніципального права України
§ 5. Муніципально-правові відносини
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru