Банки в Україні можуть функціонувати як універсальні або як спеціалізовані За спеціалізацією банки можуть бути ощадними, інвестиційними, іпотечними, розрахунковими (кліринговими). Банк самостійно визначає напрями своєї діяльності й спеціалізацію за видами операцій. Національний банк України здійснює регулювання діяльності спеціалізованих банків через економічні нормативи та нормативно-правове забезпечення здійснюваних цими банками операцій. Банк набуває статусу спеціалізованого банку в разі, якщо більше 50 відсотків його активів є активами одного типу. Банк набуває статусу спеціалізованого ощадного банку, якщо більше 50 відсотків його пасивів є вкладами фізичних осіб.
Банки є державні та недержавні. Державний банк — це банк, сто відсотків статутного капіталу якого належать державі. Він засновується за рішенням Кабінету Міністрів України, який зобов'язаний отримати позитивний висновок Національного банку України з приводу наміру заснування державного банку. Отримання висновку Національного банку України є обов'язковим також у разі ліквідації (реорганізації) державного банку, за винятком його ліквідації внаслідок неплатоспроможності. Статут державного банку затверджується постановою Кабінету Міністрів України. Держава здійснює й реалізує повноваження власника щодо акцій (паїв), які їй належать у статутному капіталі державного банку, через органи управління державного банку. Кабінет Міністрів України здійснює управління державним банком у випадках, встановлених цим Законом, Іншими законами й статутом державного банку. Органами управління державного банку є наглядова рада та правління банку. Органом контролю державного банку є ревізійна комісія, персональний та кількісний склад якої визначаються наглядовою радою державного банку.
Наглядова рада є вищим органом управління державного банку, що здійснює контроль за діяльністю правління банку з метою збереження залучених у вклади грошових коштів, забезпечення їх повернення вкладникам та захисту інтересів держави як акціонера державного банку та інші функції, визначені Законом про банки. До складу наглядової ради державного банку входять члени наглядової ради банку, призначені Верховною Радою України, Президентом України і Кабінетом Міністрів України (по 5 членів від кожного). До складу наглядової ради державного банку, який призначається Верховною Радою України, в обов'язковому порядку входить не менше одного представника парламентської опозиції. З метою представництва інтересів держави до складу наглядової ради державного банку можуть входити представники органів виконавчої влади та інші особи, які відповідають вимогам, зазначеним у Законі про банки.
Також залежно від частки іноземного капіталу банки поділяються на банки з Іноземним капіталом і банки без іноземного капіталу. Банк з іноземним капіталом.— це банк, у якому частка капіталу, що належить хоча б одному іноземному інвестору, становить не менше 10 відсотків.
За організаційною формою банки можуть створюватися у формі акціонерного товариства відкритого типу і кооперативного банку.
Кооперативний банк— це банк, створений суб'єктами господарювання, а також іншими особами за принципом територіальності на засадах добровільного членства та об'єднання пайових внесків для спільної грошово-кредитної діяльності. Кооперативний банк створюється в порядку, передбаченому Законом "Про банки і банківську діяльність". Законодавство про кооперацію поширюється на кооперативні банки в частині, що не суперечить вказаному Закону.
Кооперативні банки створюються за принципом територіальності й поділяються на місцеві та центральний кооперативні банки. Мінімальна кількість учасників місцевого (у межах області) кооперативного банку має бути не менше 50 осіб. У разі зменшення кількості учасників і неспроможності кооперативного банку протягом одного року збільшити їх кількість до мінімальної необхідної кількості діяльність такого банку припиняється шляхом зміни організаційно-правової форми або ліквідації. Учасниками центрального кооперативного банку є місцеві кооперативні банки. До функцій центрального кооперативного банку, крім передбачених Законом про банки, належать централізація та перерозподіл ресурсів, акумульованих місцевими кооперативними банками, а також здійснення контролю за діяльністю кооперативних банків регіонального рівня.
Статутний капітал кооперативного банку поділяється на паї. Кожний учасник кооперативного банку незалежно від розміру своєї участі у капіталі банку (паю) має право одного голосу. Прибутки або збитки кооперативного банку за результатами фінансового року розподіляються між учасниками пропорційно розміру їх паю.
Також Законом "Про банки і банківську діяльність" виокремлено системо-утворюючий банк, тобто банк, зобов'язання якого становлять не менше 10 відсотків від загальних зобов'язань банківської системи.
Слід вказати, що відповідно до рішення Комісії з питань нагляду та регулювання діяльності банків Національного банку України "Про розподіл банків на групи" від ЗО грудня 2008 року № 765 банки розподіляються на чотири групи залежно від розміру регулятивного капіталу й активів: група І — регулятивний капітал становить більше 1500 млн.грн.; активи — більше 14000 млн.грн.; група II—регулятивний капітал становить більше 500 млн.грн.; активи—більше 4000 млн.грн.; група ПІ—регулятивний капітал становить більше 200 млн.грн.; активи — більше 1500 млн.грн.; група IV—регулятивний капітал становить менше 200 млн.грн.; активи — менше 1500 млн.грн).
Тема 14. Правові основи банківського регулювання й нагляду
1. Місце Національного банку України у банківській системі України та його функції
2. Поняття та зміст банківського регулювання
3. Фінансово-правові основи банківського кредитування комерційних банків Національним банком України
4. Банківський нагляд
Тема 15. Правове регулювання грошового обігу та розрахунків
1. Гроші, грошова система й грошовий обіг
2. Правові засади готівкових розрахунків
3. Правовий режим рахунків