Кожна людина в навчанні повинна пройти школу дійового мислення, яка і створює "золоті руки".
Чому ми наполягаємо на навчанні ручній дії?
Існує в житті людини період - "вік грації" - пік психомоторики. Знехтувати ним - груба помилка батьків і, особливо, системи освіти; помилку пізніше виправити майже неможливо: психомоторика людини залишиться недорозвиненою. Але найбільші втрати — у здатностях мислення, почуттів та уяви.
У дії з предметом людська рука закономірно включається в систему рухів, що визначаються функціями та законами знаряддя виробництва.
Тобто виробнича логіка рухів, що виготовляють предмет, підкоряє собі природну логіку живих рухів і вчить людину природній грі розумових і психомоторних сил.
Знаряддя і засоби дії є продовженням наших органів рухів, їх видовженням і доповненням.
Коли дитина працює, користуючись знаряддями та інструментами, то вона не просто включає додатковий засіб у власний засіб - живий рух, а створює систему - "живий рух - інструмент - предмет". Система її рухів стає:
а) частиною системи рухів інструмента, яким обробляється предмет;
б) частиною матеріалу, що вбирає в себе продукти думки, образи і почуття діяча;
в) властивістю виробленого предмета- відображенням міри людини.
Таким чином, живий рух перетворюється на предметно організовану дію.
Живий рух, як компонент робочої дії, починає виконувати функції дуже складних психічних явищ - сприйняття ситуації, розуміння логіки матеріалу і рухів, що його перетворюють на іншу форму, передбачення наслідків дій тощо. У дію залучаються всі складові механізму творчості, хоча перевага і домінанта на боці психомоторики.
З розвитком дії механізм творчості переходить від моторної роботи до семантичної, до перетворення смислового змісту дії на її продукт -певний виріб.
Дитина, залучена до ручної і точної роботи з матеріалом у періоді "віку грації"", на 3-5 років випереджає в розумовому розвитку своїх ровесників. Зокрема, вона рано оволодіває здатністю осмислювати предмет дії, не торкаючись до нього руками, мислити образами, збагачувати їх творчою уявою. Думка в неї стає не лише відображенням предмета, а перетворює інформацію на енергію, смислову одиницю мови — на силу, яка використовується для продуктивної розумової роботи. Людина научається переводити думку в почуття, а образ - у регулятор діяльності.
Дія - естетичне явище і атлетика. Вдумаємося в знайоме поняття "фізична культура". Що таке фізична культура? Чия вона? Це культура тіла кожної конкретної людини. Культура психомоторики, культура рухів, культура дій, поведінки і трудової діяльності.
Загальний результат - культура думки, почуттів та уяви, які виражаються зовні психомоторикою - органом людини, а забезпечуються енергією.
Стародавні греки вважали, що атлет — це людина, яка володіє мистецтвом через психомоторні вправи підтримувати гармонію свого тіла і душі.
Уже тоді атлетика (наша фізична культура, а не спорт, але й не культуризм!) вивчалася нарівні з філософією і точними науками. Людей, які нехтували атлетикою, Платон називав кульгавими, тому що й тіло, і живий рух, і дія - це естетичні властивості людини.
Краса тіла і живого руху людини так само, як і твори літератури та мистецтва, впливає на почуття і розум. Вони виявляють, зміцнюють і вдосконалюють передусім естетичні почуття, тренують мислення, шліфують уяву.
Слід підкреслити (спеціально для вчителів фізичної культури і тренерів): якщо заняття проведене під камертон естетичних почуттів-гармонії, симетрії, ритму, - то воно дасть найкращі результати як для здоров'я, так і для психомоторного (розумового, морального та естетичного) розвитку людини.
Отже, урок атлетики повинен стати уроком прикладної естетики, дійового мислення, почуттів та уяви. Для цього треба змінити існуючу мету. Зробити розвиток культури тіла, культури живих рухів, культури дій бажанням, мотивом і метою кожної людини. Адже в розвитку — джерело позитивних почуттів і потреба вдосконалювати себе.
Отже, критерії атлетизму - не секундомір, не рулетка, не кілограми. В основі занять з прикладної естетики повинна стояти краса, а мірою успіху має стати м'язова радість — особлива насолода психомоторними діями.
Заняття атлетикою дасть змогу:
1) набути мистецтва за допомогою вправ оволодівати своїми психомоторними можливостями;
2) зберігати і зміцнювати природну гармонію душі і тіла;
3) нарощувати здатність до максимальної дії: розумової, мораль- ної, естетичної та вчинку.
А результат (маємо на увазі спортивний результат дій, який став чомусь критерієм фізичної культури)... Результат зростатиме нібито між іншим, практично безупинно, але яким би він не був високим, він ніколи не буде критерієм істини.
Дія і тілесні блага. Між зовнішніми тілесними потребами і духовними благами існує органічний зв'язок: вони підсилюють одні одних і розширюють діяльний потенціал людини. Задоволення життєвих потреб зберігає і підтримує життя і життєві явища в оптимальному стані. Для цього людина повинна повною мірою оволодіти мистецтвом за допомогою фізичних вправ досягати гармонійного розвитку тіла.
Споживання духовних благ, засвоєння чужого і власного досвіду створює необхідні умови для високопродуктивної дії, свідомого використання в ній знань, добутих геніями і талантами.
У той же час незадоволення тілесних потреб являє загрозу фізичному існуванню людини.
Причини, які породжують потреби людини в тілесних благах, полягають ось у чому. Науково-технічний прогрес суспільства ставить перед людиною дилему: систематично і свідомо через фізичне навантаження підтримувати (або цілеспрямовано розвивати) тілесні блага, оптимальний рівень життєдіяльності або пасивно пристосовуватися до нікчемно малих м'язових навантажень - гіподинамії. А вона, як відомо, справляє на організм людини руйнівний вплив.
Психічне навантаження сучасного виробництва досягає рівнів стресу і має тенденцію до все більшого зростання.
Досить згадати наслідки загальновідомої хвороби століття — гіподинамії. Вона зумовлена прогресуючим зниженням рухової активності людини внаслідок технізації суспільства.
Щоб попередити цю хворобу гіподинамії, недостатньо сьогодні не тільки загальних закликів, засобів наукового просвітительства (хоч і важливого, але не єдиного засобу в цій боротьбі), а й традиційних форм і методик виховання в людині фізичної культури. Через гіподинамію з кожним роком зменшується кількість людей, у яких сформовано нормальне відношення між масою тіла і ростом (статистика свідчить: надмірну вагу серед школярів і студентів мають до ЗО %).
Унаслідок гіподинамії знижуються функції захисних механізмів людського тіла: а) люди частіше хворіють; б) передчасно старіють; в) суспільство втрачає величезні продуктивні сили. Незважаючи на безперервний прогрес медицини, на збільшення її лікувального та профілактичного потенціалу, на великі матеріальні затрати суспільства, гіподинамія продовжує чинити свій руйнівний вплив.
Причини виникнення нової соціальної ситуації, нового цілеспрямування людини, що фунтусться на нормах тілесних потреб, обумовлені не тільки ситуативними, а й світоглядними функціями.
Необхідність актуалізації тілесних потреб мас глибокі природні і соціальні корені, базується на закономірностях суспільного та науково-технічного прогресу.
Розглядаючи їх сучасну динаміку, зазирнемо, наскільки це можливо, в майбутнє:
1) причиною гіподинамії є не тільки науково-технічний прогрес, а й недооблік її позитивних і негативних наслідків: в результаті - прорахунку відставання від вимог ним же створеного середовища існування людини;
2) наслідком цього стало цілеспрямоване формування потреб у фізичній культурі людини, тобто нагромадження нею тілесних благ.
Отже, гіподинамія є негативним продуктом науково-технічного прогресу - матеріалізованого продукту людської творчості. 1 якщо ці про-рахунки так виразно позначаються саме на фізичній культурі наших людей, то на неї повинна бути спрямована підсилена увага. Бо вона не тільки підмога в дії, а й раціональний елемент її оптимальної організації. Фізична культура - умова збереження здоров'я, гармонійного розвитку людини.
Невідповідність між тілесними потребами в моторній активності і фактичним їх задоволенням традиційно і справедливо розглядається тільки в кількісному відношенні - бажаних і дійсних витрат - у формі фізичного навантаження організму людини.
Однак цього ще мало для повноцінного формування потреби відповідного роду активності.
Саме фізичне тренування стомливе і переживається тільки в початкові моменти як задоволення, а при подальшому виконанні вправ настає протилежний йому стан — страждання.
А психомоторна, атлетична активність - це розвага заради дії, відпочинок для відновлення сил людини; дозвілля - для примноження енергії людини.
Немає сенсу доводити істину, що суть не тільки в тому, скільки часу людина перебуває в активному стані, айв тому, як вона це робить: механічно чи творчо.
Тут уже йдеться про зв'язок фізичної культури людини і її творчих здатностей.
Який зв'язок між ними? Кожен дасть свою відповідь на запитання. Більшість, очевидно, зазначить, що її просто немає. Буде значно менше відповідей, де звертатиметься увага на те, що краса гармонійних рухів людини — продукт її психомоторної творчості. І вже мало хто скаже, що рухова дія - естетичне явище. Дія дає змогу одночасно вдосконалювати фізичну і творчу культуру людини, нагромаджувати в ній тілесні і душевні блага.
Тут ми стикаємося з парадоксом: те, що є одним із необхідних, закономірних засобів створення продуктів, матеріальних і душевних благ - психомоторна дія, - як акт творчості не вивчається. Хіба це не свідчення значних резервів людини і суспільства? І хіба вивчення і активізація цих резервів не пов'язані з актуальною сьогодні проблемою розвитку потенціалу людини?
Дія - засіб дозвілля. Дозвілля - не відпочинок, а навпаки - розумна активність людини, яка сприяє нагромадженню потенціалу мислення, почуттів, уяви і дієздатності психомоторики за рахунок індукції надлишкового анаболізму. А людина живе відповідно до формули:
робота - відпочинок ~ дозвілля.
Психомоторика - орган пізнання
Психомоторика - корсет тіла
Психомоторика - живий акумулятор енергії
Психомоторика - орган дійового мислення
Регулятори і продукти психомоторики
Механізми регуляції психомоторної дії
Регуляція рухів предметом
Регуляція рухів образом
Регуляція дії думкою