У віковій психології досліджують проблему розвитку. Кожна людина є індивідуальністю, однак психічний розвиток відбувається за досить чіткими схемами: особа проходить відповідні прогнозовані періоди змін. До найважливіших питань психології розвитку відносять проблеми періодизації психічного розвитку та пояснення психологічної суті віку як моменту змін і новоутворень, а також процеси розвитку емоційних стосунків дитини в ранньому дитинстві, розвиток інтелектуальних можливостей дитини. Психологи вивчають індивідуальний розвиток і чинники, що визначають нашу поведінку в різні періоди життя (від народження до старості). Найяскравішими особливостями досліджень розвитку є використання таких традиційних дослідницьких стратегій, як лонгітюд, метод поперечних розрізів і метод близнюків.
Лонгітюд (від англ. longitude – довжина) передбачає вивчення певних індивідуальних особливостей тих самих дітей (дорослих людей) упродовж декількох років. Стимулювали таку стратегію щоденники спостережень за розвитком дитини в сім'ї. Під час лонгітюду застосовуються методи спостереження, експерименту й тестування. Лонгітюд використовували у своїй діяльності такі дослідники, як В. Штерн, В. Прайєр.
Стратегію поперечного розрізу розробив А. Гезелл. її сутність полягає в тому, що певну психічну функцію досліджують через порівняння її показників у групах досліджуваних різного віку. Намагаються урівняти всі інші показники. Правилом є те, що для ранніх етапів онтогенезу зрізи проводять частіше.
Метод близнюків розробив Ф. Гальтон (1875). Це, по суті, психогенетичний метод, мета якого – аналіз впливу генетичних і чинників середовища на варіативність досліджуваного психічного параметра (ознаки). При дослідженні порівнюють психологічні особливості монозиготних близнюків, які мають ідентичний генетичний набір, та дизиготних, у яких у середньому 50 % однакових генів. Ознаки, варіативність яких зумовлено генетично, повинні бути більш схожими у монозиготних, ніж у дизиготних близнюків. Такий спосіб тлумачення спирається на тезу про те, що вплив оточення на близнюків розглядається як приблизно рівний.
Прикладом дослідження за методом близнюків є експеримент Т. Бошарта та його колег у Центрі дослідження близнюків та всиновлення в Мінеаполісі, США. Вчені зацікавились роллю спадковості та оточення у формуванні особистості. Вони відшукали у США та семи інших країнах 56 пар монозиготних близнюків, які були розлучені в ранньому дитинстві й виховувались у різних умовах. У контрольну групу увійшли пари близнюків, які виховувались разом. Близнюків порівнювали за параметрами фізичного розвитку, інтелекту, особистісними рисами, соціальними установками та інтересами. Гіпотеза дослідження стверджувала: близнюки, які прожили своє життя нарізно, мають бути значно менш схожими між собою, а ті, що не розлучалися, повинні бути більш схожі за усіма характеристиками. В процесі дослідження, яке тривало тиждень, кожен з учасників витратив 50 годин на тестування та опитування. Всі вони відповіли на 4 особистісні опи-тувальники, пройшли 3 методики з вивчення професійних здібностей, виконали по 2 тести інтелекту. Враховувались також фізіологічні показники (хвильова активність мозку, кров'яний тиск" пульс). і
Несподівано базову гіпотезу дослідження було спростовано. В результаті кореляційного аналізу було отримано результати, які засвідчили, що між близнюками істотних відмінностей немає за усіма досліджуваними характеристиками; ті, шо прожили життя нарізно, були схожі між собою, як і ті, що не розлучалися.
3.2.2. Експериментальне вивчення немовлят
3.2.3. Дослідження природи любові (експерименти Г. Харлоу)
Окремі експериментальні епізоди
3.2.4. Феномен "гіркої цукерки" та інші експерименти В. І. Асніна
Феномен "гіркої цукерки"
Дослідження інтелектуальних дій
Дослідження виконання нецікавої діяльності
3.3. Експериментальні дослідження у психології особистості
3.3.1. Психологія особистості та проблеми її дослідження