Головним новоутворенням підліткового віку є почуття дорослості. Якщо підліток не може задовольнити свою потребу у самоствердженні у єдино відомій йому соціально-схвалюваній діяльності - навчанні, то він шукає інших можливостей. У цьому плані рання професійна орієнтація стає рятівним шляхом, що дозволяє обійти "прірву" асоціальної орієнтації.
Шкільний психолог повинен вміти правильно зорієнтувати підлітка та його батьків у вирішенні проблеми вибору дев'ятикласниками свого подальшого життєвого шляху.
Підлітки з нестійкою акцентуацією характеру потребують постійного контролю, вимогливості, дисципліни (ззовні), їм підійде навчальний заклад армійського типу, де вони будуть підкорятись дисципліні завдяки властивій їм навіюваності - їх однолітки теж так чинять.
Підліткам з гіпертимною акцентуацією характеру слід обирати трудову діяльність, що потребує винахідливості, рішучості, наполегливості (робота менеджера, підприємницька діяльність тощо).
Підліткам з епілептоїдною акцентуацією варто обирати діяльність, що потребує одноманітності, чіткості, посидючості (рукоділля, мозаїка, гравіювальні роботи).
Підліткам з істероїдною акцентуацією слід обирати діяльність, де вони зможуть задовольнити свою потребу бути в центрі уваги (якщо досить розвинуті інтелектуально і художньо - актор, артист естради та ін.; екскурсовод, адміністратор; офіціант, манекенниця, стюардеса).
Вибір професії для підлітка з акцентуацією визначає ступінь соціальної адаптації у дорослому житті.
Для підлітка з відхиленнями у розвитку психіки вибір професії є вирішальним для його життя.
За порушень психічного розвитку існують обмеження стосовно певних видів робіт, а за важких порушень виникає необхідність у встановленні інвалідності.
Епілепсія - категорично протипоказані усі види робіт, пов'язані з перебуванням біля вогню, води, на висоті, біля механізмів, що рухаються, зі струмом високої напруги, зброєю, ріжучими інструментами. Забороняється працювати водіями, машиністами, диспетчерами. Якщо напади бувають частіше одного разу на місяць - не рекомендуються спеціальності, пов'язані з відрядженнями, тривалими поїздками. За частих нападів (більше п'яти разів на місяць) встановлюється інвалідність І-ІІІ групи. Для вирішення питання про інвалідність призначається трудова експертиза.
Порушення емоційної сфери особистості - образливість, зло-пам'ятливість, мстивість, злостивість - знижують здатність хворих до спілкування. Такі хворі навіть після працевлаштування у відповідності з їх знаннями та навичками можуть дезорганізувати усю роботу. Наприклад, через надмірне почуття обов'язку й недостатню критичність до своїх дій вони здатні до агресивних проявів. Так, охоронець, двірник або прибиральник можуть вдатись до фізичного насильства щодо осіб, які порушують порядок, чистоту.
Психорганічний синдром з граничною інтелектуальною недостатністю - обмежена можливість виконання тих видів робіт, які потребують швидкої орієнтації, переключення та перерозподілу уваги, високого темпу. До таких спеціальностей належать: вальцювальники, електрики біля щита, диспетчер, конвеєрні та багатоверстатні роботи. Таким підліткам треба рекомендувати ті види праці, які потребують невеликого обсягу уваги, виконуються з нерегламентованою швидкістю, засвоюються без тривалого спеціального навчання (вантажник, штампувальник, озеленювач).
Органічне ураження центральної нервової системи - працездатність обмежена при виконанні робіт, що потребують уваги, значного фізичного напруження, тривалих одноманітних зусиль, а також пов'язаних з перебуванням у шумному приміщенні. Рекомендовані види робіт, що припускають перерви та переключення уваги з одного об'єкта на інший, не пов'язані з великим фізичним та інтелектуальним напруженням (слюсар-складальник, столяр, тесля, майстер з ремонту побутових електроприладів, палітурник, фотограф, швачка і т.п.). У сільській місцевості таким хворим протипоказані види робіт, пов'язані з тривалим перебуванням на сонці, шумом, вібрацією (робота на тракторі, комбайні). Рекомендована робота комірника, агронома, зоотехніка, ремонтника.
Психопатія - працездатність обмежена при таких видах робіт, де необхідна стійка концентрація уваги (водії, оператори пультів управління, авіадиспетчери та ін.). Небажаними є роботи, пов'язані з постійним міжособистісним спілкуванням (вихователь, педагог, майстер ПТУ тощо). Рекомендується робота в невеликому колективі, не пов'язана з постійним спілкуванням, з людьми та особистою відповідальністю за життя та безпеку оточуючих (архіваріус, лаборант, кресляр, садівник, городник, пасічник).
Питання про можливість післяшкільної освіти і працевлаштування підлітків, які перенесли психотичні стани (маніакально-депресивний психоз, шизофренію, періодичний психоз), обов'язково має вирішувати лікар-психіатр із врахуванням особливостей перебігу та прогнозу захворювання.
При психічному недорозвитку (олігофренії) працездатність залежить від ступеня інтелектуального дефекту та особливостей поведінки хворих. Хворі з ідіотією та імбецильністю є інвалідами дитинства, а хворі з дебільністю можуть бути працездатними. Можуть до закінчення школи оволодіти якимось фахом і влаштовуються на підприємства, або у спеціальні лікувально-трудові майстерні (столярні, картонажні тощо).
Питання визначення ступеня працездатності належить до компетенції медико-трудової експертизи.
Запитання для самоперевірки
1. Що таке "соціальна ситуація розвитку дитини"?
2. Яким чином здійснюється зміна соціальної ситуації розвитку дитини у неблагополучній сім'ї?
3. Яким чином здійснюється зміна соціальної ситуації розвитку дитини у випадку неправильного виховання при зовні благополучній сім'ї?
4. Поясніть суть системи різнобічного оцінювання як засобу психо-лого-педагогічної корекції особистісного розвитку підлітка та його значення.
5. Як саме реалізовується оптимізація соціальної ситуації розвитку дитини шляхом диференціювання навчання?
6. За яких обставин дитину направляють на психолого-медико-педагогічну консультацію?
7. Які документи необхідні при направленні дитини на психолого-медико-педагогічну комісію?
8. Які відомості повинна містити психолого-педагогічна характеристика дитини?
9. Чому для підлітків з акцентуаціями надзвичайно важливим є правильний вибір професії?
10. Які рекомендації щодо профорієнтації ви дали б підліткам з різними видами акцентуацій?
11. Чому у психологічній допомозі підліткам з порушеннями психічного розвитку вагомого значення набуває профорієнтація?
12. Які рекомендації щодо профорієнтації ви дали б хворим на епілепсію?
13. Які рекомендації щодо профорієнтації ви дали б хворим з органічним ураженням центральної нервової системи?
14. Які рекомендації щодо профорієнтації ви дали б хворим з психопатією?
15. Які рекомендації щодо профорієнтації ви дали б хворим з психічним недорозвитком?
16. У чию компетенцію входить з'ясування питання про можливість працевлаштування підлітків, які перенесли психотичні стани?
1. Мета і завдання спеціальних навчальних закладів для дітей із відхиленнями у психофізичному розвитку та поведінці
2. Відкриті спеціальні навчальні заклади для дітей із відхиленнями в розвитку
3. Закриті спеціальні навчальні заклади для неповнолітніх із відхиленнями у поведінці
4. Проблеми та перспективи організації спеціальних форм навчання й виховання дітей із відхиленнями у розвитку та поведінці
Список використаної та рекомендованої літератури
РОЗДІЛ 1 МІСЦЕ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ В СИСТЕМІ НАУКОВОГО ЗНАННЯ
1.1. Педагогічна психологія як галузь психологічної науки
1.2. Проблеми і завдання педагогічної психології
1.3. Зв'язок педагогічної психології з іншими науками