За якими ознаками можемо схарактеризувати види психологічного консультування?
Деякі суттєві характеристики психологічного консультування (розв'язувані проблеми, форми роботи, її тривалість та ін.) доцільно розглядати у ході вирізнення й опису його видів.
Ці види можна розрізнити за:
а) тривалістю роботи (разова консультація, короткострокове консультування, середньо тривале консультування);
б) орієнтованістю допомоги (на дорослого, дитину, сім'ю, батьків, учителів тощо);
в) характером допомоги (просвітницько-рекомендаційна, діагностична, власне психологічна).
У реальній практиці перелічені видові ознаки тісно пов'язані між собою: тривалість роботи, її зорієнтованість дуже часто залежать від характеру допомоги, який у свою чергу визначається особливостями проблеми клієнта. Тому опис видів психологічного консультування доцільно здійснювати, взявши за основу якусь одну з ознак. У даному випадку такою ознакою виступить тривалість роботи.
Розгляд видів психологічного консультування за тривалістю роботи розпочнемо з такої довідки: за нашими даними, із загального числа звертань приблизно 35 % припадають на консультації, які включають одну-дві зустрічі, 40 % - на такі, що включають три - сім зустрічей, і лише в 10% випадків зустрічі тривають упродовж року.
Як бачимо, дещо значну частину випадків психологічної допомоги складає разове та короткострокове консультування. Це пояснюється не лише професійними потребами, скільки особливостями клієнтів, котрі не мають культуральних стереотипів, що б спонукали їх до тривалої регулярної роботи з психологом, спрямованої на глибоку перебудову їхнього внутрішнього світу. Отож наші фахівці мають бути готовими до проведення консультативної роботи у дещо стислі строки.
Разова консультація
Вона проводиться у випадках, коли більш тривала робота з людиною з якихось причин виявляється недоцільною або неможливою. Тривалість консультації - 45-60 хвилин.
Така консультація відбувається, по-перше, тоді, коли клієнт звернувся до психологічної служби помилково, оскільки йому насправді потрібна медична, юридична чи соціальна допомога.
Наприклад, у роботі шкільної психологічної служби подібні ситуації виникають, коли психолог самостійно або в результаті звертання вчителя, батьків виявляє у дитини наявність інтелектуального зниження, відхилень у мовленні чи поведінці, що можуть бути зумовлені нервовими або психічними розладами. Після докладної бесіди і, у разі необхідності, обстеження клієнта психолог направляє його до відповідного спеціаліста (дефектолога, психіатра, юриста і т. д.), роз'яснивши йому чи його близьким характер необхідної допомоги.
По-друге, разова консультація проводиться у випадках, коли психолог інформує клієнта з тих чи інших питань, що належать до його компетенції (наприклад, знайомить учителів або батьків з віковими особливостями дітей, з індивідуальними особливостями конкретного учня; консультує підлітків та юнаків (після відповідної діагностики) з питань, пов'язаних із самовизначенням, професійною орієнтацією). Такі консультації можуть бути як індивідуальними, так і груповими.
По-третє, разова консультація може мати місце тоді, коли клієнт звертається до психолога за підтримкою рішення, яке він збирається прийняти з приводу певної життєвої ситуації.
Нарешті, по-четверте, єдина зустріч з клієнтом відбувається у випадках, коли він з якихось причин (віддаленість району, мешкання в іншому місті тощо) не може прийти до психолога повторно, хоча за характером його проблеми така зустріч була б бажаною.
На останніх двох випадках слід зупинитися більш докладно, оскільки вони, на відміну від попередніх, потребують не лише просвітницько-рекомендаційної, скільки власне психологічної роботи, а консультант діє в умовах дефіциту інформації та часу. Що ж має встигнути зробити психолог у таких ситуаціях? У літературі найчастіше описується такий алгоритм дій:
1) встановлення контакту з клієнтом шляхом створення відповідного психологічного клімату;
2) визначення справжньої проблеми клієнта, його орієнтації в ній, спільне чітке її формулювання;
3) визначення мети клієнта, його можливостей в її досягненні, обговорення позитивних способів дій;
4) вироблення альтернативних варіантів поведінки;
5) узагальнення психологом результатів взаємодії з клієнтом, мотивування його на втілення прийнятого рішення у життя. Зрозуміло, що під час разової зустрічі психолог має керуватися вказаними завданнями психологічного консультування: уважно вислухати клієнта, розширити його уявлення про себе і свою життєву ситуацію, допомогти йому усвідомити власну відповідальність за те, що з ним відбувається.
Взагалі слід сказати, що разова консультація - дуже відповідальний вид психологічної допомоги. Психолог мусить працювати, не знаючи докладно ні обставин життя клієнта, ні справжньої його мотивації стосовно тих чи інших дій, ні значення цих дій для нього та його оточення.
Приклад
До консультації звертається жінка 27-30 років з проханням, порадити, чи може вона дозволити собі народити дитину, якщо вона не одружена, але зустрічається з чоловіком, який має сім'ю. Психолог, поговоривши з жінкою і пересвідчившись у її високій мотивації до цього вчинку, підтримує її в рішенні народити маля. А далі може з'ясуватися, що жінка, сама того не усвідомлюючи до кінця, народжує дитину не є лише заради неї самої, скільки заради того, щоб спробувати відірвати свого коханого від сім'ї, яку він любить і зовсім не збирається залишати. Отож, не маючи змоги в ході єдиної зустрічі розкрити всі ці обставини, психолог підтримує жінку у психологічно хибному для неї та інших рішенні.
Таким чином, проведення разової консультації вимагає від психолога надзвичайної спостережливості, проникливості, обережності, взагалі високого професіоналізму.
Короткотермінове консультування
Середньотривале консультування
3. Взаємозв'язок консультування, психотерапії і психокорекції
Модуль 2. Професійні вимоги до особистості консультанта
1. Особистість консультанта як основна складова процесу консультування
Вимоги до консультанта
2. Професійна підготовка, кваліфікація, функції, комунікативні техніки та засоби впливу консультанта
Автентичність
Відкритість власному досвідові