Психологія - Русинка Іван - 2.2.2. Принцип домінанти

Щоб проілюструвати другий відомий науці принцип роботи мозку - "принцип домінанти", наведемо наочний приклад.

Уявіть собі, що у вас виникло відчуття голоду. Що негайно спадає на думку? Зрозуміло, їжа. Всі думки ніби за командою, перебудуються, чим би голова не була зайнята, у струнку шеренгу і "попрямують" у заданому напрямі. Мозок у цей момент ніби заражений, інфікований, і інфекція ця - бажання. О.О. Ухтомський, видатний вчений, автор вчення про домінанту, побачив у цьому принцип домінанти, коли центр збудження, який виникає в головному мозку (домінанта), пригнічує всі інші бажання і потреби, ігнорує різні види протидії, які, до речі, його тільки "заводять", але не є для нього перепоною; перерозподіляє сили і підганяє нас в одному, заданому домінантою, напрямі. Так само діє і домінанта страху, ненависті, депресії, пристрасті та ін.

Як відомо, сексуальна поведінка жаби виражається в так званому "обнімальному" рефлексі самця, покликаному утримувати самку. Якщо під час обнімального рефлексу, тобто в період підвищеного статевого збудження, вчинити жабі якесь стороннє подразнення (уколоти голкою, вдарити струмом), то обнімальний рефлекс тварини не тільки не послабиться, а навпаки, посилиться. Більше того, звична захисна реакція на подібне подразнення не виникне зовсім. Домінанта, як з'ясувалося, необхідна інстинкту самозбереження для того, щоб за наявності численних вогнищ збудження в головному мозку, внаслідок маси ситуацій, що провокують нас, забезпечити цілеспрямованість та ефективність діяльності. Іншими словами, домінанта забезпечує не хаотичну активність, а концентрує всі сили і засоби на вирішенні одного пріоритетного завдання. Таким чином, на основі сказаного вище, ми можемо сформулювати принцип домінанти.

Принцип домінанти - це механізм роботи мозку, завдяки якому в ньому переважає єдине вогнище збудження, а всі інші збудження не тільки не беруться до уваги, не розглядаються і не реалізуються в поведінці, а навпаки, гальмуються і переорієнтовуються, так би мовити, перекладаються на рейки домінуючого збудження, цілком йому підпорядковуються.

Головний мозок - це цілий Всесвіт! Скільки різноманітних, нерідко різноспрямованих процесів відбувається в ньому одночасно, скільком із них хотілося б реалізувати себе на практиці! Але порядок у цьому хаосі вражаючий. Численні збудження, завдяки здатності мозку до створення домінант, зводяться, концентруються, оптимізуються і спрямовуються на служіння єдиній меті, на досягнення одного результату, який на цей момент є найбільш бажаним і значущим. Однак доводиться констатувати, що людина володіє дивовижною здатністю використовувати собі на шкоду навіть те, що створено природою їй на допомогу. Спробуємо пояснити, що мається на увазі.

У тварини, наприклад, наявні відносно небагато домінант, причому наскільки легко вони збуджуються, настільки легко і зникають після реалізації. Це і зрозуміло, адже, крім того, що їх небагато (врятуватися від небезпеки, прогодуватися, спаруватися), вони не переймаються такими категоріями, як умовності, упередження, забобони тощо. Інша справа - людина.

Кожного разу, варто лише уважно поспостерігати за твариною, виникає відчуття, ніби людина, котра сидить у ній, насміхається над тобою.

Е. Канетті

У людей буває безліч потреб, і в більшості випадків вони "вихлюпуються через край": стати не просто кращим, а найкращим, першим в усьому, коханим, шанованим, унебезпечитися від усіх можливих і неможливих неприємностей, задовольнити свої домагання й амбіції там, де це, з погляду здорового глузду, не є необхідним, а в деяких випадках є просто безглуздим. Це дало привід одному філософу висловити думку, що в основі більшості безумств, які чинить людина, лежить дурість.

Також є суто ексклюзивні потреби - від сексуальних (у всій їх витонченості, гостроті та неординарності) до естетичних і релігійних. Саме реалізація останніх іноді призводить до шокуючих наслідків, аж до того, що людина втрачає людське обличчя, перетворюючись на зомбі, рясно поливаючи землю кров'ю та сльозами.

У глибині людських інстинктів ховаються жорстокість, а фанатизм - камуфляж для неї.

В. Рассел

Таким, на жаль, є логічний кінець реалізації гіпертрофованих домінант. Але до цього ми приходимо за тверезих роздумів і після того, як усе відбулося. Коли якась фантазія стає наріжним каменем, перетворюється на "гегемона", то в результаті дії добре відомого принципу домінанти всі наші життєві сили зосереджуються в цьому пункті, в цій точці, готові все змести на своєму шляху до заповітної мрії, або безглуздої ідеї, тоді розум ніби відключається і людина "йде в рознос", до останнього, незважаючи ні на що.

Пристрасть не зважає на правила гри. Вона принаймні в жодному випадку вільна від нерішучості й самолюбства; від благородства, нервів, забобонів, ханжества, пристойності; від лицемірства і мудрування, від страху за свою кишеню і за становище у світі тутешньому і загробному. Недарма художники зображали її у вигляді стріли або вітру. Не будь вона такою бурхливою і блискавичною, Земля давно б уже носилася у просторі спустілою - вільною для здавання у найом.

Д. Ґолсуорсі

Ухтомський сказав, що у домінанти два "кінці". Перший - "внутрішній" - - є результатом задоволення потреби (наприклад, харчовий після приймання їжі), другий - "зовнішній" - є результатом насильницького витіснення панівної домінанти іншою, більш сильною, більш важливою і актуальною на певний момент (наприклад, тварина припиняє приймання їжі, коли хтось або щось загрожує її безпеці). Однак наведені вище приклади домінанти людини розігруються за участю невгамовної і безмежної свідомості. Така домінанта стає центром тяжіння всіх мислимих і немислимих сил людини, поглинає ці сили, розкручує, неначе центрифуга, всю "начинку" психічного, перемелює його зміст, ллє, як справжній сталевар, утворюване місиво в потрібні тільки їй одній форми. Наприклад, бажання схуднути у деяких представниць слабкої статі може перетворитися на домінанту-вбивцю, що призводить до повного виснаження фізичних і психологічних ресурсів людини.

"Світ такий, як наші домінанти!" - говорив 0.0. Ухтомський. Всіх людей ми розглядаємо, спираючись на власні уявлення про життя, власні інтереси.

Ті, хто "зациклений" на престижі та статусі, будуть дивитися, як одягнений їх співрозмовник; завсідник пивних барів не зрозуміє постійних відвідувачів музеїв, які, у свою чергу, вважатимуть його примітивним, тощо.

Зрештою, навіть ставлення до себе ми тлумачимо, спираючись на власні домінанти. Якщо ми здаємося самим собі негарними, то вважатимемо, що це - загальноприйнята думка. Якщо ми вважаємо себе недостатньо розумними, то будемо боятися, що про це здогадаються інші. Якщо ми виробили в собі відчуття образи, то, що б нам не говорили, що б для нас не зробили інші люди, нам буде здаватися, що вони хотіли нас образити. Чому так відбувається? Тому, що світ такий, як і наші домінанти.

У кожного є свій мотив, кожного захоплює власна домінанта.

Тепер згадаємо те, про що йшлося вище: домінанти у людини бувають надзвичайно непродуктивні. Потреби її дуже гіпертрофовані, а часто просто нереалістичні. І тому світ так часто здається людині прикрим непорозумінням, сповненим обману та несправедливості.

Якщо подібні почуття виникають, то згідно з принципом домінанти в подальшому вони будуть тільки посилюватися. За таким принципом розвиваються і наші тривоги, і наші депресії, І будь-які інші "комплекси" - від меншовартості до манії величі.

2.2.3. Принцип взаємодії і взаємозалежності свідомості та підсвідомості
2.3. Етапи еволюції людського мозку
Розділ 3. Основні теорії особистості
3.1. Теорія 3. Фрейда
3.2. Теорія А. Адлера
3.3. Теорія В. Франкла
3.4. Теорія Г. Олпорта
3.5. Теорія Дж. Келлі
3.6. Теорія А. Маслоу
Розділ 4. Психологічна структура особистості та особливості її розвитку і поведінки
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru