Роботу СВА з матеріалами аудиту після затвердження й доведення остаточної редакції "Аудиторського звіту" зацікавленим користувачам можна розділити на два типи:
o робота СВА з менеджментом компанії по побудові та оптимізації СВК бізнес-процесів;
o робота СВА з матеріалами аудиту для задоволення власних потреб служби.
Робота СВА з менеджментом компанії щодо побудови й оптимізації СВК бізнес-процесів
Основний напрямок спільної роботи СВА з менеджментом компанії щодо побудови та оптимізації СВК бізнес-процесів пов'язаний із контролем виконання плану коригувальних заходів, необхідність яких була виявлена за результатами аудиту. Контроль може здійснюватися за допомогою:
o аналізу звітів аудитованого об'єкта про виконання запланованих коригувальних заходів;
o проведення перевірок об'єкта.
За результатами здійснення контрольних дій СВА формує "Звіт про виконання коригувальних заходів" по конкретній перевірці із вказівкою виконання заходів, їх достатності, своєчасності й ефективності, що доводить до тих же осіб, кому направлявся раніше сам "Аудиторський звіт".
Інший напрямок спільної роботи СВА з менеджментом компанії пов'язаний з наданням консалтингової підтримки менеджменту. Як уже було відзначено вище, відповідальним за формування надійної СВК і підтримка належного її функціонування як російським, так і закордонним принципом корпоративного керування є вище керівництво компанії. Проте як показує практика, менеджменту компаній звичайно потрібні додаткові спеціальні знання й допомога в таких ділянках керування, як внутрішній контроль і управління ризиками. У зв'язку з цим у СВА може залучатися консультант із питань тестування процедур внутрішнього контролю, перевірки виконання процедур внутрішнього контролю, а також забезпечення методологічної підтримки при організації процесів внутрішнього контролю й керування ризиками.
Робота СВА з матеріалами аудиту для задоволення власних потреб служби
Інформація, отримана в ході проведення аудиторської перевірки й наступного контролю виконання коригувальних заходів щодо результатів аудиту, є основою для вирішення завдань, поставлених безпосередньо перед самою СВА, як-то:
o своєчасне формування та надання звітності про результати аудиторської діяльності, істотних ризиках, проблемах контролю і корпоративного керування в компанії особі (особам) по організації внутрішнього аудиту (як правило, це комітет з аудиту при раді директорів, генеральний директор й ін.);
o планування подальшої діяльності СВА.
Підводячи підсумки, можна констатувати наступне.
Побудова надійної СВК, що сприяє підвищенню ефективності бізнесу та захисту інтересів акціонерів, є зоною відповідальності менеджменту компанії. Але навіть добре вибудувана та організована СВК має потребу в оцінці своєї ефективності як з погляду досягнення поставлених цілей, так і з погляду економічності. Найбільше незалежно й професійно оцінити надійність й ефективність існуючої СВК бізнес-процесів компанії, а також запропонувати рекомендації з її вдосконалення може СВА.
Представлена методика проведення внутрішніх аудиторських перевірок, по суті, є посібником з побудови процесу оцінки СВК. При цьому для організації ефективного практичного застосування даної методики потрібна легалізація у внутрішніх регламентуючих документах компанії як порядку і інструментів проведення перевірки, так і схеми взаємин СВА з аудитованими підприємствами / підрозділами.
Запитання для самоконтролю
1. Яким чином взаємодіють Рада директорів, СВА та менеджменту?
2. Назвіть етапи проведення внутрішнього аудиту в компанії.
3. Що таке ВНД ?
4. Які тести використовує внутрішній аудитор по оцінці форми контролю бізнес-процесу?
7.1. Методика проведення внутрішнього аудиту системи менеджменту якості на підприємстві
7.2. Організація і проведення маркетингового аудиту
7.2.1. Загальні положення маркетингового аудиту
7.2.2. Організація та планування маркетингового аудиту
7.3. Методика проведення логістичного аудиту
7.3.1. Методика проведення внутрішнього аудиту лої істинної системи
7.3.1.1. Алгоритм логістичного аудиту
7.3.2. Логістичний аудит за технологією LFA
7.4. Внутрішній аудит системи управління персоналом на практиці: основні елементи