Соціологія / Теорія і методика роботи з дитячими та молодіжними організаціями України - Лісовець О.В.
З кожним роком кількість всеукраїнських дитячих і молодіжних об'єднань, відповідно до даних Міністерства у справах сім'ї, молоді та спорту (з грудня 2010 року - Міністерство освіти, науки, молоді і спорту України) та Міністерства юстиції України невпинно зростає (рис. 3.1).
Станом на 1 січня 2010 року в Україні було зареєстровано 195 всеукраїнських громадських дитячих та молодіжних організацій і спілок. Водночас динамічно відбувається процес становлення регіональних структур. На регіональному рівні у сучасних умовах функціонує понад 7 тис. громадських дитячих та молодіжних організацій. Процес регіоналізації - позитивне явище, оскільки відповідає загальному спрямуванню соціальної політики, наближує молодіжні та дитячі організації до особистості, розв'язання її проблем. Це також відповідає освітовим тенденціям: наприклад, у Данії 86%, Німеччині, Великій Британії, Бельгії - 60% членів молодіжних організацій є учасниками саме регіональних структур.
Щороку в Україні збільшується і кількість громадських дитячих та молодіжних організацій, які мають статус міжнародних. Зокрема, станом на 2010 р. у Міністерстві юстиції України було зареєстровано 24 такі організації.
Зважаючи на постійне зростання кількості громадських дитячих та молодіжних організацій в Україні, постає проблема їх класифікації, виокремлення основних груп чи типологій. Нині існує кілька підходів до визначення критеріїв класифікації дитячих та молодіжних організацій: марксистський, психологічний, юридичний, ідеологічний та ін. Відповідно до них громадські дитячі та молодіжні організації класифікують за їх організаційними формами, кількісним і якісним складом, суб'єктом створення, громадським статусом тощо. Російський педагог Людмила Алієва запропонувала класифікувати дитячі громадські організації за кількома критеріями.
1. Згідно з цілями, завданнями і змістом діяльності виокремлюють об'єднання:
- орієнтовані на соціалізацію особистості дитини, її громадянське становлення, гармонізацію особистісного і суспільного, індивідуального і колективного начал;
- соціально-індивідуальної спрямованості;
- пов'язані з початковою професійною підготовкою дітей;
- зорієнтовані на патріотичне, громадянське виховання, політичні (для молоді);
- культурологічного і практичного спрямування;
- зосереджені на утвердженні здорового способу життя (спортивні, туристичні).
2. За ідеологічною ознакою організації поділяють на:
- світські;
- релігійні;
- загальнолюдської спрямованості;
- вузько національної орієнтації.
3. За ступенем самостійності, відкритості, демократичності виокремлюють:
- відносно самостійні об'єднання, що мають статус юридично оформленої структури і діють як партнери з іншими структурами;
- базові організації численних дорослих громадських організацій чи рухів.
4. За характером взаємозв'язку з державними і громадськими структурами розрізняють об'єднання:
- які взаємодіють з державними структурами: школами, установами додаткової освіти, дитячими будинками - інтернатами, закладами культури, науки тощо;
- які взаємодіють з дорослими і молодіжними громадськими об'єднаннями та рухами;
- які взаємодіють з приватними, комерційними структурами.
З метою створення комплексної типології молодіжних об'єднань український дослідник Валентин Якушик згрупував головні критерії їх класифікації у блоки:
1) соціальна база молодіжного об'єднання;
2) специфіка генези організаційних принципів та структури молодіжного об'єднання;
3) особливості системи функцій, здійснюваних молодіжним об'єднанням;
4) роль молодіжного об'єднання в суспільстві;
5) вплив молодіжного об'єднання на суспільні процеси.
Багато науковців, зокрема О. Корнієвський, П . Мартин, А. Скрипник, основним критерієм розроблених ними типологій молодіжних організацій у сучасній Україні обрали функції, які виконують ці об'єднання у суспільстві.
В. Кулик класифікує молодіжні об'єднання за характером діяльності:
- молодіжні філії політичних партій;
- громадсько-політичні організації молоді;
- молодіжні релігійні організації;
- молодіжні фахові об'єднання, організації за інтересами;
- благодійні фонди для молоді та молодіжні благодійні фонди;
- національні молодіжні організації;
- студентський рух;
- молодіжні партії.
Детальну класифікацію громадських молодіжних об'єднань пропонує Ю. Поліщук. Орієнтуючись на пріоритет діяльності, особливості світоглядних позицій, національний і віковий, склад він виокремлює 20 груп громадських молодіжних організацій:
- спрямовані на поглиблення демократичних процесів та побудову громадянського суспільства в Україні;
- саморозвивальні та самовиховні;
- професійні;
- правозахисні;
- науково-дослідницькі;
- зорієнтовані на розвиток міжнародного співробітництва з молоддю інших країн;
- волонтерські;
- соціальної взаємодопомоги;
- об'єднання студентської молоді;
- об'єднання жіночої молоді;
- мистецько-культурологічні;
- фольклорні;
- екологічні;
- історично-просвітницькі;
- патріотичні;
- об'єднання національних меншин;
- спортивно-туристичні;
- об'єднання світського характеру, але релігійної спрямованості;
- релігійні;
- об'єднання молоді окремих підприємств.
Ю. Поліщук також окремо виділяє чотири групи об'єднань, які займаються виховною роботою з дітьми та підлітками:
- виховні і саморозвивальні;
- спортивно-туристичні;
- екологічні;
- патріотично-виховні.
Аналіз різних наукових підходів до класифікації громадських дитячих і молодіжних організацій дає змогу побачити спектр сучасного дитячого і молодіжного руху, виділити тенденції та перспективи його розвитку.
3.4. Участь громадських дитячих та молодіжних організацій у реалізації державної молодіжної політики
3.5. Актуальні проблеми в сучасному дитячому та молодіжному русі
4. Дитячі громадські організації України
4.1. Особливості сучасних дитячих громадських організацій в Україні
4.2. Піонерський рух в Україні
Федерація дитячих піонерських організацій
4.3. Скаутський рух в Україні
Історія світового скаутизму
Мета, основні ознаки і принципи скаутизму