Соціологія / Теорія і методика роботи з дитячими та молодіжними організаціями України - Лісовець О.В.
Це регіональна учнівська громадська організація, створена в 1999 р., що на добровільних засадах об'єднує шкільні дитячі організації і товариства навчально-виховних закладів району (до складу асоціації ввійшли 23 дитячі товариства та організації). Метою об'єднання є задоволення соціальних, освітніх, духовних, культурних та інших спільних інтересів учнівської молоді.
Асоціація "Крона" діє у декількох напрямах.
1. "Почни з себе" - виховання культури поведінки та спілкування з однолітками, засвоєння правил сучасного етикету, організація самовиховання, самовдосконалення.
2. "Ерудит" -розвиток і підвищення інтелектуального рівня, розширення світогляду, організація наукових досліджень.
3. "Світ захоплень" - дитяче дозвілля, організація свят, ігор, турнірів, пошук нових форм роботи з обдарованими дітьми.
4. "Краєзнавець" -ознайомлення з історією рідного краю, культурою, звичаями, обрядами українців.
5. "Перші старти" - організація шкільних та районних спортивних змагань, підтримка діяльності спортивних секцій та гуртків.
Щорічно "Крона" проводить понад два десятки районних заходів. Організаційною формою діяльності е гра, що триває весь навчальний рік у кілька етапів, які завершуються турнірами, фестивалями. 1 червня відбувається підсумкове свято "Світ дитинства".
Розроблено механізм постійного самовідтворення та самовдосконалення цієї виховної системи, який забезпечують органи учнівського самоврядування і творча група педагогів-вихователів. Вищий орган самоврядування РАДОС "Крона" - конференція; виконавчий орган - координаційна рада, до якої належать представники всіх членів асоціації. Фінансує "Крону" відділ освіти Ставищенської райдержадміністрації.
Громадська організація школи "Шкільна учнівська республіка"
Вона створена в 1995 р. у спеціалізованій школі № 317 м. Києва з метою сприяння розвитку творчого потенціалу учнівської молоді, її залучення до процесу прийняття рішень, участі у громадському житті, навчання захисту своїх прав та інтересів. Основними структурними ланками ШУР є первинні колективи (осередки), які створюються в класах за бажанням дітей, підлітків і вчителів школи. Найвищим органом самоврядування ШУР є конференція, яка скликається один раз на рік. Виконавчим органом об'єднання е кабінет міністрів, до складу якого входять учні і вчителі. Кабінет міністрів збирається щомісяця. Законодавчим органом на рівні організації школи є парламент, на рівні первинного осередку (класу) - рада творчих справ класу. Діяльність організації здійснюється на основі законів лідерів ШУР:
- закон освіченого лідера;
- закон пунктуального лідера;
- закон ввічливого лідера;
- закон милосердного лідера;
- закон здорового лідера;
- закон бережливого лідера;
- закон самостійного лідера;
- закон усміхненого лідера;
- закон ділового лідера.
Зміст діяльності ШУР полягає у створенні в школі ефективної системи учнівського самоврядування; проведенні суспільно значущих акцій, конкурсів, проектів і програм, фестивалів і форумів; формуванні системи підготовки та навчання молодіжних лідерів у студіях "Лідер в тобі", "Я - в ролі лідера", "Імідж лідера", школа "Менеджер соціального проекту", тренінгів "До джерел духовності", "Школа рівних можливостей" та ін. (Додаток 2).
Успішний досвід функціонування численних самобутніх шкільних організацій у різних регіонах України свідчить про перспективи як цього типу дитячих об'єднань, так і дитячих громадських організацій загалом у соціальному становленні підростаючого покоління.
5. Молодіжні громадські організації України
5.1. Виникнення і характеристика сучасного організованого молодіжного руху в Україні
5.2. Студентські організації в Україні
Становлення сучасного студентського руху
Сучасні студентські організації
ВМГО "Українська студентська спілка"
ВМГО "Асоціація правозахисних організаторів студентів України" (АПОСУ)
ВМГО "Всеукраїнська рада студентів" (ВРС)
ВМГО "Українська асоціація студентського самоврядування" (УАСС)