Соціологія / Теорія і методика роботи з дитячими та молодіжними організаціями України - Лісовець О.В.
Це регіональна учнівська громадська організація, створена в 1999 р., що на добровільних засадах об'єднує шкільні дитячі організації і товариства навчально-виховних закладів району (до складу асоціації ввійшли 23 дитячі товариства та організації). Метою об'єднання є задоволення соціальних, освітніх, духовних, культурних та інших спільних інтересів учнівської молоді.
Асоціація "Крона" діє у декількох напрямах.
1. "Почни з себе" - виховання культури поведінки та спілкування з однолітками, засвоєння правил сучасного етикету, організація самовиховання, самовдосконалення.
2. "Ерудит" -розвиток і підвищення інтелектуального рівня, розширення світогляду, організація наукових досліджень.
3. "Світ захоплень" - дитяче дозвілля, організація свят, ігор, турнірів, пошук нових форм роботи з обдарованими дітьми.
4. "Краєзнавець" -ознайомлення з історією рідного краю, культурою, звичаями, обрядами українців.
5. "Перші старти" - організація шкільних та районних спортивних змагань, підтримка діяльності спортивних секцій та гуртків.
Щорічно "Крона" проводить понад два десятки районних заходів. Організаційною формою діяльності е гра, що триває весь навчальний рік у кілька етапів, які завершуються турнірами, фестивалями. 1 червня відбувається підсумкове свято "Світ дитинства".
Розроблено механізм постійного самовідтворення та самовдосконалення цієї виховної системи, який забезпечують органи учнівського самоврядування і творча група педагогів-вихователів. Вищий орган самоврядування РАДОС "Крона" - конференція; виконавчий орган - координаційна рада, до якої належать представники всіх членів асоціації. Фінансує "Крону" відділ освіти Ставищенської райдержадміністрації.
Громадська організація школи "Шкільна учнівська республіка"
Вона створена в 1995 р. у спеціалізованій школі № 317 м. Києва з метою сприяння розвитку творчого потенціалу учнівської молоді, її залучення до процесу прийняття рішень, участі у громадському житті, навчання захисту своїх прав та інтересів. Основними структурними ланками ШУР є первинні колективи (осередки), які створюються в класах за бажанням дітей, підлітків і вчителів школи. Найвищим органом самоврядування ШУР є конференція, яка скликається один раз на рік. Виконавчим органом об'єднання е кабінет міністрів, до складу якого входять учні і вчителі. Кабінет міністрів збирається щомісяця. Законодавчим органом на рівні організації школи є парламент, на рівні первинного осередку (класу) - рада творчих справ класу. Діяльність організації здійснюється на основі законів лідерів ШУР:
- закон освіченого лідера;
- закон пунктуального лідера;
- закон ввічливого лідера;
- закон милосердного лідера;
- закон здорового лідера;
- закон бережливого лідера;
- закон самостійного лідера;
- закон усміхненого лідера;
- закон ділового лідера.
Зміст діяльності ШУР полягає у створенні в школі ефективної системи учнівського самоврядування; проведенні суспільно значущих акцій, конкурсів, проектів і програм, фестивалів і форумів; формуванні системи підготовки та навчання молодіжних лідерів у студіях "Лідер в тобі", "Я - в ролі лідера", "Імідж лідера", школа "Менеджер соціального проекту", тренінгів "До джерел духовності", "Школа рівних можливостей" та ін. (Додаток 2).
Успішний досвід функціонування численних самобутніх шкільних організацій у різних регіонах України свідчить про перспективи як цього типу дитячих об'єднань, так і дитячих громадських організацій загалом у соціальному становленні підростаючого покоління.
5.1. Виникнення і характеристика сучасного організованого молодіжного руху в Україні
5.2. Студентські організації в Україні
Становлення сучасного студентського руху
Сучасні студентські організації
ВМГО "Українська студентська спілка"
ВМГО "Асоціація правозахисних організаторів студентів України" (АПОСУ)
ВМГО "Всеукраїнська рада студентів" (ВРС)
ВМГО "Українська асоціація студентського самоврядування" (УАСС)
ВМГО "Студентська республіка"