Менеджмент туризму - Кіптенко В.К. - 5.1.2. Організаційна функція в туризмі

Найчастіше використовується два основні визначення терміна "організація":

1) структура системи у вигляді взаємовідносин, прав, цілей, ролей, видів діяльності та інших факторів, які виникають тоді, коли люди об'єднуються для спільної праці;

2) процес, завдяки якому створюється і зберігається структура підприємства.

У будь-якому випадку організація — це засіб досягнення запланованих результатів, що можливо за створення для цього реальних умов: забезпечення впорядкування технічного, економічного, соціально-психологічного та правового складника діяльності будь-якого підприємства. Фактично, завдяки цій функції визначається виконавець кожного конкретного завдання і необхідні для цього засоби. Отже, функцію організації правомірно розглядати як засіб досягнення цілей турфірми, оскільки з економічного погляду вона дає змогу підвищити ефективність роботи, а з погляду управління персоналом надає сенс роботі і розподіляє її між виконавцями. Шляхом організаційної діяльності, тобто розподілу та об'єднання завдань і компетенцій, відбувається цілеспрямоване управління відносинами на підприємстві.

Процес організації структурує роботу і формує підрозділи, зважаючи на величину підприємства, його цілі, технології та персонал. Є низка елементів, які необхідно структуру вати для того, щоб організація могла виконувати свої плани і тим самим досягти поставлених цілей. Незалежно від типу та масштабів діяльності кожна фірма мас бути певним чином організована.

Отже, організація як функція менеджменту — це робота керівника із забезпечення діяльності підрозділів підприємства відповідно до його цілей і планів, яка включає:

• деталізацію цілей і завдань;

• визначення видів робіт, які необхідно виконати для вирішення поставлених завдань;

• створення конкретних підрозділів і організаційної схеми їх взаємодії (формування організаційної структури);

• визначення відповідальності і повноважень управлінського персоналу;

• підбір і розстановку кадрів;

• формування і затвердження положень про структурні підрозділи, посадових інструкцій (обов'язків); штатного розкладу, регламентів, нормативів тощо*

Зміст функції організації в менеджменті розкривається за допомогою понять "департаментизація", "делегування повноважень", "централізація — децентралізація", "регламентація", "норми керованості".

Для керівника турфірмою первинним завданням є розробка організаційної структури і приведення її у відповідність до цілей підприємства і вимог зовнішнього середовища. Оскільки функція організації полягає у зведенні до єдиного напряму діяльності спеціалістів фірми, керівник повинен визначити місію, роль, відповідальність, підзвітність кожного з них.

На подальших етапах здійснюються підбір і розстановка кадрів для роботи в структурних підрозділах. Найскладніше визначити оптимальну кількість персоналу різних управлінських ланок. На практиці вона різна і залежить від обсягів діяльності туристичного підприємства, обраного типу, його структури тощо. У зв'язку з цим варто визначити два фактори, які визначають норми керованості (кількість працівників, якими може ефективно управляти один менеджер), — час і частоту, тобто скільки часу необхідно проводити менеджеру з кожним працівником і як часто це робити.

Таким чином, суттєву частину організаційної функції становить власне організаторська діяльність, яка поєднує:

— організацію структури системи у вигляді взаємовідносин, прав, цілей, ролей, видів діяльності та інших факторів, які виникають тоді, коли люди об'єднані спільною працею;

— акумулювання ресурсів турфірми для досягнення поставлених цілей.

Як зазначалося, потреба у пристосуванні до змін — один з факторів, який визначає важливість планування. Але організація, яка має багато різних планів, але не має цілісної схеми втілення їх у життя, приречена на поразку. Планування і організація тісно пов'язані між собою. Планування готує основу для реалізації цілей організації (організовує структуру системи, створює апарат), а організація як функція управління створює робочу структуру, головним компонентом якої стають люди. Отже, саме на цій стадії управлінського процесу з'являється людський фактор.

Є низка принципів, які визначають реалізацію функції організації:

— визначення та деталізація цілей фірми, які виявлені у процесі планування;

— визначення видів діяльності, необхідних для досягнення цілей;

— доручення різних завдань окремим виконавцям (розподіл праці) та об'єднання їх у керовані робочі групи або підрозділи;

— координація різних видів діяльності, які доручені кожній групі, шляхом визначення робочих взаємин, у т. ч. визначення керівництва (один підлеглий не може мати двох керівників). Кожен член групи повинен знати, що він мас зробити, в які строки, хто ним керує;

— єдність цілі, зумовлена тим, що кожен співробітник організації працює для спільного блага.

Реалізація організаційної функції забезпечує розмежування прав, обов'язків і функцій по вертикалі й горизонталі з метою впорядкування діяльності. Ефективна організація управління передбачає дотримання виключно важливих принципів:

— принцип виключення — у процесі розподілу повноважень максимально можливий їх обсяг має делегуватися нижчим рівнем;

— принцип пріоритету — новий підрозділ формується тільки тоді, коли відчувається потреба в ньому для виконання певної функції.

Контрольні запитання і завдання

1. Сформулюйте сутність функції організації та управлінських дій, які забезпечують її реалізацію.

2. У чому полягає сутність основних понять, які розкривають зміст функції організації?

3. Як позначаються на управлінні фактори норми керованості?

4. Якими принципами визначається реалізація функції організації?

5.1.3. Мотивація в туризмі
5.1.4. Контроль в управлінні туристичною діяльністю
5.2. Принципи менеджменту в туризмі та їх класифікація
Організаційні принципи.
5.3. Система методів менеджменту та їх взаємозв'язок
5.3.1. Організаційно-адміністративні методи менеджменту
5.3.2. Економічні методи управління
5.3.3. Соціально-психологічні методи управлінського впливу
Розділ 6. УПРАВЛІННЯ СПОЛУЧНИМИ ПРОЦЕСАМИ
6.1. Комунікаційний процес в управлінні туристичною діяльністю
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru