Соціально-психологічні методи діють як регулятори соціальних, психологічних, ідеологічних та етичних відносин у колективі. Велика кількість психологічних факторів відображається на результатах праці. Вміння їх враховувати допомагає керівнику цілеспрямовано впливати на окремих працівників і формувати колектив з єдиними цілями. Крім того, для результативного управління колективом необхідно знати моральні і психологічні особливості окремих працівників, соціально-психологічні характеристики окремих груп.
Фактично соціально-психологічні методи — це сукупність специфічних прийомів впливу на особистісні відносини, які виникають у трудових колективах, а також на соціальні процеси, які в них відбуваються. їх можна поділити на дві групи: соціальні і психологічні.
Соціальні методи дають змогу встановити призначення і місце працівників у колективі, виявити лідерів і забезпечити їх підтримку, пов'язати мотивацію працівників із кінцевими результатами функціонування підприємства, забезпечити ефективні комунікації і вирішення конфліктів у колективі.
До соціальних методів належать:
— вивчення і спрямоване формування мотивів трудової діяльності та їх урахування в управлінні;
— підвищення соціально-виробничої активності (встановлення лідерів, наслідування лідерів, установлення стандартів зразкової поведінки); підтримка соціального наслідування (огляди-конкурси, присвоєння звання "Кращий у професії", святкування ювілеїв і знаменних дат тощо);
— моральне стимулювання;
— соціальне планування;
— зміна структури персоналу;
— підвищення кваліфікації;
— поліпшення умов праці, побуту, охорони здоров'я;
— підвищення життєвого рівня;
— задоволення потреб розвитку (в т. ч. фізичного) персоналу.
Психологічні методи використовуються з метою встановлення
найбільш сприятливого психологічного клімату. Вони спрямовані на конкретну особистість і, як правило, персоніфіковані та індивідуальні. Головною їх особливістю є звернення до внутрішнього світу людини, особистості, інтелекту, почуттів, образів і поведінки для того, щоб спрямувати внутрішній потенціал на вирішення конкретних завдань організації.
Психологічними методами менеджменту є:
— гуманізація праці (ліквідація монотонності, кольорове оформлення приміщення, використання спеціальної музики, дотримання встановлених санітарно-гігієнічних норм тощо);
— психологічні-технології, або способи психологічного впливу (переконання, навіювання, прохання, похвала, порада, засудження тощо);
— задоволення професійних інтересів;
— професійний відбір і навчання персоналу;
— комплектування малих груп за критерієм психологічної сумісності працівників;
— встановлення гармоній стосунків між керівниками і підлеглими;
— залучення працівників до процесу управління;
— заохочення творчості, ініціативи, самостійності.
Слід зазначити, що правильне використання соціально-психологічних методів вимагає від менеджера знань соціальної психології, соціології, психології, досвіду і навичок спілкування з людьми.
Соціальні відносини і методи управління, які їх відображають, тісно пов'язані з іншими методами управління: соціальним і психологічним плануванням, регулюванням тощо.
Соціальне планування передбачає постановку соціальних цілей і критеріїв, розробку соціальних нормативів (рівень життя, оплата праці, потреба у житлі, умови праці тощо) і планових показників, досягнення кінцевих соціальних результатів.
Психологічне планування — це повий напрям у роботі з персоналом, орієнтований на досягнення ефективного психологічного стану трудового колективу. Воно ґрунтується на необхідності всебічного розвитку особистості, усуненні негативних тенденцій у трудовому колективі і передбачає поставку цілей розвитку та критеріїв ефективності, розробку психологічних нормативів, планування психологічного клімату.
Метод регулювання передбачає широкий інформаційний вплив у двох аспектах: інформування, нормування.
Інформування передбачає доведення до відома працівника і пояснення йому тих дій, які потрібно виконати, декількома шляхами:
— пряме інформування, коли керівник повідомляє про завдання, основні стани і показники діяльності;
— створення орієнтовних ситуацій, тобто представлення певної управлінської ситуації, яка має декілька варіантів розвитку подій;
— особистий приклад керівника, коли інформація доводиться до співробітників у демонстраційній формі — здійснюється на практиці.
Використання таких засобів позитивно впливає на ефективність діяльності, але потребує високого рівня професійної підготовки самого керівника.
Нормування охоплює сукупність способів, які ґрунтуються на встановленні норм, регламентації дій працівників. До них належать:
1. Дозвіл — спосіб впливу на виконавців шляхом нормативних документів, в яких описуються дії, необхідні для виконання ними певної діяльності. Головним чином це дії, реалізація яких спрямована на підвищення ефективності, але пов'язана з певним ризиком. Наприклад, дозвіл на розробку нових туристичних маршрутів.
2. Заборона — протилежний попередньому спосіб впливу: нормативно заборона встановлюється на дії виконавця, які можуть негативно вплинути на систему управління і викликати небажані наслідки, наприклад, у ситуації відмови туриста від подорожі. Залежно від рівня управління, характеру порушень передбачається відповідальність винних, яка може бути: дисциплінарною, адміністративною, громадянсько-правовою, кримінально-правовою.
3. Припис — нормативний документ, який містить опис дій виконавця, які необхідно обов'язково виконати для забезпечення ефективної діяльності. За невиконання таких норм може передбачатися дисциплінарна відповідальність.
Головна мета застосування соціально-психологічних методів — формування в колективі сприятливого соціально-психологічного клімату.
Контрольні запитання і завдання
1. Які методи менеджменту можна зарахувати до групи соціально-психологічних?
2. У чому полягає сутність використання в туризмі соціальних методів?
3. У чому полягає сутність використання в туризмі психологічних методів?
4. Яку роль у сучасному управлінні туризмом можуть відігравати методи соціального і психологічного планування?
5. Який соціально-психологічний ефект застосування методу регулювання в менеджменті туризму?
6.1. Комунікаційний процес в управлінні туристичною діяльністю
6.2. Комунікаційна майстерність
6.2.1. Діловий етикет у туризмі
6.2.2. Ораторське мистецтво у роботі менеджера туризму
Збагачення лексичного запасу
6.2.3. Невербальні прийоми комунікації
Мімічний вираз обличчя
Мова погляду
Мова рук