Філософія - Сидоренко О.П. - Навчальний тренінг

Запитання і завдання для самоконтролю

1. Коли і чому у філософії виникла проблема буття?

2. Що розумів під буттям Парме під?

3. Як сучасна наукова філософія трактує картину світу?

4. Що таке матерія і які властивості їй притаманні?

5. Якими аргументами сучасна наука обґрунтовує філософське твердження про матеріальну єдність світу?

6. В яких формах існує рух матерії? Якими є результати їх взаємодії?

7. Які зміни відбулися в розумінні простору і часу у зв'язку зі створенням теорії відносності та квантової фізики?

8. Чим загрожує суспільству стихія несвідомого?

9. Які тенденції в розумінні свідомості виникли наприкінці XX ст.? Яке ваше ставлення до них?

10. Чому праця і членороздільна мова були двома основними умовами виникнення свідомості?

11. Як у системі буття співвідносяться матеріальне та ідеальне?

12. Що таке свідомість за суттю і змістом?

18, Якою є структура системи індивідуальної свідомості?

14. Чому діалектика є водночас і теорією пізнання, і логікою?

15. Які історичні форми діалектики знає філософія? У чому їхні відмінності?

16. Назвіть елементи структури діалектики як методу логічної системи. Розкрийте їх сутність.

17. Дайте визначення категорій "загальний зв'язок" і "розвиток" у діалектиці.

18. Які закони розвитку досліджує діалектика?

19. Чому співвідносні категорії діалектики виконують у пізнанні та діяльності людей функцію неосновних законів розвитку?

20. У чому полягає сутність методологічної функції діалектики?

21. Розкрийте сутність понять "суспільне буття" і "суспільна свідомість".

22. У чому полягає основний вплив одне на одного суспільного буття і суспільної свідомості?

23. Як структурується суспільна свідомість залежно від носія, рівня і способу відображення суспільного буття?

24. В яких формах функціонує суспільна свідомість?

25. Які знання в суспільній свідомості називаються емпіричними?

26. Які знання в суспільній свідомості називаються теоретичними?

27. Що таке здоровий глузд? Які джерела його помилковості?

28. Які ідеології найбільш поширені в сучасній суспільній свідомості?

29. Які складові суспільної психологи найбільше поширені в сучасній суспільній свідомості?

30. Що таке політична свідомість? Які складові суспільного життя вона відображає?

31. Розкрийте зміст поняття "правова свідомість".

32. За якими напрямами взаємодіють політична свідомість і правова свідомість?

33. Як філософія вирішувала проблему критерію моралі на різних етапах своєї історії?

34. Яким чином реалізується регулююча функція моральної свідомості?

35. У чому полягає сенс "категоричного імперативу" як критерію моралі?

36. Чим відрізняються за витоками принципи та норми права і моралі?

37. Які складові і властивості суспільного буття відображає естетична свідомість?

38. Що таке художній образ? Яким чином через нього естетична свідомість виконує свої світоглядну і пізнавальну функції?

39. У чому полягає специфіка релігійної віри?

40. Чим можна пояснити своєрідний ренесанс релігійності в Україні в наш час?

Тести

1. Філософське поняття "буття" — це:

а) природні процеси; б) об'єктивна реальність; в) сукупна реальність; г) діяльність і світогляд людей.

2. З якого рівня починається структурування живої матерії: а) атоми; б) молекули; в) клітини?

3. У якому з наведених суджень найточніше визначено зміст буття: а) буття — весь матеріальний світ; б) буття — весь ідеальний світ;

в) буття — всі форми психіки людей; г) буття — все, що існує?

4. Єдність світу полягає у тому, що:

а) люди так його розуміють; б) світ створений Богом; в) світ матеріальний; г) світ ідеальний.

5. Рух, простір і час е:

а) атрибутами (властивостями) матерії; б) самостійними сутностями; в) божими творіннями; г) явищами, що існують лише у свідомості людей.

6.У класичній механіці простір і час розуміються як: а) незалежні один від одного; б) залежні один від одного.

7. У релятивістській механіці простір і час розуміються як: а) незалежні один від одного; б) залежні один від одного.

8. Концепція теплової смерті Всесвіту справедлива для:

а) відкритих систем; б) закритих систем; в) частково відкритих систем.

9. Універсальною для живої та неживої матерії, її найдрібнішою часткою слід вважати:

а) молекулу; б) атом; в) протон.

10. Найдрібнішою часткою живої матерії е: а) молекула; б) атом; в) клітина; г) протон.

11. Принцип додатковості Н. Бора означає, що:

а) будь-яка теорія має підтверджуватися практикою; б) будь-яка частинка матерії має свою античастинку; в) корпускулярна теорія має бути доповнена хвильовою.

12. У яких формах реалізується властивість матерії відображатися: а) фізико — хімічні взаємодії; б) подразнювання; в) збуджування;

г) психіка; д) свідомість?

13. Органом свідомості у людини е:

а) серце; б) головний мозок; в) спинний мозок; г) легені.

14. Свідомість — це феномен:

а) матеріальний; б) ідеальний; в) Божий; г) матеріальний та ідеальний водночас.

15. Умовою виникнення свідомості є:

а) праця; б) членороздільна мова; в) прямоходіння; г) споживання м'яса.

16. Функцією свідомості є:

а) інформаційна; б) комунікаційна; в) природничо-наукова; г) перетворювальна.

17. Свобода громадянина багатомовної держави щодо розмовної мови полягає:

а) у державному закріпленні тільки однієї розмовної мови з багатьох; б) у створенні умов для розвитку і функціонування всіх розмовних мов; в) в анархії розмовної багатомовності; г) у наданні права і можливості кожній людині самостійно вибирати розмовну мову.

18. Формами вияву індивідуальної свідомості людини є:

а) самосвідомість; б) ціннісні орієнтації; в) соціальні настанови; г) життєві плани; д) усі відповіді правильні.

19. Формами переживання людини є:

а) емоції; б) афекти; в) пристрасті; г) настрої; д) стреси; с) фрустрації; ж) усі відповіді правильні.

20. Встановіть відповідність "відкриття — автор":

а) електромагнітні хвилі; 1) Рентген;

б) короткі електромагнітні хвилі; 2) Герц;

в) радіоактивність; 3) Беккерель;

г) електрон; 4) Лебедев; д) світловий тиск; 5) Томсон;

е) квант; 6) Вор;

ж) радіоактивний розпад; 7) Резерфорд; и) планетарна модель атома; 8) Планк.

21. Якою ознакою характеризується процес розвитку:

а) несуперечністю; б) хаотичністю; в) аморфністю; г) необоротністю?

22. Які закони належать до динамічних, а які — до статичних:

а) закони термодинаміки; б) закони квантової фізики; в) закони математичної статистики; г) закони суспільства?

23. Г. Гегель відкрив:

а) закон виживання; б) закон заперечення заперечення; в) закон збереження енергії.

24. Яка філософська концепція розвитку є аналогом дійсності: а) софістична; б) метафізична; в) діалектична; г) еклектична?

25. Принцип об'єктивності у діалектиці визначає:

а) незалежність існування від свідомості і бажань людей; б) залежність існування від діяльності людей; в) залежність існування від Божої волі; г) залежність існування від спілкування людей.

26. Філософські категорії, що характеризують закон взаємного переходу кількісних та якісних змін, — це:

а) кількість; б) простір; в) якість; г) час; д) міра; е) свідомість; ж) стрибок.

27. Які категорії діалектики є співвідносними:

а) матерія і свідомість; б) кількість і якість; в) причина і наслідок; г) простір і час; д) необхідність і випадковість; е) сутність і явище; ж) матерія і рух; и) зміст і форма; к) одиничне, особливе і загальне; л) система і елемент; м) ціле і частина?

28. Які судження відповідають вимогам діалектичного методу:

а) буття якісне і незмінне; б) все, що існує, перебуває у постійному розвитку; в) у дійсності змінюються тільки кількісні властивості; г) насправді слід використовувати все правильне з різних джерел; д) у світі все перебуває у зв'язку з усім?

29. Класична теорія Ньютона — це теорія:

а) випадковості; б) невизначеності; в) детермінізму.

30. Визначте відповідність властивостей поняттям "ціле" і "частка": а) дискретність; б) безупинність; в) займає малу частину простору;

г) займає велику частину простору; д) має обмежену кількість ступенів свободи; е) має необмежену кількість ступенів свободи; ж) має масу; и) не має маси.

31. Суспільна свідомість — це:

а) частина базису суспільства; б) духовний світ суспільства; в) складова надбудови суспільства; г) темперамент особистості.

32. Змістом повсякденної частини суспільної свідомості є:

а) ідеологія суспільства; б) теоретичні знання людей про світ; в) суспільна психологія; г) емпіричні знання людей про світ; д) народна творчість.

33. Змістом теоретичної частини суспільної свідомості є:

а) емпіричні знання людей про світ; б) раціональні знання людей про світ; в) ідеологічні знання людей про світ; г) повсякденні знання людей про світ; д) наукові знання людей про світ.

34. Політична складова суспільної свідомості відображає дійсність: а) безпосередньо; б) опосередковано; в) через релігійну свідомість;

г) через моральну свідомість; д) через естетичну свідомість.

35. Правова свідомість відображає дійсність:

а) безпосередньо; б) опосередковано; в) через політичну свідомість; г) через релігійну свідомість; д) через естетичну свідомість.

36. Вчинки людини є моральними, якщо вони обумовлені:

а) егоїзмом; б) гедонізмом; в) утилітаризмом; г) категоричним імперативом; д) соціальним прогресом.

37. Поняття "моральна свідомість" і "релігійна свідомість": а) тотожні; б) не тотожні.

38. Поняття "релігійна свідомість особистості" і "духовність особистості":

а) тотожні; б) не тотожні.

39. Правова свідомість регулюється у суспільстві органами:

а) громадськості; б) правосуддя; в) профспілок; г) творчих союзів.

40. Поняття "суспільна психологія" і "суспільна ідеологія": а) тотожні; б) не тотожні.

Модуль 3 ГНОСЕОЛОГІЯ І МЕТОДОЛОГІЯ
Розділ 6 ПІЗНАВАЛЬНИЙ ПРОЦЕС
6.1. Пізнавальний процес, його сутність і зміст
6.2. Діалектичний шлях пізнання
6.3. Методи, методологія та логіка наукового пізнання
6.4. Творчість у пізнанні та діяльності і наукове передбачення
6.4.1. Філософська концепція творчості
6.4.2. Передбачення і наукове прогнозування
Навчальний тренінг
Розділ 7 СУСПІЛЬСТВО ЯК СИСТЕМА, ЩО РОЗВИВАЄТЬСЯ
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru