Запитання і завдання для самоконтролю
1. Коли і чому у філософії виникла проблема буття?
2. Що розумів під буттям Парме під?
3. Як сучасна наукова філософія трактує картину світу?
4. Що таке матерія і які властивості їй притаманні?
5. Якими аргументами сучасна наука обґрунтовує філософське твердження про матеріальну єдність світу?
6. В яких формах існує рух матерії? Якими є результати їх взаємодії?
7. Які зміни відбулися в розумінні простору і часу у зв'язку зі створенням теорії відносності та квантової фізики?
8. Чим загрожує суспільству стихія несвідомого?
9. Які тенденції в розумінні свідомості виникли наприкінці XX ст.? Яке ваше ставлення до них?
10. Чому праця і членороздільна мова були двома основними умовами виникнення свідомості?
11. Як у системі буття співвідносяться матеріальне та ідеальне?
12. Що таке свідомість за суттю і змістом?
18, Якою є структура системи індивідуальної свідомості?
14. Чому діалектика є водночас і теорією пізнання, і логікою?
15. Які історичні форми діалектики знає філософія? У чому їхні відмінності?
16. Назвіть елементи структури діалектики як методу логічної системи. Розкрийте їх сутність.
17. Дайте визначення категорій "загальний зв'язок" і "розвиток" у діалектиці.
18. Які закони розвитку досліджує діалектика?
19. Чому співвідносні категорії діалектики виконують у пізнанні та діяльності людей функцію неосновних законів розвитку?
20. У чому полягає сутність методологічної функції діалектики?
21. Розкрийте сутність понять "суспільне буття" і "суспільна свідомість".
22. У чому полягає основний вплив одне на одного суспільного буття і суспільної свідомості?
23. Як структурується суспільна свідомість залежно від носія, рівня і способу відображення суспільного буття?
24. В яких формах функціонує суспільна свідомість?
25. Які знання в суспільній свідомості називаються емпіричними?
26. Які знання в суспільній свідомості називаються теоретичними?
27. Що таке здоровий глузд? Які джерела його помилковості?
28. Які ідеології найбільш поширені в сучасній суспільній свідомості?
29. Які складові суспільної психологи найбільше поширені в сучасній суспільній свідомості?
30. Що таке політична свідомість? Які складові суспільного життя вона відображає?
31. Розкрийте зміст поняття "правова свідомість".
32. За якими напрямами взаємодіють політична свідомість і правова свідомість?
33. Як філософія вирішувала проблему критерію моралі на різних етапах своєї історії?
34. Яким чином реалізується регулююча функція моральної свідомості?
35. У чому полягає сенс "категоричного імперативу" як критерію моралі?
36. Чим відрізняються за витоками принципи та норми права і моралі?
37. Які складові і властивості суспільного буття відображає естетична свідомість?
38. Що таке художній образ? Яким чином через нього естетична свідомість виконує свої світоглядну і пізнавальну функції?
39. У чому полягає специфіка релігійної віри?
40. Чим можна пояснити своєрідний ренесанс релігійності в Україні в наш час?
Тести
1. Філософське поняття "буття" — це:
а) природні процеси; б) об'єктивна реальність; в) сукупна реальність; г) діяльність і світогляд людей.
2. З якого рівня починається структурування живої матерії: а) атоми; б) молекули; в) клітини?
3. У якому з наведених суджень найточніше визначено зміст буття: а) буття — весь матеріальний світ; б) буття — весь ідеальний світ;
в) буття — всі форми психіки людей; г) буття — все, що існує?
4. Єдність світу полягає у тому, що:
а) люди так його розуміють; б) світ створений Богом; в) світ матеріальний; г) світ ідеальний.
5. Рух, простір і час е:
а) атрибутами (властивостями) матерії; б) самостійними сутностями; в) божими творіннями; г) явищами, що існують лише у свідомості людей.
6.У класичній механіці простір і час розуміються як: а) незалежні один від одного; б) залежні один від одного.
7. У релятивістській механіці простір і час розуміються як: а) незалежні один від одного; б) залежні один від одного.
8. Концепція теплової смерті Всесвіту справедлива для:
а) відкритих систем; б) закритих систем; в) частково відкритих систем.
9. Універсальною для живої та неживої матерії, її найдрібнішою часткою слід вважати:
а) молекулу; б) атом; в) протон.
10. Найдрібнішою часткою живої матерії е: а) молекула; б) атом; в) клітина; г) протон.
11. Принцип додатковості Н. Бора означає, що:
а) будь-яка теорія має підтверджуватися практикою; б) будь-яка частинка матерії має свою античастинку; в) корпускулярна теорія має бути доповнена хвильовою.
12. У яких формах реалізується властивість матерії відображатися: а) фізико — хімічні взаємодії; б) подразнювання; в) збуджування;
г) психіка; д) свідомість?
13. Органом свідомості у людини е:
а) серце; б) головний мозок; в) спинний мозок; г) легені.
14. Свідомість — це феномен:
а) матеріальний; б) ідеальний; в) Божий; г) матеріальний та ідеальний водночас.
15. Умовою виникнення свідомості є:
а) праця; б) членороздільна мова; в) прямоходіння; г) споживання м'яса.
16. Функцією свідомості є:
а) інформаційна; б) комунікаційна; в) природничо-наукова; г) перетворювальна.
17. Свобода громадянина багатомовної держави щодо розмовної мови полягає:
а) у державному закріпленні тільки однієї розмовної мови з багатьох; б) у створенні умов для розвитку і функціонування всіх розмовних мов; в) в анархії розмовної багатомовності; г) у наданні права і можливості кожній людині самостійно вибирати розмовну мову.
18. Формами вияву індивідуальної свідомості людини є:
а) самосвідомість; б) ціннісні орієнтації; в) соціальні настанови; г) життєві плани; д) усі відповіді правильні.
19. Формами переживання людини є:
а) емоції; б) афекти; в) пристрасті; г) настрої; д) стреси; с) фрустрації; ж) усі відповіді правильні.
20. Встановіть відповідність "відкриття — автор":
а) електромагнітні хвилі; 1) Рентген;
б) короткі електромагнітні хвилі; 2) Герц;
в) радіоактивність; 3) Беккерель;
г) електрон; 4) Лебедев; д) світловий тиск; 5) Томсон;
е) квант; 6) Вор;
ж) радіоактивний розпад; 7) Резерфорд; и) планетарна модель атома; 8) Планк.
21. Якою ознакою характеризується процес розвитку:
а) несуперечністю; б) хаотичністю; в) аморфністю; г) необоротністю?
22. Які закони належать до динамічних, а які — до статичних:
а) закони термодинаміки; б) закони квантової фізики; в) закони математичної статистики; г) закони суспільства?
23. Г. Гегель відкрив:
а) закон виживання; б) закон заперечення заперечення; в) закон збереження енергії.
24. Яка філософська концепція розвитку є аналогом дійсності: а) софістична; б) метафізична; в) діалектична; г) еклектична?
25. Принцип об'єктивності у діалектиці визначає:
а) незалежність існування від свідомості і бажань людей; б) залежність існування від діяльності людей; в) залежність існування від Божої волі; г) залежність існування від спілкування людей.
26. Філософські категорії, що характеризують закон взаємного переходу кількісних та якісних змін, — це:
а) кількість; б) простір; в) якість; г) час; д) міра; е) свідомість; ж) стрибок.
27. Які категорії діалектики є співвідносними:
а) матерія і свідомість; б) кількість і якість; в) причина і наслідок; г) простір і час; д) необхідність і випадковість; е) сутність і явище; ж) матерія і рух; и) зміст і форма; к) одиничне, особливе і загальне; л) система і елемент; м) ціле і частина?
28. Які судження відповідають вимогам діалектичного методу:
а) буття якісне і незмінне; б) все, що існує, перебуває у постійному розвитку; в) у дійсності змінюються тільки кількісні властивості; г) насправді слід використовувати все правильне з різних джерел; д) у світі все перебуває у зв'язку з усім?
29. Класична теорія Ньютона — це теорія:
а) випадковості; б) невизначеності; в) детермінізму.
30. Визначте відповідність властивостей поняттям "ціле" і "частка": а) дискретність; б) безупинність; в) займає малу частину простору;
г) займає велику частину простору; д) має обмежену кількість ступенів свободи; е) має необмежену кількість ступенів свободи; ж) має масу; и) не має маси.
31. Суспільна свідомість — це:
а) частина базису суспільства; б) духовний світ суспільства; в) складова надбудови суспільства; г) темперамент особистості.
32. Змістом повсякденної частини суспільної свідомості є:
а) ідеологія суспільства; б) теоретичні знання людей про світ; в) суспільна психологія; г) емпіричні знання людей про світ; д) народна творчість.
33. Змістом теоретичної частини суспільної свідомості є:
а) емпіричні знання людей про світ; б) раціональні знання людей про світ; в) ідеологічні знання людей про світ; г) повсякденні знання людей про світ; д) наукові знання людей про світ.
34. Політична складова суспільної свідомості відображає дійсність: а) безпосередньо; б) опосередковано; в) через релігійну свідомість;
г) через моральну свідомість; д) через естетичну свідомість.
35. Правова свідомість відображає дійсність:
а) безпосередньо; б) опосередковано; в) через політичну свідомість; г) через релігійну свідомість; д) через естетичну свідомість.
36. Вчинки людини є моральними, якщо вони обумовлені:
а) егоїзмом; б) гедонізмом; в) утилітаризмом; г) категоричним імперативом; д) соціальним прогресом.
37. Поняття "моральна свідомість" і "релігійна свідомість": а) тотожні; б) не тотожні.
38. Поняття "релігійна свідомість особистості" і "духовність особистості":
а) тотожні; б) не тотожні.
39. Правова свідомість регулюється у суспільстві органами:
а) громадськості; б) правосуддя; в) профспілок; г) творчих союзів.
40. Поняття "суспільна психологія" і "суспільна ідеологія": а) тотожні; б) не тотожні.
Розділ 6 ПІЗНАВАЛЬНИЙ ПРОЦЕС
6.1. Пізнавальний процес, його сутність і зміст
6.2. Діалектичний шлях пізнання
6.3. Методи, методологія та логіка наукового пізнання
6.4. Творчість у пізнанні та діяльності і наукове передбачення
6.4.1. Філософська концепція творчості
6.4.2. Передбачення і наукове прогнозування
Навчальний тренінг
Розділ 7 СУСПІЛЬСТВО ЯК СИСТЕМА, ЩО РОЗВИВАЄТЬСЯ