Місцеві фінанси - Сунцова О.О. - РОЗДІЛ 7. Міжбюджетиі відносини, їх складові

7.1. Поняття та принципи бюджетного унітаризму.

7.2. Визначення та види бюджетного федералізму.

7.3. Концепція бюджетної децентралізації.

7.4. Концепція субсидарності.

7.5. Історія становлення і розвитку бюджетних відносин в Україні.

7.6. Інструменти міжбюджетних відносин.

7.7. Регіональне вирівнювання в системі міжбюджетних відносин.

7.8. Формула розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів.

7.9. Вертикальні дисбаланси та їх фінансове вирівнювання.

7.10. Горизонтальні фіскальні дисбаланси та їх вирівнювання.

Основні терміни та поняття: бюджетний унітаризм, бюджетний федералізм, міжбюджетні відносини, субсидарність, трансферти .

7.1. Поняття та принципи бюджетного унітаризму

Бюджетний унітаризм - це така форма внутрішніх міжурядових фінансових відносин, основні принципи організації яких визначаються центральною владою. Місцевій та регіональній владі при цьому, як правило, відводиться досить пасивна роль. У рамках бюджетного унітаризму центральна влада здійснює активну політику забезпечення єдиних стандартів громадських послуг по всій території країни, вирівнює фіскальні дисбаланси. Таке визначення бюджетного унітаризму в узагальненому вигляді .

Кожна унітарна держава сформувала індивідуальну, властиву тільки їй модель внутрішніх міжурядових фінансових відносин. Цей процес названо децентралізацією. Децентралізація охопила й фінансово-бюджетну сферу та сферу міжурядових фінансових відносин .

У багатьох унітарних країнах у сфері внутрішніх міжурядових фінансових відносин активно почали застосовувати окремі принципи бюджетного федералізму. Це стосується розмежування між різними рівнями влади видатків та компетенції щодо здійснення їх. Центральною владою широко почав використовуватися механізм консультацій з місцевою та регіональною владами через відповідні асоціації . Розширилася фіскальна автономія місцевої та регіональної влади. Таким чином, економічна й фінансова децентралізація, нині характерна для більшості зарубіжних унітарних країн, привела до формування нового змішаного типу внутрішніх міжурядових фінансових відносин, що поєднують у собі принципи як бюджетного унітаризму, так і бюджетного федералізму.

7.2. Визначення та види бюджетного федералізму

Бюджетний федералізм - це не тільки форма внутрішніх міжурядових фінансових відносин. Це й певна філософія організації політичних стосунків між різними рівнями влади. Бюджетний федералізм як концепцію покладено в основу міжурядових фінансових відносин у країнах із федеративним державним устроєм .

Кожна федеративна країна має індивідуальну, властиву тільки їй модель бюджетного федералізму, що сформувалася в певних історичних та політичних умовах.

Може бути виділено дві основні групи моделей бюджетного федералізму - децентралізовані та кооперативні. Децентралізовані моделі бюджетного федералізму характеризуються значною фіскальною автономією регіональних та місцевих влад, слабкістю зв'язків між різними рівнями влади, порівняно обмеженим співробітництвом. Для цих моделей характерною ознакою є те, що центральна влада фактично не займається проблемами фінансового вирівнювання, мало уваги звертає на фіскальні дисбаланси в розвитку окремих територій. Таким чином, місцева влада при такій моделі має покладатися передусім на власні сили. Подібна модель бюджетного федералізму характерна насамперед для США.

Кооперативні моделі бюджетного федералізму, навпаки, характеризуються тісною співпрацею різних рівнів влади, активною політикою центральної влади з подолання фіскальних дисбалансів на різних рівнях управління та фінансового вирівнювання. При таких моделях бюджетного федералізму центральна влада активно турбується про забезпечення єдиних стандартів громадських послуг у межах усієї території країни. Кооперативні моделі бюджетного федералізму характерні для більшості федеративних європейських держав, зокрема для ФРН, Австрії .

Проблеми бюджетного федералізму активно дискутуються в Європі, що не в останню чергу пов'язано зі спробами застосувати його принципи для країн з унітарним державним устроєм .

7.1. Поняття та принципи бюджетного унітаризму
7.2. Визначення та види бюджетного федералізму
7.3. Концепція бюджетної децентралізації
7.4. Концепція субсидарності
7.5. Історія становлення і розвитку бюджетних відносин в Україні
7.6. Інструменти міжбюджетних відносин
7.7. Регіональне вирівнювання в системі міжбюджетних відносин
7.8. Формула розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів
Підвищення прозорості бюджетних рішень
Вирівнювання видаткового потенціалу місцевих бюджетів
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru