На підставі узагальнення європейського досвіду визначаються такі функції системи басейнового управління:
1) створення басейнових методик розрахунків і розмірів грошових зборів за:
• забір води з водного об'єкта;
• скидання до водного об'єкта нормованих речовин;
• пропуск води через турбіни ГЕС;
• використання водного об'єкта водним транспортом;
• видобування корисних копалин у межах земель водного фонду;
• користування водними об'єктами для потреб рибного й мисливського господарств;
2) стягнення з водокористувачів грошових зборів за ці види водокористування;
3) розробка водних кадастрів, водно-господарських балансів і п'ятирічних планів управління річковим басейном;
4) прийняття рішень про видачу позик і надання субсидій водокористувачам, які ефективно зменшують шкідливий вплив на довкілля;
5) проведення аналізу географічних, геологічних, гідрографічних і демографічних характеристик басейну, а також аналізу землекористування та економічної діяльності;
6) вивчення екологічного впливу людської діяльності на стан поверхневих, підземних і морських прибережних вод басейну;
7) проведення економічного аналізу використання води в межах басейну;
8) виявлення всіх ділянок (зон) водних об'єктів, які використовуються для забору питної води;
9) складання реєстру всіх ділянок, які визначені чинним законодавством як такі, що підлягають особливій охороні;
10) розробка програми моніторингу стану всіх поверхневих, підземних і морських прибережних вод;
11) розробка програми додаткового моніторингу стану ділянок (зон), що підлягають особливій охороні;
12) встановлення екологічних нормативів (стандартів або категорій) якості води; розробка програми заходів, спрямованих на досягнення екологічних цілей, у тому числі нормативів гранично допустимих скидів (ГДС) і регламентів періодичного водо відведення;
13) забезпечення громадськості інформацією щодо проектів плану управління річковим басейном і врахування зауважень;
14) участь у співпраці з іншими компетентними органами в заходах щодо запобігання або зменшення наслідків аварій, які призводять до забруднення вод.
Законодавчі підстави для впровадження системи басейнового управління в Україні
Басейновий принцип управління закріплено в таких законодавчих і нормативних актах, як Водний кодекс України; Національна програма екологічного оздоровлення басейну Дніпра та поліпшення якості питної води; Основні напрями державної політики у галузі охорони довкілля, використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки; постанова Верховної Ради України "Про концепцію розвитку водного, господарства України"; закон України "Про загальнодержавну програму розвитку водного господарства".
У Водному кодексі України проголошено, що "державне управління в галузі використання й охорони вод та відновлення водних ресурсів здійснюється за басейновим принципом..."
У Національній програмі екологічного оздоровлення басейну Дніпра та поліпшення якості питної води передбачено такі пріоритетні заходи та шляхи їх реалізації.
1. Розробка засад і проектування організаційної структури та функціональних схем басейнового управління.
2. Розробка і затвердження Положення про басейновий принцип управління водокористуванням і охороною вод, відновленням водних ресурсів та екологічним оздоровленням водних об'єктів.
3. Підготовка інших нормативних актів, що забезпечують реалізацію басейнового принципу управління.
4. Розробка нормативно-методичної бази еколого-інвестиційної діяльності та функціонування управлінської інфраструктури в басейні.
5. Впровадження взаємоузгодженої нормативно-методичної бази системи обліку, моніторингу та контролю за водокористуванням, охороною вод та відновленням водних ресурсів у басейні.
6. Створення (проектування, відповідна організація тощо) басейнової геоінформаційної системи з банком еколого-господарської інформації.
У Концепції розвитку водного господарства України передбачається "забезпечення взаємодії в управлінні водогосподарською і водоохоронною діяльністю за басейновим принципом".
Згідно з цією Концепцією система басейнового управління грунтується на принципах: .
• пріоритетності екологічної безпеки природокористування, узгодженості і збалансованості екологічної політики суб'єктів водокористування і водогосподарської діяльності;
• економічної цілісності басейнового водогосподарського комплексу, самодостатності і самоокупності водогосподарської та водоохоронної діяльності;
• забезпечення взаємодії територіальних і галузевих суб'єктів управління водним господарством на основі програмно-цільового методу (комплексне системне управління водним господарством забезпечується створенням координаційного центру, який через виконавчі структури — басейнове водогосподарське об'єднання, регіональні водогосподарські, природоохоронні та інші органи управління — реалізує політику, програми і завдання, спрямовані на досягнення визначеної мети збалансованого розвитку);
• стандартизації процедур і процесів басейного управління та посилення відповідальності всіх суб'єктів водокористування і водогосподарської діяльності за стан водного басейну і якість водних ресурсів;
• багато варіантності механізмів еколого-інвестиційної діяльності, фінансування водогосподарських і водоохоронних заходів, стимулювання раціонального використання і охорони водних ресурсів;
• інформаційного і наукового забезпечення управлінських рішень, участі громадськості у вирішенні водогосподарських і екологічних проблем басейну.
Впровадження системи басейнового управління відбувається шляхом розробки і запровадження регламентуючих документів (положень, настанов, стандартів) і, згідно з ними, поступової реструктуризації функцій регіональних суб'єктів управління в галузі використання, охорони і відновлення водних ресурсів, відпрацювання методології управління на основі проведення басейнових експериментів і пілотних проектів.
До системи басейнового управління залучаються органи виконавчої влади, підприємства, установи та організації, а також інші суб'єкти господарської діяльності в галузі охорони, споживання і відновлення водних ресурсів.
Закон України "Про загальнодержавну програму розвитку водного господарства" для підвищення ефективності управління водним господарством передбачає створення умов для переходу до управління водними ресурсами тільки за басейновим принципом.
Стратегічна мета реформування управління водним господарством — забезпечення басейнової збалансованості розвитку водного господарства, охорони вод і відновлення водних ресурсів на основі узгодженості правових засад і управлінських дій суб'єктів водокористування за басейновим принципом, спрямованих на збалансоване водозабезлечення населення і галузей економіки, впровадження перспективних технологічних нормативів використання водних ресурсів, запобігання шкідливій дії вод.
Відповідальні за впровадження басейнового принципу — Міністерство екології та природних ресурсів України, Державний комітет України по водному господарству.
В основу басейнового управління водним господарством покладено такі принципи:
• нерозривна єдність і взаємозалежність процесів використання, охорони і відновлення водних ресурсів;
• екосистемний підхід, який передбачає створення управлінських структур, що здійснюють у межах басейнів функції планування, координації та контролю;
• вдосконалення розмежування повноважень у питаннях використання водних ресурсів між органами державної влади, а також між ними та органами місцевого самоврядування.
Для впровадження цих принципів потрібно:
• на законодавчому рівні розробити і затвердити організаційну структуру та функціональну схему впровадження басейнового принципу управління;
• розробити і затвердити відповідні нормативно-правові акти, що забезпечують реалізацію басейнового принципу управління водним господарством, охороною вод і відновленням водних ресурсів, захистом від шкідливої дії вод;
• створити комплексну басейнову геоінформаційну систему з банком кадастрової інформації про водний фонд, водні ресурси та засоби їх регулювання, про структуру земельних угідь і меліоративних земель, про територіально-галузеву структуру водогосподарського комплексу та використання водних ресурсів, про якість води тощо;
• розробити методичну базу водогосподарської і екологічної інвестиційної діяльності та функціонування управлінської інфраструктури в басейнах основних річок.
Враховуючи географічні особливості розміщення та водогосподарської освоєності основних басейнів, на території України доцільно створити органи управління басейнів за таким поділом: Західно-Бузьке, Верхньотисайське, Дністровсько-Прутське, Південно-Бузьке, Дніпровське (з Прип'ятським, Деснянським та Нижньодніпровським регіональними підрозділами), Причорноморське (гирлова частина Дунаю і Дністра, річки Причорномор'я), Азовське (Сіверський Донець, річки Приазов'я), Кримське.
Плановою основою басейнового принципу управління є цільова програма використання і охорони вод, відновлення водних ресурсів у басейні. У ній визначаються головна мета й основні завдання, які потрібно розв'язати, механізм фінансування і реалізації програмних заходів.
Як видно, в Україні є всі законодавчі підстави для переходу на басейновий принцип управління як такий, що повністю відповідає всесвітньо визнаній політиці збалансованого соціально-економічного розвитку і функціонування водних екосистем.
Басейнова модель гармонізації і розвитку (міжнародний досвід співпраці)
7.3 Система управління формуванням національної екологічної мережі
Програма формування національної екологічної мережі
Структурні елементи національної екологічної мережі
Організаційна інфраструктура національної економічної мережі
7.4 Система управління екологічною безпекою
Основні принципи управління екологічною безпекою в контексті збалансованого розвитку
Законодавчі основи і функції забезпечення екологічної безпеки
Міжнародні пріоритети екологічно безпечного управління