Для попереднього вивчення проблеми аналізують її характерні ознаки, визначають напрями (фокуси або платформи) досліджень, формують найважливіші критерії та цілі. Методи, які використовують при цьому, за своєю суттю та організаційними формами є простими, але їхнє коректне застосування має суттєве значення, оскільки втрата важливої інформації на цьому етапі призведе до значних помилок і невиправданих витрат під час виконання всього комплексу робіт зі сценарного аналізу. Для етапу попереднього вивчення проблеми характерні два основні методи.
Метод сканування використовують під час першого "осмислення" проблеми в широкому діапазоні (фокусі) ідей і підходів, які можна застосувати для її розв'язання. Зазвичай його застосовують для попереднього вивчення нових проблем, щодо яких відсутній досвід практичного розв'язування.
Процедура, на якій ґрунтується цей метод, така:
1) створення групи експертів - фахівців у широкій галузі, до якої може бути зарахована досліджувана проблема;
2) генерація кожним експертом ідеї щодо способу розв'язання розглянутої проблеми або принаймні опис можливих підходів до її розв'язання. Думки експертів оформляють у вигляді анотацій концептуального характеру. Ідеї, сформульовані експертами, не обговорюють, іноді перевагу надають анонімному способу висловлення і накопичення їхніх міркувань;
3) розглядання особами, які повинні приймати рішення (частина з них може належати до групи експертів), усіх анотацій експертів з метою кластеризації (поділу на групи) усіх згенерованих ідей і міркувань;
4) відбір особами, які приймають рішення, із усієї множини кластерів т. зв. конструктивних кластерів, які вивчають і використовують на подальших етапах передбачення.
Метод мозкового штурму призначений для глибокого та інтенсивного вивчення проблеми у вузьких напрямах, діапазонах чи фокусах ідей і підходів. Процедуру методу мозкового штурму можна звести до таких кроків:
1) формування проблеми в заданому вузькому фокусі (вузьке формулювання задачі або вузька платформа);
2) створення групи експертів - фахівців у вузькій сфері знань відповідно до сформульованої проблеми;
3) генерування експертами за умов обмеженого часу і заданого переліку критеріїв множини ідей та підходів до розв'язання проблеми для певного діапазону можливих рішень і віднесення їх до часової перспективи дослідження. Обговорення сформульованих ідей, виходячи з їхніх переваг і недоліків, не проводять. Іноді роботу експертів організовують в анонімному режимі, щоб забезпечити незалежність міркувань кожного з них;
4) укрупнений поділ згенерованих ідей на дві часові групи: актуальні для майбутнього (наприклад, на період не менше ніж 5 років) та актуальні у поточний проміжок часу і тому непридатні для передбачення;
5) відбір і документування тих ідей і підходів до розв'язання проблеми, що будуть використані на подальших етапах передбачення. Такий відбір може здійснювати інша група людей, відповідальна за прийняття рішень. Вона також задає перелік критеріїв, з урахуванням яких експерти повинні згенерувати свої ідеї.
Отже, на етапі попереднього вивчення проблеми доцільно послідовно використовувати обидва названі методи. Під час першого ознайомлення з проблемою використовують метод сканування для формулювання і кластеризації всіх конструктивних ідей і підходів до її розв'язання в широкому діапазоні (фокусі) досліджень. Після цього для кожного з попередньо визначених напрямів досліджень, що відповідають своєму кластеру, вивчають проблему з урахуванням групи заданих критеріїв (у вузькому фокусі досліджень) за допомогою методу мозкового штурму. Відібрані і задокументовані ідеї та підходи до розв'язання сформульованої проблеми далі використовують для підготовки рішень на подальших етапах передбачення.
Третій етап
Четвертий етап
Експертне оцінювання в задачах сценарного аналізу
Інформаційна платформа сценарного аналізу
1.3. Метасистемні особливості формування геоекономічного простору розвитку
На шляху до нової парадигми геоекономічної стратегії
Системна теорія і геоекономічний простір
Сучасні економічні теорії
Від індивідуалізму до корпоративізму