Масовий захід - це заздалегідь сплановане і визначене за місцем, часом, кількістю учасників і причинами зібрання людей, що має характер свята, культурного або рекламного заходу або ділової зустрічі. За цілями і завданнями масові заходи можна поділити на такі види:
1. Культурно-спортивні заходи: концерти, спортивні змагання, святкові зібрання.
2. Рекламно-комерційні (ярмарки, презентації, розпродажі тощо).
3. Ділові зустрічі і прийоми партнерів по бізнесу (збори акціонерів, а також інші зустрічі і прийоми, що проводяться у формі шведського столу, фуршету).
4. Інші масові заходи: весілля, банкети і збори з нагоди різних ювілеїв, святкувань.
Змістом таких рекламно-комерційних заходів, як ярмарки-розпродажі, презентації, є:
o організація виставкової експозиції кількох десятків фірм із зразками їхньої продукції і рекламою послуг, що надаються ними;
o проведення під час ярмарку презентації фірм, яка полягає в представленні фірми або її нового виробу;
o короткі виступи керівників фірм та їхніх провідних спеціалістів, в яких гостям виставки або презентації пропонуються підсумки і плани діяльності фірми та її продукція;
o розпродаж ярмаркових зразків і визначеної кількості виробів та продукції фірми;
* доповнення ділової частини ярмарку і презентації розважальної програми концертними виступами і пригощанням гостей.
Ділову зустріч, як правило, організовують поза кабінетом установи і фірми. Проведення її в адміністративному приміщенні або офісі фірми пов'язане з низкою незручностей. Насамперед це непристосованість приміщення, його мала площа, казенна обстановка, незручність при* готування і доставляння блюд і закусок.
Ділові люди можуть зустріти своїх партнерів в ресторані на діловому обіді, а фірма - організувати діловий прийом у вигляді шведського столу, фуршету або коктейлю.
Шведський стіл іноді називають буфетним столом. У приміщенні, де відбувається прийом, розміщують довгий стіл. На столі поставлені тарілки, столові прибори. Всі закуски і різні пригощання стоять уздовж столу. Гість, підійшовши до столу, кладе на руку тарілку з приборами. Після цього, переміщуючись уздовж столу, він кладе всього потроху із закусок та інших блюд. Потім гість зі своєю тарілкою йде до свого столу.
До буфетного столу запрошений може підійти двічі. Третій раз підходити до буфетного столу не прийнято. Якщо на діловий прийом, що проводиться у вигляді шведського столу, прийшли чоловік і жінка, то чоловік приносить всі закуски спочатку для своєї супутниці, а потім - для себе. Оплачує стіл зазвичай приймаюча сторона.
Ділова зустріч, або діловий прийом-фуршет, триває приблизно дві години. У запрошенні завжди зазначають час прийому. Запрошений на діловий прийом-фуршет може прийти в будь-який час, але піти - не пізніше за вказаний у запрошенні термін закінчення прийому.
Організатори заходу, а також особа, на честь якої влаштовується ділова зустріч (прийом), постійно перебувають серед запрошених гостей. Всі запрошені їдять стоячи.
Діловий прийом-коктейль схожий на фуршет. Коктейль влаштовують у другій половині дня, між 17 і 18 год. Триває він близько двох годин. Гостей зустрічає господар вечора, вітаючи тих, хто прийшов на прийом. Прийти на коктейль пізніше зазначеного в запрошенні терміну можна, але піти треба не пізніше за той час, який визначений як термін закінчення прийому.
На столах, покритих скатертинами, групами встановлюють фужери й келихи. На початок прийому повинні бути приготовлені нескладні коктейлі. Напої у високому посуді ставлять у центрі столу, в низькому - по краях. Напоїв має вистачити на весь вечір. До напоїв пропонують пригощення - печиво, горіхи, сири, огірки, нарізані кубиками, маленькі пиріжки, маленькі бутерброди - канапе. Все пригощення треба брати руками. На коктейлі всі спілкуються стоячи.
Основна мета ділових прийомів - зустрічі, бесіди, спілкування з різними людьми. Гості зазвичай не сидять за столами, навіть якщо є стільці, а вільно пересуваються по залу і мають широкі можливості для спілкування зі всіма запрошеними. Все це позначається на специфіці охорони подібних заходів.
У процесі охорони ділових прийомів і зустрічей вірогідність проходу без запрошень мінімальна. Зустріч господарем вечора своїх гостей зводить практично до нуля таку можливість. Для запобігання конфліктам запрошена сторона має уточнити зі своїми гостями питання про присутність охоронців запрошених осіб у залі. Якщо це істотно не вплине на кількість запрошених, то охоронець може перебувати разом зі своїм клієнтом у залі. Якщо ж на прийомі присутні тільки добре відомі один одному особи, то має сенс за допомогою охоронців запрошених осіб посилити зовнішню охорону будівлі або приміщення.
Контроль за поведінкою осіб на діловому прийомі або зустрічі істотно обтяжений. Гості не сидять на місці, а постійно переміщуються по залу, підходячи один до одного або до столу з напоями і пригощанням. Це створює певні труднощі в роботі працівників служби безпеки (охорони) приймаючої сторони, оскільки саме їм доводиться контролювати безпеку напоїв і пригощення, виявляти в залі сторонні предмети, фіксувати запрошених, які несподівано йдуть з прийому або зустрічі, запобігати дрібним конфліктам, що можуть виникнути між захмелілими гостями.
Охорона рекламно-комерційних заходів передбачає:
1. Контроль відвідувачів ярмарку, презентації, розпродажу на вході за допомогою візуального спостереження за особами, що приходять, і перевірки у них вхідних квитків, а також за допомогою вибіркової перевірки документів.
2. Припинення фактів порушення громадського порядку на прилеглій території і в місці проведення рекламно-комерційних заходів.
3. Запобігання цілеспрямованому пошкодженню виставкових стендів, експонатів на них, а також макетів, реклами фірм.
4. Запобігання крадіжкам виставкових зразків продукції і товарів, виготовлених фірмами-учасницями на розпродаж.
5. Припинення провокаційних і дискредитуючих заяв різних осіб під час виступу керівників фірм та їхніх провідних фахівців на презентації.
6. Охорона одягу, речей і автотранспорту учасників, гостей та відвідувачів рекламно-комерційного заходу.
7. Запобігання фактам здирства під час ярмарку і розпродажів.
8. Проведення заходів проти прослуховування розмов учасників і гостей у приміщеннях і по телефону та припинення IX.
9. Запобігання розкраданню або копіюванню технічної документації у фірм-учасниць ярмарку або презентації.
Важливою особливістю цього масового заходу є те, що частину вказаних завдань охорони доцільно вирішувати у взаємодії зі співробітниками служби безпеки тих фірм, які беруть участь у рекламно-комерційному заході.
Охорона ділових зустрічей і прийомів передбачає:
1. Зустріч разом з керівником гостей, що прибувають на діловий прийом.
2. Узгодження дій основної охорони і охоронців запрошених осіб. Вибір тієї схеми, за якою використовуватимуться охоронці запрошених (або охоронець під час прийому перебуває поряд із тим, що охороняється, або вливається до складу основної охорони цього заходу до його закінчення). Питання про можливість використання охоронців гостей у складі охорони сторони, що запрошує, має бути узгодженим до початку заходу, можливо, навіть на стадії розповсюдження запрошень.
3. Охорона одягу, речей гостей та їх автомашин на прилеглій території.
4. Запобігання інцидентам між гостями на діловому прийомі або зустрічі.
5. Контроль якості напоїв, закусок та інших притінень, приготовлених для гостей, виявлення учасників заходу, які довше, ніж інші, затримуються біля столу, поводяться незвично.
6. Фіксація і спостереження за особами:
а) що приходять на діловий прийом або зустріч зі згортками, з портфелями, пакетами;
б) що приносять аудио- або відеоапаратуру;
в) які приходять на діловий прийом або на зустріч на нетривалий час або несподівано йдуть.
7. Виявлення у залі прийому і суміжних приміщеннях предметів, які можуть бути джерелом небезпеки для присутніх людей.
8. Вжиття заходів проти прослуховування розмов організаторів прийому і гостей у приміщеннях і по телефону.
Перелік завдань може бути істотно розширений і конкретизований залежно від особливостей об'єкта, характеру заходу і специфіки умов його проведення.
До загальних завдань, які вирішуються під час проведення всіх названих вище масових заходів, належать:
o ознайомлення з об'єктом охорони, його попередня й основна перевірка перед початком заходу;
o встановлення контакту з міліцією і домовленість про взаємодію та підтримку в разі потреби, про передачу міліції правопорушників;
o запобігання пронесенню на об'єкт, що охороняється, зброї, вибухових, горючих і отруйних речовин, наркотиків, важких предметів і каміння;
o запобігання проходу на територію або в приміщення, що охороняються, осіб з собаками;
o контроль і підтримка порядку на прилеглій території та в суміжних приміщеннях (наприклад, контроль дій осіб у сусідньому банкетному залі).
За пі втори-дві години до початку заходу співробітники охоронного підприємства (або служби безпеки) прибувають на об'єкт для проведення його перевірки. Іноді зачистка об'єкта може бути проведена завчасно (наприклад, за добу до початку заходу), але в цьому разі після закінчення зачистки на об'єкті має залишитися охорона. В процесі зачистки об'єкта насамперед шукають:
o вибухові пристрої;
o вибухові, займисті речовини та рідини;
o хімічні отруйні речовини, речовини й рідини із сильним запахом;
o різні матеріали і предмети, які можуть скомпрометувати фірму перед гостями;
o сторонніх осіб, що сховалися на об'єкті.
Місцями можливого виявлення всього переліченого вище є:
o колодязі, ями та інші заглиблення в землі, на підлозі;
o ніші заглиблення та різні порожнечі в стінах;
o предмети інтер'єру, меблі, корзини для сміття, різні ящики, щити електричних мереж;
o засоби автотранспорту, які перебувають на території, що охороняється;
o предмети одягу, що висить на очах у всіх присутніх;
o подарунки, які надходять організаторам перед початком заходу.
Огляд об'єкта може бути пов'язаний із використанням різних пошукових приладів і собак.
На закінчення проводять розстановку сил охорони, перед початком роботи перевіряють злагодженість дій, даючи нескладні ввідні завдання.
Успіх і ефективність дій охорони значною мірою залежать від якості підготовки до проведення заходу. Так, відсутність в охоронців спеціальних засобів може призвести до неможливості вирішення поставлених завдань, до травм особового складу. Непродуманість у забезпеченні резерву також може позначитися на можливості оперативно відреагувати на ситуацію, що складається. Наприклад, при викраденні автомашини одного з гостей, який був присутній на банкеті в кафе, охорона через відсутність резерву не змогла організувати переслідування викрадачів, оскільки всі охоронці були задіяні на вирішенні конфлікту між гостями і сторонніми особами, що прорвалися в банкетний зал.
Найважливішим превентивним засобом, який має забезпечити безконфліктність масового заходу, є належний пропускний режим. Перед початком заходу доцільно відсіяти як тих, хто не має запрошень і вхідних квитків, так і тих, хто прийшов на захід у нетверезому стані або з собакою. Особливу увагу слід звертати на тих осіб, які намагаються пронести із собою різні предмети і речовини, що можуть бути джерелом небезпеки для присутніх. Тому охорона має пильнувати осіб із портфелями та місткими сумками, а також тих, у кого верхній одяг такий, що під ним можна заховати зброю, вибухові і займисті речовини і все те, що може завдати шкоди здоров'ю людей або зірвати захід, що проводиться.
Для забезпечення пропускного режиму особливу увагу слід звертати на сторонні предмети і подарунки. Зневажливе ставлення до цієї роботи може призвести до того, що захід може бути затьмарений, наприклад, вибухом електробритви, подарованої ювілярові, або отруєнням кількох гостей на весіллі.
Особливо ретельно, хоч би візуально, потрібно оглянути автомобілі, що в'їжджають і виїжджають з території, яка охороняється. Це особливо важливо для запобігання проникненню на об'єкт, що охороняється, сторонніх, наприклад, у багажнику легкового автомобіля, який власник залишив відкритим. Контроль салону і багажника автомобілів, що виїжджають, може запобігти викраденню осіб, які прибули на масовий захід, наприклад, з метою викупу у його організаторів. Тому до початку заходу доцільно організувати тимчасову стоянку для автомобілів гостей за межами території, що охороняється.
Під час проведення заходу працівники охорони підприємства або служби безпеки повинні точно виконувати свої обов'язки, обумовлені на стадії підготовки. Вони мають оперативно реагувати на ситуацію, що складається, запобігати конфліктам, що виникають, і припиняти їх. Правильним заходом є взяття під контроль найбільш неспокійних і агресивних груп учасників, супровід їх по об'єкту, а в разі потреби - ізоляція ініціаторів від решти групи до закінчення заходу.
Працівники охорони мають бути особливо ретельно проінструктовані щодо охоронних заходів після завершення концерту, весілля, банкету, передвиборних зборів, свята тощо. Професіонали добре знають, що гострота і напруженість роботи після завершення масового заходу анітрохи не менша, ніж на його початку. На цьому етапі є високим ризик виникнення тісняви в проходах під час виходу гостей і глядачів із залу. Можливі випадки крадіжки верхнього одягу в гардеробі, що також призводить до виникнення конфліктів. Саме в цей час зацікавлені особи намагаються організувати паніку серед учасників, поширити чутки, які перетворять організований захід на неорганізований натовп (наприклад, слух про пожежу). Все це вимагає від охоронців особливої уваги, пильності і правильної реакції на ситуацію, що складається.
Одночасно з пошуком небезпечних пристроїв, предметів, рідин і матеріалів охоронці проводять пошук осіб, які могли залишитися в приміщенні або на території після завершення заходу. Це можуть бути як зловмисники, які, залишившись на об'єкті, планують після відходу охорони скоїти на ньому якийсь злочин, так і особи, що постраждали під час заходу і потребують допомоги.
Пильної уваги потребують предмети і речі, які можуть забути гості. На все виявлене під час перевірки, що завершує зачистку, потрібно скласти опис у двох примірниках. Усе виявлене потрібно передати клієнтові або адміністрації об'єкта, що охороняється, разом із одним примірником опису. Другий примірник опису виявлених під час зачистки предметів, речей і документів з відміткою особи, що прийняла речі, зберігається в охоронному підприємстві або службі безпеки фірми.
3.3.5.8. Гарантування безпеки керівників
3.3.5.9. Гарантування безпеки об'єкта бізнесу
3.3.5.10. Дії служби безпеки в кризових ситуаціях
3.3.5.11. Купівля, зберігання і використання зброї для забезпечення діяльності служби безпеки підприємства
3.3.5.12. Використання собак-охоронців для гарантування безпеки
3.3.5.13. Технологічні заходи гарантування безпеки
3.3.5.14. Гарантування фізичної безпеки
3.3.5.15. Заходи протидії рекету, замахам, захопленню заручників. Правила поведінки особи під час її захоплення як заручника
3.3.6. Перевірка роботи служби безпеки