На підприємстві, де є служба безпеки, здійснюється контроль якості її роботи. Навчальна тривога - показовий і найскладніший спосіб перевірки роботи системи безпеки. Це іспит і, отже, стрес для того, кого випробовують. Такий спосіб не можна використовувати для безперервного контролю - це інструмент періодичних, разових перевірок.
Плануючи таке випробування, потрібно насамперед визначити, що. власне, потрібно оцінити: швидкість і правильність реагування служби охорони на спробу фізичного проникнення на об'єкт, якість перевірки кандидата на заміщення вакантної посади, швидкість виявлення розкрадань або рівень захищеності комп'ютерної мережі.
Чітко сформулювавши завдання перевірки, слід вирішити, за якими показниками оцінюватимуться результати. Важливо, що само очікування такої перевірки працівниками стає сильним стимулом до постійної якісної роботи.
Важливо знати, хто І як фіксуватиме діяльність служби безпеки та кінцевий результат. Адже це має бути нейтральна особа з хорошою професійною підготовкою. Краще, якщо оцінювати будуть кілька осіб незалежно одна від одної. Тільки їм потрібно забезпечити умови для спостереження.
Припустімо, що потрібно перевірити роботу охорони. Але це запільне завдання, яке необхідно уточняти. Наприклад, оцінити швидкість і правильність реагування працівників охорони, що контролюють периметр об'єкта в нічний час.
Сформулювавши завдання, слід визначити, чи існують чинники, що перешкоджають проведенню перевірки. Якщо охорона озброєна, то виникає ризик стати організатором убивства. Навряд чи така перспектива влаштує. Те саме може бути, якщо територія охороняється собаками. Тому повноцінною перевірка вже не буде.
Але і за сприятливого поєднання описаних вище чинників не все так просто. У разі затримання порушника охоронець може завдати кому тілесних ушкоджень. Тому слід враховувати варіант небажаного І розвитку ситуації і вжити заходів щодо запобігання йому, а також для усунення негативних наслідків.
Можна здійснити контроль лише одного сегмента досліджуваної ділянки системи безпеки. Наприклад, при перевірці служби фізичної охорони об'єкта слід передусім за допомогою простого спостереження оцінити пильність працівників охорони на посту. Потім перевіряють правильність їхніх дій за спроби несанкціонованого проходу через КПП і хуліганських проявів з боку відвідувача усередині зони, що охороняється. Корисно також проконтролювати реакцію працівників охорони на появу стороннього предмета.
Більш простий спосіб - провести "часткову" перевірку. Умовний порушник має або продемонструвати намір перетнути периметр, або створити видимість спроби проникнути на територію, що охороняється.
Інший варіант - організувати прецедент несанкціонованого винесення матеріальних цінностей. У цьому разі умовному порушникові потрібно забезпечити "комфортні" умови: він повинен залишитися наодинці з охоронцем. Якщо його випустили, працівників доведеться тренувати або міняти. Можна перевірити пильність особистої охорони (але тільки пильність така специфіка їхньої роботи). Наприклад, як діятимуть охоронці у разі ; наближення до особи, що охороняється, незнайомої людини. Якщо допустили на відстань менш як 1,5м і не перекрили лінію прямого контакту, потрібно тренувати. Інший варіант - використовувати яскраву дію, що привертає увагу в безпосередній близькості від особи, що охороняється. Зреагувати на цю дію повинен старший зміни і працівник, у секторі якого вона відбувається, а решта охоронців повинні вести спостереження тільки за своїми секторами.
Простіше проводити подібні перевірки, якщо звести до мінімуму людський чинник. Наприклад, треба перевірити якість роботи служби безпеки з контролю приміщень на відсутність технічних каналів знімання інформації. В цьому разі достатньо зафіксувати час підкидання і виявлення "жучка". Відразу виникає низка запитань: "Яка норма і періодичність проведення "зачисток"?"; "Чи повинна ця система працювати в моніторинговому режимі?"; "Яка складність виявлення підкинутого пристрою і чи відповідає вона рівневі технічного оснащення і підготовки працівників служби безпеки?".
Приблизно так само проводять контрольну крадіжку.
Можна перевірити дії всього комплексу охорони і працівників за сигналом "тривога". Принцип той самий, що й у разі дії за сигналом "пожежна тривога": кожен повинен точно виконувати свої обов'язки. Мас бути заздалегідь відомо в цьому випадку, що перевіряється і як йому слід поводитися в ситуації, в яку ви маєте намір його поставити, інакше незрозуміло, що саме ви хочете перевірити.
Не зайво переконатися, що дороге устаткування аудіо - і відеоспостереження використовується справді ефективно. До сценарію такої перевірки можуть увійти діалоги працівників на закриті теми або демонстрація неадекватної поведінки довіреною особою. Залишиться лише переконатися в тому, наскільки швидко інформація про ці події буде вам передана.
Надійні кадри - фундамент безпеки. Випробуванням пильності менеджера з персоналу і служби безпеки буде контрольна спроба влаштувати на фірму працівника із сумнівними документами або негативними фактами в біографії.
Чи потрібно перевіряти, наскільки персонал фірми довіряє службі безпеки? Чи можна вважати цю проблему неістотною і залишити її без уваги. Але якщо працівник, що володіє конфіденційною інформацією, раптово опиниться в ситуації шантажу або надмірної опіки з боку конкурентів, ви не зможете бути абсолютно впевнені в тому, що перший, до кого він звернеться, буде керівник служби безпеки.
Є кілька істотних моментів, про які слід пам'ятати:
* не варто формувати "касту обраних" (непідконтрольних) працівників. Навіть ті, кому ви повністю довіряєте, можуть помилятися (хоча б інколи);
o якщо результати перевірки довірених осіб на фірмі виявляться невтішними, то щось робити можна, тільки дотримуючись максимальної обережності;
o контроль роботи служби безпеки фірми можна доручати стороннім фахівцям тільки у виняткових випадках. Продумує ситуації і сценарії цих перевірок керівник.
Експертна оцінка
Оцінка за системою "BARS"
Оцінка за сукупністю показників
3.3.7. Використання послуг Державної служби охорони як альтернатива створення служби безпеки підприємства
ТЕМА 4. Недобросовісна конкуренція і захист комерційної таємниці
4.1. Сутність і значення комерційної інформації. Комерційна таємниця підприємства
4.2. Правові аспекти комерційної таємниці
4.3. Механізм визначення переліку інформації, що становить комерційну таємницю
1. Тотальний