Для того, щоб вижити і успішно розвиватися в умовах жорстокої конкурентної боротьби, керівництво фірми повинно вміти орієнтуватися в економічній та політичній ситуаціях, прогнозувати поведінку конкурентів і споживачів, перетворювати загрози на переваги. Все це неможливо без глибокого розуміння сутності та закономірностей економічних процесів, без володіння сучасним інструментарієм прийняття управлінських рішень. Саме такі знання і дає дисципліна "Економічна теорія управління фірмою".
Економічна теорія управління фірмою як новий напрям економічної науки виникла в 40-х рр. минулого століття. Зараз економічна теорія управління фірмою є невід'ємною складовою програм вищої освіти за спеціальністю "Ділова адміністрація".
Економічна теорія управління фірмою - це дисципліна, в якій вивчаються методи, за допомогою котрих менеджер керує використанням обмежених ресурсів таким чином, щоб досягти поставленої мети найбільш ефективними засобами.
Економічна теорія управління фірмою для менеджера - це інструмент, що дозволяє йому професійно аналізувати ситуації, зрозуміти сутність процесів, що відбуваються, приймати ефективні управлінські рішення.
Навчальний посібник "Економічна теорія управління фірмою" розрахований на інтеграцію економічної теорії з наукою управління з тим, щоб виробити практичний підхід до прийняття управлінських рішень як у приватному, так і суспільному секторах економіки.
Навчальний посібник містить 4 частини і охоплює такі основні напрямки:
1. Поведінка фірми (п.1.1). У цьому пункті розглядається теорія управління фірмою та її різні моделі, а також їх використання для визначення і прогнозування поведінки фірми. Аналізується концепція вартості як засобу вимірювання багатства власника в термінах поточної вартості для майбутнього потоку прибутку.
2. Прийняття рішень за умов різних станів середовища (п.1.2). Тут розглядається поняття "середовища рішень в умовах визначеності, ризику та невизначеності" та методи вироблення оптимального рішення в цих умовах.
3. Попит (п.1.3). Розглядаються функція і еластичність попиту, емпірична оцінка попиту за допомогою множинної регресії.
4. Виробництво та витрати (п.п. 1.4-1.5). Представлені теорія і методи вимірювання обсягів виробництва і витрат. Особлива увага приділяється особливостям мультипродуктової функції витрат.
5. Оптимізація діяльності фірми (п.1.6). Розглядаються питання ефективного отримання ресурсів для фірми та яким чином власники фірми можуть забезпечити роботу її співробітників з максимальною віддачею.
6. Планування та управління прибутком (п.п. 2.1-2.3). Представлені методи планування та управління прибутком. Особлива увага приділяється аналізу критичних співвідношень та його складової - аналізу беззбитковості.
Наведено графічний та алгебраїчні підходи до аналізу беззбитковості, використання їх для визначення рівня беззбитковості і впливу змін різних факторів на рівень беззбитковості. Наведено напрями застосування аналізу беззбитковості для оцінки ризику виробництва та прийняття цінових рішень.
7. Ринкова структура і аналіз ціноутворення (3.1-3.3). Розглянуто ринкову структуру в умовах досконалої конкуренції, монополії, монополістичної конкуренції та олігополії. Крім того аналізуються різні методи ціноутворення, які використовуються фірмами, що функціонують в різних ринкових структурах. Розглядаються базові стратегії ціноутворення, стратегії, що забезпечують отримання підвищеного прибутку, цінові стратегії для спеціальних структур витрат та попиту, цінові стратегії на ринках з інтенсивною ціновою конкуренцією; наведена сутнісна характеристика методів ціноутворення.
У навчальному посібнику робиться акцент на практичне застосування теоретичних знань, оскільки найкращий спосіб вивчення економіки - це розв'язування задач. З цією метою в нього включена "Робоча книга студента". В ній у стислій формі нагадуються ключові теоретичні моменти. Основна увага приділяється практичним завданням.
1.1. Фірма та її поведінка
1.2. Прийняття рішень за умов різних станів середовища
1.3. Аналіз попиту
Кількісний аналіз попиту
1.4. Аналіз виробництва
1.5. Аналіз витрат
1.6. Оптимізація діяльності фірми
Частина 2. Планування і управління прибутком
2.1. Планування прибутку