За умов ринкової економіки зростають вимоги щодо підвищення якості всіх видів продукції, яку випускають підприємства, розширення й оновлення асортименту виробів відповідно до сучасних вимог розвитку народного господарства і науково-технічного прогресу, а також потреб населення, що зростають. Неухильно збільшується частка продукції, сертифікованої в загальному обсязі її випуску.
Аналіз починають із перевірки динаміки частки продукції, що має сертифікат якості встановленого зразка. Дані для такого аналізу є у формах № 1-П періодичної звітності та формі № 3,5 паспорта підприємства.
Питанням удосконалення якості продукції у передових країнах світу приділяють значну увагу. Якість продукції розглядають як показник, що залежить від двох основних груп чинників: умов ринкової кон'юнктури і внутрішніх ресурсів, які має підприємство. Якщо підприємство не здатне виробляти продукцію необхідної якості за наявних потужностей, воно має змінити ринок збуту або підвищити рівень виробничої бази.
Аналіз якості продукції за цих умов необхідно спрямовувати на визначення обсягу прибутку, отриманого від підвищення якості реалізованої продукції, і скорочення витрат на відповідні роботи. Відповідно до оцінок фахівців у США й Великій Британії оптимальним вважають рівень витрат на поліпшення якості продукції величиною 4–12% від загального обороту капіталу.
Серед витрат на якість продукції розрізняють такі основні елементи: експлуатаційні витрати, витрати на навчання персоналу, на проектування виробів підвищеної якості, на контроль за якістю виробленої продукції, втрати внаслідок відмови від продукції (вартість відходів виробництва, витрати на виправлення браку, знижки на товари з гарантією), задоволення рекламацій покупців.
Особливо важливим резервом скорочення витрат на підвищення якості продукції вважають витрати останнього виду. До того слід зазначити, що збільшення або зменшення обсягів зазначених витрат значною мірою зумовлено якістю проекту виробу і відповідністю якості зробленого згідно з проектом виробу технічним вимогам. Тому велику увагу приділяють аналізу точності розрахунків при проектуванні якості продукції та подальшому контролі за процесом її виготовлення. Аналіз розглядають як засіб скорочення кількості бракованих виробів, рекламацій і відмов, оскільки вважають, що ліпше збільшити за необхідних умов витрати з метою попередження виникнення претензій щодо якості, ніж потім збільшувати витрати на усунення виявлених недоліків. Тому, аналізуючи якість продукції, вивчають якість не лише готових виробів, а й сировини і матеріалів, інструментів, напівфабрикатів і технологічних процесів.
Відділ контролю й аналізу якості може бути підпорядкований головному менеджеру підприємства, головному інженеру або відділу збуту. Місцезнаходження відділу і його структура залежать від розташування підприємства, типу і значення виробленого продукту.
Серед основних методів аналізу якості продукції виокремлюють метод статистичного контролю, для якого характерно широке використання різних графіків, таблиць, контрольних карт. За його допомогою вибірково виявляють тенденції до відхилення від установлених параметрів і запобігають їх поширенню у процесі виробництва.
Одним із важливих показників, які застосовують для оцінювання якості роботи, є коефіцієнт бездефектної роботи, що визначається за формулою
Цей показник розраховують для кожного окремого виконавця, що дає змогу вирішувати конкретно проблему відповідальності за якість продукції на нижчих рівнях виробництва.
У процесі аналізу якості продукції розглядають такі питання, як скорочення обсягу бракованої продукції, раціоналізація виробничого процесу, спрямована на вдосконалення технології, стандартів і норм, модернізацію устаткування, підвищення кваліфікації працюючих, зниження витрат виробництва та ін.
Однак ці питання, крім відповідних служб, вирішують самі робітники, що призводить до низки негативних наслідків для основної маси робітників і зумовлює в кінцевому підсумку інтенсифікацію найманої праці, збільшення надлишку робочої сили, зростання безробіття.
Внутрішній виробничий аналіз спрямований на вивчення позитивного ефекту, отриманого від проведення зазначених заходів, і розроблення заходів для їх удосконалення.
Методи, спрямовані на підвищення якості продукції, мають підпорядковуватися загальній меті виробництва – отриманню максимального прибутку.
3.6. Аналіз рекламної роботи
3.7. Аналіз виконання договорів про поставку і реалізацію продукції
Розділ 4. АНАЛІЗ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ТЕХНІЧНОГО РІВНЯ ВИРОБНИЧОГО ПРОЦЕСУ
Аналіз рівня технології виробництва.
Аналіз організаційного рівня виробництва.
Аналіз рівня управління.
Розділ 5. АНАЛІЗ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ
Розділ 6. АНАЛІЗ РЕСУРСІВ ПІДПРИЄМСТВА
6.1. Аналіз ефективності використання трудових ресурсів