Економічний аналіз діяльності підприємства - Савицька Г.В. - 10.5. Граничний аналіз і оптимізація прибутку

Сутність граничного аналізу. Способи оптимізації прибутку.

Максимізація прибутку є домінуючою проблемою будь-якого суб'єкта господарювання. Одержання максимального прибутку можливе при певному поєднанні обсягу виробництва, ціни продукту і витрат на його виробництво та реалізацію. Максимізація прибутку полягає у виборі такого обсягу виробництва (реалізації) продукції, при якому граничні витрати на виробництво і реалізацію продукції дорівнюють граничному доходу.

Граничний дохід - це приріст виручки на одиницю приросту кількості виробленої продукції. Відповідно граничні витрати дорівнюють приросту витрат на одиницю приросту кількості виробленої продукції.

При цьому слід враховувати, що не всяке розширення виробництва веде до адекватного зростання прибутку, тому що:

а) різна динаміка витрат;

б) відбувається зниження цін при зростанні обсягу випуску продукції.

Отже, підприємство має знайти такий обсяг виробництва продукції, при якому воно отримало б найбільший дохід. Є кілька методів визначення оптимального обсягу виробництва:

o бухгалтерсько-аналітичний;

o графічний;

o статистичний.

Сутність бухгалтерсько-аналітичного методу полягає в зіставленні граничного доходу і граничних витрат. Якщо граничний дохід більший від граничних витрат, то дальше зростання випуску збільшує загальну суму прибутку, і навпаки. Отже, для мак-симізації прибутку підприємство має збільшувати обсяг виробництва до того часу, поки граничний дохід вищий за граничні витрати, і припинити розширення виробництва як тільки граничні витрати почнуть перевершувати граничний дохід.

Згідно з даними табл. 10.8, найвигідніший обсяг виробництва - при 7 тис. од. Потім граничні витрати вже перевищують граничний дохід, що є несприятливим для підприємства. Отже, до 7 тис. од. підприємству вигідно виробляти продукцію, але понад цю величину виробництво не ефективне.

Таблиця 10.8. Максимізація прибутку на основі граничного аналізу

Обсяг продукції, TBC. шт.

Ціна, грн

Загальний дохід (виручка), тис. грн

Загальні витрати, тис. грн

Прибуток,

(+), тис. грн

Граничний

ДОХІД,

тис. гри

Граничні витрати, тис. грн

0

250

0

210

-210

-

-

1

240

240

350

-110

240

140

2

230

460

480

-20

220

130

3

220

660

600

+60

200

120

4

210

840

710

+130

180

110

5

200

1000

810

+190

160

100

6

190

1140

915

+225

140

105

7

180

1260

1030

+230

120

115

00

170

1360

1155

+205

100

125

9

160

1440

1300

+140

80

140

10

150

1500

1455

+45

60

155

Цей самий результат можна одержати і за графічним методом (рис. 10.2). До 7тис. од. крива граничних витрат (МС) нижча віл кривої граничного доходу, і тому кожна додаткова одиниця продукції, що випускається, збільшує суму прибутку. Максимальний прибуток - це точка перетину кривої граничних витрат з кривою граничного доходу. Після цієї точки крива граничних витрат розташовується вище від кривої граничного доходу, із чого випливає, що кожна додаткова одиниця продукції зменшує прибуток, і її виробництво не ефективне для підприємства.

Рис. 10.2. Граничні витрати і дохід на одиницю продукції

Сутність статистичного методу полягає в тому, що на основі масових даних досліджують залежність граничного доходу і граничних витрат від обсягу реалізації продукції*

Дані табл. 10.8 дають змогу зробити висновок, що залежність між граничним доходом і кількістю реалізованої продукції можна описати рівнянням прямої:

МЛ=а + Ьх9

де МЯ - граничний дохід на одиницю продукції;

х - кількість продукції в натуральному вираженні.

Знайшовши невідомі параметри а і Ь за методом найменших квадратів, одержимо

МЯ=260-20х.

Залежність граничних витрат від обсягу виробництва продукції можна описати рівнянням параболи

МС=а + Ьх + сх2.

У нашому прикладі воно буде таким:

МС =163,16 - 22,235* + 2,159х2.

Залежність загальної суми витрат від обсягу продажів набула такого виразу:

В=а + Ьх =229 + 115*.

Тепер прирівняємо граничний дохід і граничні витрати і знайдемо величину оптимального обсягу виробництва продукції, що забезпечить максимальну суму прибутку:

260 - 20* = 163,16 - 22,235* + 2,159**; 2Д59*2 - 2,235* - 96,84 = 0; рх=2Ь0х-10х*;

" 2,235+J2,2352+4-2,159-96,84 31,235

V=- Й-й,№-=Т5ї5- = 7,23тис.од.

Наведені розрахунки показують, що оптимальний обсяг виробництва становить 7230 од. При такому обсязі підприємство буде мати такі результати:

o виручка від реалізації продукції:

BP =рх = 180 o 7,23 = 1300 тис. грн;

o витрати виробництва:

В= 229 + 115* = 229 +115 ■ 7,23 = 1060 тис. грн;

o прибуток:

Я=BP - В " 1300 -1060 = 240 тис. грн.

Отже, це підприємство може дотримуватися стратегії нарощування обсягу виробництва до 7200 од. за умови, що собівартість його продукції істотно не збільшиться в найближчій перспективі.

10.6. Визначення беззбиткового обсягу продажів і зони безпеки підприємства
10.7. Аналіз факторів зміни беззбиткового обсягу продажів і зони безпеки підприємства
10.8. Визначення критичної суми постійних витрат, змінних витрат на одиницю продукції і критичного рівня ціни реалізації
10.9. Обґрунтування рішення про збільшення виробничої потужності. Ефект кривої досвіду
10.10. Аналітична оцінка рішення про прийняття додаткового замовлення за ціною, нижчою від критичного рівня
10.11. Вибір варіанта машин та обладнання
10.12. Обґрунтування рішення: виробляти чи купувати
10.13. Обґрунтування варіанта технології виробництва
10.14. Вибір рішення з урахуванням обмежень на ресурси
10.15. Обґрунтування ефективності толінгу
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru