Зовнішньоекономічна діяльність - Рум'янцев А.П. - II. Кон'юнктура світового ринку

Здійснення суб'єктами ЗЕД міжнародного маркетингу передбачає, зокрема, вивчення кон'юнктури світового ринку.

Світовий ринок - це відносини між суб'єктами ЗЕД з приводу формування та дії пропозиції і попиту на товари, капітал, робочу силу, послуги.

Кон 'юнктура світового ринку - це економічна ситуація на світовому ринку на певний період часу. Кон'юнктура світового ринку знаходить свій прояв в співвідношенні між пропозицією і попитом на товари і послуги.

Види кон 'юнктури світового ринку:

1. Оптимальна кон'юнктура світового ринку - це максимально взаємовигідний рівень прибутку, що отримують партнери.

2. Несприятлива кон'юнктура світового ринку:

а) для продавця означає:

o зниження прибутку при реалізації продукції;

o зниження попиту на продукцію;

o розширення пропозиції даного виду.

б) для покупця означає:

o зростання цін на товари;

o зменшення пропозицій товарів;

Загальні фактори, що впливають на кон'юнктуру ринку, діляться на 3 види:

1. Циклічні - це фактори, які відображають циклічний розвиток економіки по фазам: а) підйом; б) депресія; в) криза; г) пожвавлення.

2. Випадкові. До них відносяться:

а) соціальні конфлікти (страйки);

б) зміна в міжнародній обстановці;

в) форс-мажорні обставини (обставини нездоланної сили (стихійні лиха), тощо).

3. Детерміновані, тобто причинно-обумовлені, об'єктивні, які не залежать від волі та свідомості суб'єктів ЗЕД.

До них відносяться:

а) науково-технічна революція;

б) зростання чисельності суб'єктів ЗЕД;

в) економічна політика держави;

г) економічна політика монополій (ТНК);

д) сезонний характер виробництва.

На кон'юнктуру світового ринку в цілому діють біля 300 факторів. Основні кон'юнктуростворюючі фактори діляться на 2 види: Фактори І виду - безпосередньо впливають на кон'юнктуру світового ринку. До них відносяться:

1. Фактори попиту.

2. Фактори пропозиції.

3. Фактори ціни на товари і послуги.

Фактори II ВИДУ - опосередкованого впливу на кон'юнктуру світового ринку. В їх числі виділяють:

1. Державно-політичні фактори, їх структурними елементами є:

а) рівень стабільності політичної обстановки як в середині, так і за межами країни;

б) необхідність забезпечення державних інтересів країни (квотування, ліцензування експорту, імпорту);

в) характер взаємовідносин держав-партнерів;

г) національна зовнішньоекономічна політика (концепція).

2. Економічні фактори:

а) рівень економічного розвитку країни, регіону;

б) валовий національний продукт та темпи його приросту;

в) структурні зрушення в економці;

г) обсяг зовнішньої торгівлі та її динаміка;

д) енергетичні проблеми і методи їх вирішення;

е) стан валютного ринку; є) темпи інфляції і ріст цін;

ж) фінансовий стан підприємств і рівень їх витрат;

з) динаміка капітальних вкладів і масштаби поновлення основного капіталу;

к) характер конкурентної боротьби на світовому ринку; л) концентрація виробництва і капіталу; м) особливості цінової політики; н) розміри знижок і пільг.

3. Технічні фактори. До них відносяться:

а) рівень науково-технічного прогресу;

б) кількісний і якісний стан основних фондів та їх структура;

в) рівень використання технологій.

4. Демографічні фактори. В тому числі:

а) чисельність населення і темпи його приросту;

б) стать, вік, структура, темпи приросту населення по окремим категоріям (чоловіки, жінки, молодь, пенсіонери тощо);

в) тривалість життя;

г) зайнятість населення.

5. Соціально-психологічні, в тому числі:

а) соціально-психологічний клімат в країнах реципієнтах (сприйняття місцевим населенням імпорту, експорту);

б) соціальна структура суспільства (робітники, службовці, інтелігенція);

в) соціально-побутові традиції країни-реципієнта;

г) привабливість фірми, її імідж.

6. Географічні фактори, в тому числі:

а) природно-кліматичні умови країни, регіону;

б) сезонність виробництва товарів, надання послуг;

в) екологічна ситуація в країні-реципієнті, регіоні.

7. Інші фактори. До них відносяться:

а) міжнародні фестивалі (кінофестивалі);

б) олімпіади;

в) світові міжнародні ярмарки, виставки (товарів, техніки), аукціони;

г) чемпіонати світу з різних видів спорту;

д) і тому подібне.

Основні показники кон 'юнктури товарного ринку.

Вони характеризують головні тенденції розвитку світового товарного ринку в сучасних умовах. Існують 4 групи показників товарного ринку:

І група - показники виробництва, це:

1. Динаміка виробництва.

2. Основні фірми-виробники товарів.

3. Зміна асортименту - поява нових товарів та удосконалення старих товарів.

4. Завантаження виробничих потужностей експортних підприємств.

5. Динаміка капіталовкладень в експортну галузь економіки.

6. Рух портфелю замовлень.

7. Динаміка виробничих витрат.

8. Чисельність зайнятих і безробітних.

9. Вплив страйків на обсяг випуску продукції та зростання заробітної плати.

10. Рух курсу цінних паперів (акцій; облігацій), облікового проценту (проценту за кредит).

II група - показники попиту і пропозиції. Вони включають:

1. Дані про динаміку і структуру споживання товарів, послуг.

2. Показники впливу науково-технічного прогресу на рівень споживання, вимоги до характеристик товару (зростання частки нових товарів, технологій).

3. Динаміка оптової і роздрібної торгівлі.

4. Розміри продажу в кредит.

5. Рух товарних запасів.

6. Індекс вартості життя (наприклад: споживча корзина).

III група - товарно-економічні показники, це:

1. Стан світової торгівлі.

2. Динаміка торгівлі в основних країнах експортерах і імпортерах.

3. Нові форми і методи торгівлі.

IV група - цінові показники, це:

1. Динаміка оптових цін у провідних країнах виробника і споживача даного товару.

2. Динаміка експортних цін.

3. Вплив на ціни інфляції.

4. Зміна цін на сировину та напівфабрикати.

5. Зростання продуктивності праці.

6. Зміна курсів валюти.

7. Дані про державне регулювання ціноутворення.

8. Вплив монополій на рівень ринкових цін (монополіст може встановлювати монопольно-високі чи монопольно-низькі ціни).

Врахування показників кон'юнктури світового ринку дає можливість суб'єктам ЗЕД зменшити комерційний ризик, запобігти банкрутству фірми.

В сучасних умовах комерційний крах суб'єктів ЗЕД на світовому ринку має місце через такі помилки:

1. Помилки допущені при аналізі обсягу і характеру попиту та пропозиції - 45% (від 100%). (В цьому випадку 55% суб'єктів ЗЕД, що допустили ці помилки, функціонують на належному рівні).

2. Неякісна продукція - 29% відповідно.

3. Недостатні зусилля по збуту товарів - 25%.

4. Підвищення витрат виробництва помилки при ціноутворенні - 8%.

5. Відповідні дії конкурентів (демпінг, промисловий шпіонаж) - 17%.

6. Несприятливі моменти виходу на світовий ринок (неврахування сезонності попиту на товар, тощо) - 14%.

7. Труднощі виробничого і технологічного характеру - 12%.

8. Інші помилки - 24%.

Важливим напрямом здійснення суб'єктами ЗЕД міжнародного маркетингу є аналіз конкурентоспроможності товару на світовому ринку.

III. Конкурентоспроможність товару на світовому ринку
IV. Стратегія маркетингу в ЗЕД
Розділ IV. Пошук та оцінка іноземних партнерів
І. Сутність та види фірм
II. Показники ефективності діяльності фірми
III. Методи пошуку потенційних партнерів
Розділ V. Міжнародні господарські контракти
І. Економічний зміст МГК
II. Класифікація МГК
III. Види МГК
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru