6.1. Поняття "контрабанда " та вітчизняне анти-контрабандне законодавство
6.2. Антиконтрабандні заходи властей України
6.3. Вітчизняна література про контрабанду
6.1. Поняття "контрабанда" та вітчизняне антиконтрабандне законодавство
"Большой энциклопедический словарь" (главный редактор А.М. Прохоров, издание 2-е, переработанное и дополненное, Москва, научное издательство "Большая российская энциклопедия", 1998) на сторінці 566-й містить таке визначення: "Контрабанда (від італійського contrabando), незаконне переміщення через державний кордон товарів, валютних цінностей та інших предметів. Відповідальність за контрабанду (адміністративна або кримінальна) встановлена у більшості держав".
Далі познайомимося з тлумаченням поняття "контрабанда" у англомовних джерелах. Англійською мовою контрабанда звучить як contraband, smuggling.
Книга "Dictionary of Law. 4th Edition. Editied by Elizabeth A.Martin, -Oxford, Oxford University Press, 1997" містить обидва терміни та їх пояснення.
На сторінці 105-й пояснюється термін "contraband". Спершу зазначається, що це добро (goods), імпорт або експорт якого є забороненим (is forbidden). Далі йдеться про воєнну контрабанду (contraband of war). Зазначається, що це - товари, такі як воєнні запаси (munitions), які перевозяться нейтральним судном (neutral vessel) під час війни (during wartime) і призначаються для використання однією ворогуючою стороною (one belligerent power) проти іншої. Зброя (arms) та інші товари воєнного характеру (of military nature) називаються абсолютною контрабандою (absolute contraband), в той час як товари мирного використання (peaceful uses), але тим не менше які допомагають ворогу (of assistance to a belligerent), вважаються відносною контрабандою (relative contraband). Товари, які перевозяться до ворожої території (to єпієпу territory) у ворожому кораблі (enemy ship) є контрабандою, навіть, якщо вони належать нейтральній державі. Інша ворогуюча держава має право їх захопити (to seize) і конфіскувати (to confiscate).
Як бачимо, в англійській мові поняття "contraband" стосується сфери міжнародного публічного права. Поглянемо, що каже зазначений вище словник про поняття "smuggling". Далі подаємо переклад нотатки, яка міститься на сторінці 434-й. Там зазначається: "Правопорушення (offense) щодо імпорту або експорту визначеного добра (specified goods), яке підлягає обкладанню митним або акцизним зборами (duties), без сплати передбачених зборів (requisite duties). Контрабандне добро (smuggled goods) підлягає конфіскації і контрабандист (smuggler) притягується до сплати потрійної його вартості (is liable to pay treble their value) або суми, встановленої законом (a sum laid down by the law), залежно від того, яка з них є більшою (whichever is the greater); порушники (offenders) можуть альтернативно (alternatively) або додатково (additionally) отримати термін ув'язнення (to receive a term of imprisonment)".
У США з 1891 року публікується "Black's Law Dictionary" ("Правничий словник Блека"). Це - настільна книга кожного американського правника. 1991 року була опублікована шоста редакція зазначеного словника. На стор. 322-й є дві нотатки, які нас нині цікавлять. Перша з них- "Contraband". У ній зазначається, що у цілому контрабандою вважається будь-яка власність (property), яка є незаконною (unlawful) і яка підлягає конфіскації (forfeiture) і знищенню (destruction) при захопленні. Це - добро, яке експортується або імпортується до країни всупереч її законам (against its laws). Предмети (articles), імпорт та експорт яких заборонено законом. "Contraband per se" (контрабанда як така ) є власністю, володіння якою (the mere procession of which) є незаконним. "Derivative contraband" (похідна контрабанда) є власністю, яка сама собою є невиновною (innocent by itself), але використовується для вчинення (perpetration) незаконного акта (unlawful act). "Derivative contraband" - це - предмети власності (items of property), які не є незаконними, але підлягають конфіскації з огляду на своє використання.
У нотатці "Contraband of War" ("воєнна контрабанда") пояснюється, що це - певні класи товарів (certain classes of merchandise), такі як зброя і воєнні запаси, які відповідно до правил міжнародного права (rules of international law) не можуть законно постачатися або перевозитися нейтральною державою жодній з двох ворогуючих держав. Якщо добро виявляється транзитним (in transit) на нейтральних суднах, то воно може захоплюватися і звинувачуватися у порушеннях нейтралітету (to condemn for violation of neutrality).
У нотатці "Smuggling" (стор. 1389) йдеться, що це - правопорушення з імпорту або експорту заборонених предметів без сплати встановленого для них мита (without paying the duties chargeable upon them). Це - шахрайство (fraudulent) з ввезення до країни або вивезення з неї товарів (merchandise), що заборонено законом. Поняття має добре усвідомлене значення (well-understood meaning) у загальному праві (common law). Означає доправлення на берег (bringing on shore), вивезення з берега (carrying from shore) добра (goods), виробів (wares) і товарів (merchandise), за які не було сплачено мито, або добра, імпорт та експорт якого заборонено.
Сподіваємося, що читач вже помітив широку палітру слів, що використовуються в англійській мові для позначення товарів -goods, articles, merchandise, wares.
Наприкінці нотатки "Contraband" є також посилання на такі поняття, як "Bootlegging", "Counterfeit", "Derivative contraband ", "Gray market goods", "Smuggling". Два поняття з цього набору читачам вже відомі. Далі стисло пояснимо інші.
"Bootlegging" - це, передусім, торгівля контрабандними або самогонними алкогольними напоями. Поняття розуміють і ширше - незаконне виробництво або продаж алкогольних напоїв, сигарет, записів (records) тощо з метою уникнення оподаткування (taxing), ліцензування (licensing), копірайтного та іншого законодавства.
Bootlegging - це щось таке, яке ховається у халяву чобіт. Коли у США був "сухий закон", то широко використовувалося незаконне ввезення іноземних алкогольних напоїв.
"Gray market goods" - "добро сірого ринку". Це товари, що виготовлені за кордоном і позначені чинним у США товарним знаком, які ввозяться до США без згоди (without the consent) відповідного власника товарного знаку США.
"Counterfeit" - контрафакт. Це - підробка, копіювання, імітація товарів, а також видання певних товарів за такі, що ніби є оригінальними (original) і справжніми (genuine), але такими не є. Тут часто використовується чужий товарний знак.
Ознайомившись з тим, як контрабанду розуміють у англомовній літературі, перейдемо далі до вітчизняного її розуміння і проаналізуємо статтю "Контрабанда", яка міститься у третьому томі "Юридичної енциклопедії", випущеному київським видавництвом "Українська енциклопедія" імені М.П. Бажана 2001 року. Автором статті є В.О.Глушков. У публікації йдеться про статтю 70 Кримінального кодексу України. Слід застерегти читача про те, що у згаданому третьому томі мається на увазі не нині чинний (від 5.04.2001р.), а попередній Кримінальний кодекс України.
На початку В.О. Глушков зазначив, що поняття "контрабанда" має італійське (венеціанське) походження. Воно охоплює два слова "contra" проти і "bando" - урядовий указ. Контрабанда є незаконним переміщенням через митний кордон держави товарів, валюти, цінностей та інших предметів. Стаття 70 КК України незаконним визнавала таке переміщення товарів, валюти, цінностей та інших предметів через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю, вчинене у великих розмірах або з групою осіб, яка організовувалася для заняття контрабандою, а так само незаконне переміщення історичних та культурних цінностей, отруйних, сильнодіючих, радіоактивних, вибухових речовин, зброї та боєприпасів (крім гладкоствольної мисливської зброї та припасів до неї). Контрабандою могло бути свідоме неповідомлення митним органам відомостей про предмети, які підлягали обов'язковому пред'явленню, переміщення предметів засобами, які утруднюють їх виявлення та огляд, пред'явлення предметів невідповідних найменувань. Під товарами малося на увазі різне рухоме майно. Під цінностями розумілися гроші та цінні папери, дорогоцінне каміння та дорогоцінні метали у будь-якому вигляді, твори мистецтва. Контрабанда вважалася такою, що була у великих розмірах, якщо загальна вартість переміщуваних через кордон предметів становила 200 і більше офіційно встановлених мінімальних розмірів зарплати. У випадку відсутності нормативних документів, що регулюють визначення цін на предмети контрабанди, їх цінність встановлювалася експертним шляхом. Не можна було притягувати до кримінальної відповідальності особу, яка неодноразово вдавалася до контрабанди у незначних розмірах в кожному випадку, хоча сумарний розмір такої контрабанди міг бути й великим, за умови відсутності кваліфікаційних ознак контрабанди, що їх містила стаття 70.
Під групою осіб, які організовувалися для занять контрабандою, розумілися дві і більше особи, які спеціально об'єдналися для спільного і неодноразового переміщення товарів через кордон. Ця ознака вважалася наявною, якщо мала місце певна стійкість групи та щоб її учасники діяли як співвиконавці злочину. Ті особи, які допомагали вчиненню контрабанди, притягувалися до кримінальної відповідальності як співучасники злочину.
Закінченим злочином контрабанда вважалася з моменту фактичного незаконного переміщення предметів через кордон за наявності хоча б однієї з цих ознак. Дії особи, яка намагалася вивезти товари або інші цінності як контрабанду за межі України, кваліфікувалися за ч. 2 ст. 17 і ст. 70 КК України.
Суб'єктивною стороною контрабанди була наявність прямого умислу. Тобто винний усвідомлював обставини і характер незаконного переміщення товарів та/або цінностей через митний кордон і намагався їх вивезти або ввезти.
Суб'єктом злочину міг бути громадянин України, іноземний громадянин та особа без громадянства, які досягли 16 років. Особа, яка вчинила контрабанду з використанням свого службового становища, підлягала за це відповідальності у випадку наявності необхідних ознак. Якщо особа вчинила контрабанду за відсутності зазначених у ст.70 ознак, то така особа притягувалась до адміністративної відповідальності відповідно до ст. 209 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
У ч. 2 ст. 70 КК України передбачалося, що не є злочином, якщо затримані товари (крім зброї, боєприпасів, вибухових наркотичних засобів, радіоактивних, сильнодіючих і отруйних речовин) переміщувалися через кордон за наявності кваліфікаційних ознак контрабанди, виявилися малоцінними та їх кількість була незначною. У такому випадку контрабанда могла містити склад адміністративного правопорушення.
Пленум Верховного Суду України 26 лютого 1999 року ухвалив Постанову № 2 "Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил".
5 квітня 2001 р. Верховна Рада України своїм Законом № 2341-ХІУ ухвалила нині чинний Кримінальний кодекс України. Він містить статтю 201 "Контрабанда" такої першопочаткової редакції:
1. Контрабанда, тобто переміщення товарів через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю, вчинене у великих розмірах, а також незаконне переміщення історичних та культурних цінностей, отруйних, сильнодіючих, вибухових речовин, радіоактивних матеріалів, зброї та боєприпасів (крім гладкоствольної мисливської зброї та бойових припасів до неї), а так само контрабанда стратегічно важливих сировинних товарів, щодо яких законодавством встановлено відповідні правила вивезення за межі України, - карається позбавленням волі на строк від трьох до семи років з конфіскацією предметів контрабанди.
2. Ті самі дії, вчинені за попередньою змовою групою осіб або особою, раніше судимою за злочин, передбачений цією статтею, - караються позбавленням волі на строк від п'яти до дванадцяти років з конфіскацією предметів контрабанди та з конфіскацією майна. Примітка. Контрабанда товарів вважається вчиненою у великих розмірах, якщо їх вартість у тисячу і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
У Кодексі України про адміністративні правопорушення від 7 грудня 1984 р. № 8073-Х (з подальшими змінами і доповненнями) містилися статті 208 і 209 "Порушення митних правил" та "Контрабанда". Процитуємо їх.
Стаття 208. Порушення митних правил
Порушення митних правил:
1) незупинка транспорту, що прибув з-за кордону або відправляється за кордон, у місці розташування митної установи для здійснення митного контролю;
2) самовільне причалювання до берега, самовільна зміна місця стоянки або зупинка транспорту під час слідування від державного кордону СРСР до митної установи, хоча б і після огляду транспорту митною установою;
3) неподання митній установі у відповідних випадках після прибуття з-за кордону транспорту письмового показання, передаточної відомості чи генеральної декларації або подання цих документів без зазначення в них відомостей, що вимагаються;
4) неподання багажних списків та списків пасажирів, а також недоставлення за призначенням митних документів, вручених для передачі відповідній митній установі;
5) причалювання до судна закордонного плавання інших суден без дозволу митної установи, а також передача з судна, що прибуло в порт, на інші судна, на берег або одержання з берега чи інших суден без дозволу митної установи будь-яких предметів, за винятком пристроїв для вивантаження або підняття важких речей, охорони вантажу від пошкоджень, а також такелажу у випадках, коли ці пристрої і такелаж є необхідними для запобігання загибелі або пошкодженню судна чи вантажу;
6) розпаковування або переупаковування вантажу без дозволу митної установи;
7) навантаження, перевантаження або вивантаження вантажу без дозволу митної установи;
8) відправлення транспорту без дозволу митної установи;
9) непоказ місць, в яких є зброя, вибухові і легкозаймисті речовини;
10) пошкодження пломб або печаток, накладених митною установою на люки, вагони, приміщення чи на окремі вантажні місця;
11) видача без дозволу митної установи ввезених з-за кордону вантажів з складів державних транспортних організацій -
тягне за собою накладення штрафу на громадян у розмірі до десяти карбованців і на посадових осіб-до п'ятдесяти карбованців.
Пересилання у міжнародних поштових відправленнях заборонених до ввезення в СРСР або вивезення за кордон предметів, показаних не своїм найменуванням або не показаних зовсім у деклараціях, -
тягне за собою конфіскацію цих предметів.
Переходимо до наступної статті.
Стаття 209. Контрабанда
Контрабанда:
1) незаконне переміщення через державний кордон СРСР вантажів (товарів, цінностей та інших предметів), тобто переміщення вантажів поза митними установами з порушенням вимог Митного кодексу СРСР або з приховуванням від митного контролю, а також зберігання, переміщення, продаж і купівля таких вантажів на території СРСР;
2) зберігання іноземних вантажів у кількості, що перевищує звичайну для власного вжитку норму, коли охоронці або власники цих вантажів не доведуть законне одержання їх;
3) ввезення або одержання з-за кордону вантажів, хоча б при наявності встановлених дозволів і з сплатою мита, якщо ввезення або одержання цих вантажів зв'язані з незаконним вивезенням, переказом і пересиланням за кордон валюти СРСР, валютних цінностей, платіжних документів у карбованцях, які купуються за іноземку валюту без права обернення їх у таку валюту, ювелірних та інших і побутових виробів з дорогоцінних металів і дорогоцінних каменів |га лому таких виробів;
4) незаконні вивезення, ввезення, пересилання і переказ за кордон та з-за кордону валюти СРСР, валютних цінностей, платіжних документів у карбованцях, які купуються за іноземну валюту без права обернення їх у таку валюту, ювелірних та інших побутових виробів з дорогоцінних металів і дорогоцінних каменів та лому таких виробів;
5) вчинення всякого роду підготовчих дій до порушень, перелічених у цій статті, -тягне за собою накладення штрафу на громадян у розмірі до п'ятдесяти карбованців і на посадових осіб - до ста карбованців з конфіскацією предметів контрабанди, а також перевізних та інших засобів, призначених для переміщення предметів контрабанди через державний кордон СРСР або їх приховування, - незалежно від часу їх виявлення.
Штраф не накладається в разі контрабанди, вчиненої пасажиром, який слідує через державний кордон СРСР, виявленої при митному огляді, за винятком випадків учинення контрабанди валюти СРСР, валютних цінностей, платіжних документів у карбованцях, які купуються за іноземну валюту без права обернення їх у таку валюту, ювелірних та інших побутових виробів з дорогоцінних металів і дорогоцінних каменів та лому таких виробів.
Законом України від 17 травня 2001 року №№2415-111 з Кодексу України про адміністративні правопорушення виключено статті 2087, 208-1, 209 та 234.
Процитуємо статті 100-120 Митного кодексу України, ухваленого Законом України від 1.07.2002 р. № 92-IV у чинній на кінець липня 2008 року редакції.
Розділ VII КОНТРАБАНДА
ГЛАВА 1. КОНТРАБАНДА
Стаття 100. Контрабанда
Переміщення через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю товарів, валюти, цінностей та інших предметів у великих розмірах, а так само таке ж незаконне переміщення культурних цінностей, отруйних, сильнодіючих, радіоактивних, вибухових речовин, зброї та бойових припасів (крім гладкоствольної мисливської зброї та бойових припасів до неї), наркотичних засобів, психотропних речовин або прекурсорів є контрабандою і карається відповідно до закону.
(Стаття 100 в редакції Законів N 2468-XII (2468-12) від 17.06.92, N 2415-III (2415-14) від 17.05.2001)
ГЛАВА 2. КОНТРОЛЬОВАНІ ПОСТАВКИ НАРКОТИЧНИХ ЗАСОБІВ, ПСИХОТРОПНИХ РЕЧОВИН
Стаття 101. Контрольовані поставки наркотичних засобів, психотропних речовин
З метою припинення міжнародного незаконного обігу наркотичних засобів та психотропних речовин і виявлення осіб, які беруть участь у такому обігу, митні органи України в кожному окремому випадку за домовленістю з митними та іншими відповідними органами іноземних держав або на основі міжнародних договорів України використовують метод "контрольованої поставки", тобто допускають під своїм контролем ввезення в Україну, вивезення з України або транзит через її територію наркотичних засобів та психотропних речовин, включених в незаконний обіг.
Рішення про використання методу "контрольованої поставки" приймаються Державною митною службою України.
У разі прийняття рішення про використання методу "контрольованої поставки" кримінальна справа щодо особи, яка здійснює незаконний обіг наркотичних засобів та психотропних речовин, не порушується, а про прийняте рішення Державна митна служба України негайно повідомляє органи прокуратури.
ГЛАВА 3. ДІЗНАННЯ У СПРАВАХ ПРО КОНТРАБАНДУ
Стаття 102. Дізнання у справах про контрабанду
Митні органи України є органами дізнання у справах про контрабанду. Дізнання у справах про контрабанду ведеться митними органами України відповідно до законодавства України.
Розділ VIII
ПОРУШЕННЯ МИТНИХ ПРАВИЛ. ПРОВАДЖЕННЯ У СПРАВАХ ПРО ПОРУШЕННЯ МИТНИХ ПРАВИЛ
ГЛАВА 1. ПОРУШЕННЯ МИТНИХ ПРАВИЛ ТА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ТАКІ ПОРУШЕННЯ
Стаття 103. Відповідальність осіб, які вчинили порушення митних правил
У цьому розділі під "особами" розуміються громадяни (громадяни України, іноземні громадяни, особи без громадянства), службові особи, а також юридичні особи.
Особи, які вчинили порушення митних правил, підлягають відповідальності відповідно до цього Кодексу, а в частині, не врегульованій ним, - відповідно до законів України.
Громадяни підлягають відповідальності за порушення митних правил, якщо на момент вчинення правопорушення вони досягли шістнадцятирічного віку.
Службові особи підлягають відповідальності за порушення митних правил, якщо в їх службові обов'язки входило забезпечення виконання вимог, встановлених цим Кодексом.
При вчиненні порушень митних правил підприємствами відповідальності підлягають службові особи - керівники цих підприємств.
Стаття 104. Незупинення транспортного засобу
Незупинення транспортного засобу (в тому числі транспортного засобу індивідуального користування), що переміщується через митний кордон України, в зоні митного контролю -
тягне за собою попередження або накладення штрафу на громадян у розмірі до половини офіційно встановленого на день вчинення порушення митних правил мінімального розміру заробітної плати, а на службових осіб - до одного офіційно встановленого на день вчинення порушення митних правил мінімального розміру заробітної плати.
Стаття 105. Відправлення транспортного засобу без дозволу
Відправлення транспортного засобу (в тому числі транспортного засобу індивідуального користування), що знаходиться під митним контролем, без дозволу митниці України, а з пунктів пропуску на державному кордоні України - також і органів прикордонної служби -
тягне за собою попередження або накладення штрафу на громадян у розмірі до половини офіційно встановленого на день вчинення порушення митних правил мінімального розміру заробітної плати, а на службових осіб - до одного офіційно встановленого на день вчинення порушення митних правил мінімального розміру заробітної плати.
(Стаття 105 із змінами, внесеними згідно із Законом N 662-ЇУ (662-15) від 03.04.2003 - набула чинності 01.08.2003 року)
Стаття 106. Причалювання до судна, що знаходиться під митним контролем
Причалювання до судна, що знаходиться під митним контролем, інших суден та інших плавучих засобів без дозволу митного органу України -
тягне за собою накладення штрафу на громадян у розмірі до половини офіційно встановленого на день вчинення порушення митних правил мінімального розміру заробітної плати, а на службових осіб - до одного офіційно встановленого на день вчинення порушення митних правил мінімального розміру заробітної плати.
Стаття 107. Перешкодження доступу службової особи митного органу України до предметів, що знаходяться під митним контролем
Перешкодження доступу службової особи митного органу України при здійсненні нею митного контролю до предметів, що знаходяться під таким контролем, -
тягне за собою попередження або накладення штрафу на громадян у розмірі до половини офіційно встановленого на день вчинення порушення митних правил мінімального розміру заробітної плати, а на службових осіб - до одного офіційно встановленого на день вчинення порушення митних правил мінімального розміру заробітної плати.
Стаття 108. Неподання митному органу України документів, необхідних для здійснення митного контролю
Неподання митному органу України необхідних для здійснення митного контролю документів на транспортні засоби, незалежно від подання письмової декларації, -
тягне за собою попередження або накладення штрафу на громадян у розмірі до одного офіційно встановленого на день вчинення порушення митних правил мінімального розміру заробітної плати, а на службових осіб - від одного до двох з половиною офіційно встановлених на день вчинення порушення митних правил мінімальних розмірів заробітної плати.
Неподання митному органу України необхідних для здійснення митного контролю документів на товари, валюту, цінності та інші предмети, незалежно від подання письмової декларації, -
тягне за собою попередження або накладення штрафу на громадян у розмірі до одного офіційно встановленого на день вчинення порушення митних правил мінімального розміру заробітної плати, а на службових осіб - від двох з половиною до десяти офіційно встановлених на день вчинення порушення митних правил мінімальних розмірів заробітної плати.
Стаття 109. Недоставлення в митний орган України предметів та документів
Недоставлення в митний орган України у призначений строк предметів, що знаходяться під митним контролем і перевозяться з одного митного органу України в інший, а також прийнятих для вручення митному органу України митних або інших документів на ці предмети -
тягне за собою попередження або накладення штрафу на громадян у розмірі до одного офіційно встановленого на день вчинення порушення митних правил мінімального розміру заробітної плати, а на службових осіб - від двох з половиною до десяти офіційно встановлених на день вчинення порушення митних правил мінімальних розмірів заробітної плати з конфіскацією цих предметів або без такої.
Стаття 110. Пошкодження або втрата митного забезпечення
Пошкодження або втрата пломб, печаток чи іншого забезпечення, накладеного митним органом України, -
тягне за собою накладення штрафу на громадян у розмірі до одного офіційно встановленого на день вчинення порушення митних правил мінімального розміру заробітної плати, а на службових осіб - від двох з половиною до десяти офіційно встановлених на день вчинення порушення митних правил мінімальних розмірів заробітної плати.
Стаття 111. Вантажні та інші операції, що проводяться без дозволу митного органу України
Навантажування, вивантажування, перевантажування, виправлення пошкоджень упаковки, розпакування, переупакування предметів, що знаходяться під митним контролем, або зміна ідентифікаційних знаків чи маркірування, нанесених на ці предмети або їх упаковку, без дозволу митного органу України -
тягнуть за собою попередження або накладення штрафу на громадян у розмірі до одного офіційно встановленого на день вчинення порушення митних правил мінімального розміру заробітної плати, а на службових осіб - від двох з половиною до десяти офіційно встановлених на день вчинення порушення митних правил мінімальних розмірів заробітної плати.
Стаття 112. Видача предметів без дозволу митного органу України або їх втрата
Видача без дозволу митного органу України або втрата предметів, що знаходяться під митним контролем, -
тягне за собою накладення штрафу на громадян у розмірі до одного офіційно встановленого на день вчинення порушення митних правил мінімального розміру заробітної плати з конфіскацією предметів, що є безпосередніми об'єктами правопорушення або без такої, а на службових осіб - від двох з половиною до десяти офіційно встановлених на день вчинення порушення митних правил мінімальних розмірів заробітної плати з конфіскацією зазначених предметів або без такої.
Стаття 113. Порушення зобов'язання про зворотне вивезення чи зворотне ввезення
Невивезення за кордон предметів, ввезених на митну територію України під зобов'язання про зворотне вивезення чи неповернення на митну територію України предметів, вивезених за кордон під зобов'язання про зворотне ввезення, в строки, встановлені цими зобов'язаннями, -
тягне за собою накладення штрафу на громадян у розмірі до одного офіційно встановленого на день вчинення порушення митних правил мінімального розміру заробітної плати з конфіскацією цих предметів, а на службових осіб - від двох з половиною до десяти офіційно встановлених на день вчинення порушення митних правил мінімальних розмірів заробітної плати з конфіскацією цих предметів.
Стаття 114. Порушення зобов'язання про транзит
Невивезення за митний кордон України предметів, ввезених з метою транзиту через територію України, в строки, встановлені митним органом України, -
тягне за собою накладення штрафу на громадян до одного офіційно встановленого на день вчинення порушення митних правил мінімального розміру заробітної плати з конфіскацією цих предметів, а на службових осіб - від двох з половиною до десяти офіційно встановлених на день вчинення порушення митних правил мінімальних розмірів заробітної плати з конфіскацією цих предметів.
Стаття 115. Переміщення предметів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю
Переміщення предметів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням тайників та інших засобів, що утруднюють виявлення предметів, або шляхом надання одним предметам вигляду інших, або з поданням митному органу України як підстави для переміщення предметів підроблених документів, документів, одержаних незаконним шляхом, або документів, що містять неправдиві дані, а також документів, що є підставою для переміщення інших предметів, при відсутності ознак злочину, чи вчинення підготовчих дій до такого порушення -
тягне за собою конфіскацію предметів, що є безпосередніми об'єктами правопорушення, а також предметів із спеціально виготовленими тайниками, використаними для переміщення через митний кордон України з приховуванням предметів, що є безпосередніми об'єктами правопорушення, або накладення штрафу на громадян у розмірі до двохсот офіційно встановлених на день вчинення порушення митних правил мінімального розміру заробітної плати з конфіскацією зазначених предметів, а на службових осіб - від трьохсот до тисячі офіційно встановлених на день вчинення порушення митних правил мінімальних розмірів заробітної плати з конфіскацією зазначених предметів або без такої.
(Стаття 115 із змінами, внесеними згідно із Законом N 3892-XII від 28.01.94)
Стаття 116. Переміщення предметів через митний кордон України поза митним контролем
Переміщення предметів через митний кордон України поза митним контролем, тобто переміщення предметів через митний кордон поза місцем розташування митниці, поза часом здійснення митного оформлення або з незаконним звільненням від митного контролю, за відсутності ознак контрабанди, чи вчинення підготовчих дій до такого порушення -
тягне за собою накладення штрафу на громадян у розмірі до двохсот офіційно встановлених на день вчинення порушення митних правил мінімального розміру заробітної плати з конфіскацією предметів, що є безпосередніми об'єктами правопорушення, а на службових осіб - до тисячі офіційно встановлених на день вчинення порушення митних правил мінімальних розмірів заробітної плати з конфіскацією зазначених предметів.
(Стаття 116 із змінами, внесеними згідно із Законами N 3892-XII від 28.01.94, N 2415-III від 17.05.2001)
Стаття 116-1. Переміщення через митний кордон України товарів або предметів, виготовлених з порушенням прав на об'єкт права інтелектуальної власності
Переміщення через митний кордон України товарів або предметів, виготовлених з порушенням прав на об'єкт права інтелектуальної власності, що охороняється законом, -
тягне за собою накладення штрафу на громадян у розмірі від одного до п'ятисот офіційно встановлених на день вчинення порушення митних правил мінімальних розмірів заробітної плати з конфіскацією товарів, що є об'єктами правопорушення, а на службових осіб - від десяти до тисячі двохсот офіційно встановлених на день вчинення порушення митних правил мінімальних розмірів заробітної плати з конфіскацією зазначених товарів.
(Кодекс доповнено статтею 116-1 згідно із Законом N 2362-III від 05.04.2001)
Стаття 117. Зберігання, перевезення чи придбання предметів, ввезених на митну територію України поза митним контролем або з приховуванням від такого контролю
Зберігання, перевезення чи придбання предметів, ввезених на митну територію України поза митним контролем або з приховуванням від такого контролю, а так само предметів, щодо яких надано митні пільги по митному обкладенню та використаних без дозволу митних органів України в інших цілях, ніж ті, у зв'язку з якими було надано такі пільги, при відсутності ознак злочину -
тягнуть за собою накладення штрафу на громадян у розмірі до одного офіційно встановленого на день вчинення порушення митних правил мінімального розміру заробітної плати, а на службових осіб - від двох з половиною до десяти офіційно встановлених на день вчинення порушення митних правил мінімальних розмірів заробітної плати з конфіскацією предметів, що є безпосередніми об'єктами правопорушення, або без такої.
Стаття 118. Недекларування предметів чи декларування їх не своїм найменуванням
Недекларування предметів, що переміщуються через митний кордон України, в тому числі транзитом через територію України, тобто незаявлення за встановленою формою точних відомостей про такі предмети, а так само декларування предметів не своїм найменуванням -
тягне за собою накладення штрафу на громадян у розмірі до одного офіційно встановленого на день вчинення порушення митних правил мінімального розміру заробітної плати з конфіскацією предметів, що є безпосередніми об'єктами правопорушення, або без такої, а на службових осіб - від двох з половиною до десяти офіційно встановлених на день вчинення порушення митних правил мінімальних розмірів заробітної плати з конфіскацією зазначених предметів або без такої.
Стаття 119. Використання предметів, щодо яких надано пільги по обкладенню митом, в інших цілях без дозволу митних органів України
Використання предметів, щодо яких надано пільги по обкладенню митом, в інших цілях, ніж ті, у зв'язку з якими було надано такі пільги, без дозволу митних органів України -
тягне за собою накладення штрафу на громадян і на службових осіб - від ста до двохсот процентів суми мита, не сплаченого у зв'язку з наданням пільг.
Стаття 120. Дії, що спричинили недобори митних платежів
Несплата мита та митних зборів протягом встановлених строків, а так само інші дії, що спричинили недобори митних платежів, -
тягнуть за собою накладення штрафу на громадян і на службових осіб - від ста до трьохсот процентів суми несплачених митних платежів.
У Митному кодексі України є ще низка статей (319-328), які стосуються порушень митних правил. Процитуємо і їх .
Стаття 319. Поняття порушення митних правил
Порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений законодавством України порядок переміщення товарів і транспортних засобів через митний кордон України і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Адміністративна відповідальність за правопорушення, передбачені цим Кодексом, настає у разі, якщо ці правопорушення не тягнуть за собою кримінальну відповідальність.
Стаття 320. Відповідальність за порушення митних правил
Відповідальність за порушення митних правил встановлюється цим Кодексом.
Суб'єктами відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а також посадові особи підприємств.
Притягнення до відповідальності за порушення митних правил не звільняє зазначених осіб від обов'язку сплати мита та інших податків і зборів.
Стаття 321. Особливості відповідальності за деякі види порушень митних правил
Вчинення правопорушень, передбачених статтями 331, 332, 348-350 цього Кодексу, внаслідок аварії або дії непереборної сили, що підтверджується відповідними документами, не тягне за собою відповідальність, передбачену цим Кодексом.
Стаття 322. Види стягнень за порушення митних правил
За порушення митних правил можуть бути накладені такі стягнення:
1) попередження;
2) штраф;
3) конфіскація товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил, товарів із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, транспортних засобів, що використовувалися для переміщення безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.
Стаття 323. Основні і додаткові види стягнення
Попередження або штраф можуть застосовуватися тільки як основний вид стягнення за вчинене правопорушення.
Конфіскація товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил, товарів із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, транспортних засобів, що використовувалися для переміщення безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України, може застосовуватися як основний і як додатковий вид
6.3. Вітчизняна література про контрабанду
Розділ 7. Відмивання "Брудних грошей"
7.1. Поняття легалізація (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом
7.2. Міжнародні та національні акти, спрямовані проти "брудних грошей"
7.3. Міжнародні масштаби відмивання "брудних грошей" та боротьба з ним у зарубіжних країнах
7.4. Чинники та ознаки відмивання "брудних грошей"
7.5. Способи відмивання "брудних грошей"
7.6. Література
Розділ 8. Лізинг