Подаємо далі короткий глосарій. Він містить низку тлумачень термінів у сфері мерчендайзингу.
Аутсорсинг - (out-sourcing) передання однією організацією іншій частини своїх непрофільних робіт на субпідряд.
Безплатне надання полиць - принцип мерчендайзингу, який вимагає дотримання головної умови - викладки на прилавках лише "фірмової продукції" певного виробника.
Високе візуальне сприйняття товару на місці продажу- ситуація, за якої покупець, підходячи до місця продажу передусім бачить свій бажаний конкретний товар. Застосовуються різні способи блокування і групування.
Відчуттєві складові мерчендайзингу- це: освітлення, використання кольорів і кольорових сполучень, мобайли, плакати, спеціальні та звичайні цінники, листівки, диспенсери, пластикові рекламні вказівники, лотки для роздавального матеріалу, запахи.
Гарячі зони - найвигідніші місця у торговельних залах з точки зору продажу товарів споживачам.
Закони мерчендайзингу крамниць - це правила, яких дотримуються крамниці, що працюють на засадах мерчендайзингу, наприклад:
o спершу розташовуються торговельні точки з товарами, які швидко псуються;
o торговельні точки з товарами щоденного попиту розташовуються наприкінці торговельної зали.
Лінійний роздріб - мережа невеликих за розміром крамниць, які здійснюють роздрібну торгівлю.
Маркетингова інформація для замовника - інформація, яка зазвичай охоплює такі показники:
o роздрібна ціна, асортимент, кількість фейсингів продукції замовника;
o наявність і місце розташування рекламно-інформаційних матеріалів та спеціального обладнання замовника і конкурентів;
o товарні залишки продукції замовника.
Матеріали POS - це рекламно-інформаційні матеріали, які розміщують безпосередньо у тій зоні крамниці, де продається товар. Абревіатура, очевидно, англійською мовою має запис -"place of sale".
Мерчендайзери - працівники компанії, які опікуються питаннями організації і втілення мерчендайзингу. Це охоплює планування, організацію та контроль.
Мерчендайзинг-бук (merchandising-book) - перелік основних правил роботи мерчендайзера, планограми та стандарти, які застосовуються до продукції компанії.
Мерчендайзинг виробника - стратегія і тактика виробника щодо дрібного роздрібного продажу, роздрібного і гурто-роздрібних ринків.
Стратегія і тактика показу споживачеві товару виробника з метою здійснити вплив на вибір покупця.
Мерчендайзинг он-лайн - інформаційна система управління проектом з авторизованим доступом on-line в "Інтернеті", яка дозволяє клієнту особисто відслідковувати розвиток проекту у сфері мерчендайзингу (оперативно отримувати звітність з місць продажу та особисто спостерігати за статистикою продажів у режимі реального часу).
Мерчендайзинг постачальника - різновид мерчендайзингу виробника. Є стратегією і тактикою постачальника товарів щодо їх ефективної реалізації, передусім, у сфері роздрібної торгівлі.
Мерчендайзинг тотальний - велика кількість крамниць, які компанія хоче охопити діяльністю на засадах мерчендайзингу.
Мерчендайзинг точковий - окремі магазини, у яких компанія працює на засадах мерчендайзингу.
Мерчендайзингові війни - тактика мерчендайзингу, за якої збільшення продажів досягається за рахунок порушення викладки або дискредитації іміджу продукції конкурента.
Місце для продажу (space to sell) - правило мерчендайзингу, яке вказує на те, щоб марка обіймала такий відсоток поличкового простору, який вона мае у продажах з усього товару, виставленого на певній площі. Якщо, наприклад, на 1 пакет сливового соку продається 3 вишневих і 10 апельсинових, то приблизно такі пропорції мають бути у фейсингах.
Нек-хенгери - цінники для пляшок, що одягаються на горловину товару.
Одиниця утримання запасу - це асортиментна позиція, одиниця однієї товарної групи, марки, сорту в одному місці упаковки однієї місткості. Англійською мовою термін формулюється - Stock Keeping Unit.
Основні складові мерчендайзингу - ними є :
o викладка товарів;
o розміщення рекламно-інформаційних матеріалів;
o переказні замовлення;
o збирання маркетингової інформації для замовника;
o контроль товарних запасів;
o навчання персоналу роздрібних точок.
Переказні замовлення - схема мерчендайзингу, за якою мер-чендайзер отримує у крамниці замовлення, але його виконанням (обробкою та відвантаженням) опікується торговий представник дистрибуційної компанії. Такі замовлення по-іншому називаються "підсортувальними".
Перехресний мерчендайзинг у торговій залі - такий, що вивчає і враховує склад покупцевого кошика, зв'язки між товарами з точки зору їх спільної покупки. Цей вид мерчендайзингу є широким комплексом дій. Він не обмежується лише спільною викладкою продукції. Виявлені перехресні зв'язки між товарами можуть використовуватися і при розміщенні у магазині рекламних засобів.
Спеціальні рекламні матеріали мерчендайзингу:
o прапори і прапорці;
o гірлянди;
o блістери;
o листки для здачі та коробки для використаних чеків;
o листівки.
Тотальний мерчендайзинг
Див. "Мерчендайзинг тотальний"
Точковий мерчендайзинг
Див. "Мерчендайзинг точковий"
Фейсинг продукції - одиниця продукції, яка у крамниці самообслуговування є доступною для покупця. Кожна асортиментна позиція може охоплювати кілька фейсингів на місці продажу. Слід вирізняти фейсинг і запас продукції на кожній позиції.
Шелф-токери - реклама, що розміщується на торці полиць.
Шляхи організації мерчендайзингу:
o торгові представники або менеджери з продажу;
o залучення компаніями продавців для виконання ними мер-чендайзингу;
o команди мерчендайзерів у складі компанії;
o компанії, що спеціалізуються на наданні мерчендайзинго-вих послуг для виробників та дистриб'юторів.
Підсортувальні замовлення Див. "Переказні замовлення"
Розділ 11. Франчиза (Франчайзинг)
11.1. Поняття франчизи
11.2. Історія виникнення та розвитку франчайзингу
11.3. Сутність франчайзингу і його види та форми
11.4. Франчайзинг в Україні
11.5. Література
Розділ 12. Світова інтернет-комерція
12.1. Поняття "інтернет-комерція"
12.2. Зародження і розвиток світової інтернет-комерції