У разі неможливості визначення митної вартості на основі методів 1, 2, 3, 4 альтернативною базою визначення митної вартості буде вартість товару, отримана розрахунковим шляхом на основі методу додавання вартості (метод 5).
Митна вартість на основі додавання (МВ) визначається за формулою:
МВ-ВВ+ВД + НП + ВП+Ш+ЧП, (15.3)
де - вартість матеріалів і витрат, понесених виробником у зв'язку з виробництвом оцінюваних товарів; ВД - витрати на навантаження, розвантаження, транспортування І страхування, понесені в Україні; Я/7— прибуток, що отримує експортер; ВП— витрати, понесені покупцем; ЛШ - ліцензійні та інші платежі за використання об'єктів інтелектуальної власності, які покупець повинен здійснити як умову експорту товару, що оцінюється; ЧП—відповідна частина прибутку від подальшого перепродажу товарі в, що накопичується у продавця.
Митна вартість оцінюваних товарів визначається на основі урахування витрат виробництва цих товарів, до яких додається сума прибутку і витрат, характерних для продажу оцінюваних товарів на національному ринку. Таким чином, для визначення митної вартості за даним методом необхідна інформація про витрати виробництва оцінюваних товарів, яку можна одержати тільки за межами країни ввезення.
Складності в одержанні і підтвердженні необхідної інформації накладають жорсткі обмеження на використання методу додавання вартості. Якщо митному органу рекомендується використовувати для розрахунку митної вартості непід-тверджені дані, то вони повинні розглядатися як бездоказові, такі, що не відтворюють фактичне положення справ. Навіть у тому разі, коли доступ до документації дозволено іноземним виробником і ухвалено владою його країни, фактично не всі документи і дані можуть бути подані митним органам країни-імпортера.
У зв'язку з цим митна вартість, визначена за методом 5, повинна бути об'єктом особливо ретельної перевірки.
8.3.2.5. Визначення митної вартості резервним методом (метод 6)
Існують ситуації, коли жоден з розглянутих вище варіантів оцінки товарів, відповідно до встановлених вимог, не може бути використаний як вихідна база для визначення митної вартості.
Це такі випадки:
* здійснюється імпорт товарів на тимчасовій основі;
* має місце договір оренди або наймання;
* здійснюється реімпорт товарів після ремонту або модифікації;
* відбувається постачання унікальної продукції, творів мистецтва;
* Ідентичні або подібні товари не ввозяться;
* товари не перепродаються в країні-імпортері;
* виробник невідомий, відмовляється надати дані про витрати виробництва, або подані ним відомості не можуть бути прийняті митним органом.
Стаття VII Угоди ГАТТ/ВТО щодо митної оцінки, описуючи метод 6, встановлює, що митна вартість у рамках цього методу повинна визначатися з використанням "розумних* способів, сумісних з принципами і загальними умовами цієї Угоди на базі даних, наявних в імпортера.
Таким чином, метод 6 не дає спеціального способу оцінки товарів, але потребує врахування ряду принципів. Оцінка за допомогою резервного методу повинна відповідати встановленим законодавством методам. У рамках резервного методу повинна дотримуватися встановлена послідовність (ієрархія) принципів застосування методів визначення митної вартості:
1) базування оцінки на вартість угоди завезених товарів або існуючих фактичних оцінок, за якими завезені товари продаються в країні при звичайному ході торгівлі в умовах конкуренції;
2) уніфікація оцінки;
3) чесність і нейтральність оцінок;
4) простота і неупередженість критеріїв оцінки;
5) сумісність із комерційною практикою;
6) використання найближчих еквівалентів (альтернативних вартостей), якщо визначення вартості на базі методу 1 неможливо;
7) неприпустимість використання як бази для оцінки ввезених товарів вартості товарів вітчизняного походження, довільних або фіктивних оцінок.
Приклади гнучкого підходу до використання методів 1—5 в рамках методу в,
1. За ціною угоди з ввезеними товарами (метод 1). У разі відсутності документального підтвердження заявлених декларантом елементів митної вартості в рамках методу 6 може бути зроблена їх оцінка на підставі наявної у розпорядженні покупця (декларанта) і/або митного органу інформації, якщо це не суперечить чинному законодавству. Наприклад, у разі відсутності документального підтвердження, за яким зроблені додаткові нарахування, що підлягають урахуванню в митній вартості, їх розмір у рамках методу 6 може бути визначено розрахунковим шляхом на основі експертної оцінки, шляхом порівняння зі звичайним рівнем витрат на аналогічні компоненти тощо.
2. За ціною угоди з ідентичними або подібними товарами (методи2ІЗ). Стосовно цих товарів гнучкість припускається щодо термінів ввезення ідентичних або подібних товарів. За основу для митної оцінки може розглядатися митна вартість ідентичних або подібних товарів, виготовлених іншим виробником як у країні експорту, так і в іншій країні, а також митна вартість ідентичних або подібних товарів, раніше визначена за методами 4 і 5.
3. Віднімання вартості (метод 4). Може бути допущене гнучке трактування вимоги про терміни продажу товарів на внутрішньому ринку, а також про те, в якому вигляді вони були завезені (тобто припускається визначена переробка).
При виборі товарів, проданих на внутрішньому ринку, у разі відсутності ідентичних або подібних товарів припускається розширення рамок порівнюваних товарів: можуть розглядатися товари того самого класу або виду, завезені як Із тієї ж країни, що й оцінювані товари, так і з інших країн.
Припускається використання продажів товарів між продавцем і покупцем, що залежать один від одного із відповідними поправками до ціни продажу.
При використанні методу 6 припускається більша порівняно з іншими методами гнучкість:
а) використання нейтральних загальнодоступних джерел інформації: цінових довідників, що містять докладний опис товарів на асортиментному рівні; каталогів і подібних видань, даних про біржові котирування цін;
б) використання статистичних даних про звичайні рівні комісійних, знижок, прибутку, тарифів на транспорт тощо. При цьому обов'язкове відповідне коригування даних з урахуванням умов постачання оцінюваних товарів та Інших чинників, що впливають на рівень цін.
Якщо товар ввозиться на умовах договорів оренди, то митна вартість може бути визначена, виходячи з сум орендної плати, перерахованої на весь період експлуатації даного устаткування. Наприклад, якщо устаткування вводиться за договором оренди на 2 роки, а його нормативний термін служби становить 10 років, то для одержання вартості устаткування орендна плата за 2 роки повинна бути перерахована на 10 років.
При цьому необхідно враховувати, що якщо в суму поточних орендних платежів включені витрати, які не піддягають включенню в митну вартість (наприклад, витрати на ремонт і підтримку устаткування), то в тому випадку, якщо вони виділені окремим рядком і у разі необхідності можуть бути перевірені і підтверджені документально, ці витрати можуть не включатися до митної вартості.
Загальною вилогою по всіх вихідних цінових даних, що використовуються для визначення митної вартості за резервним методом, є їх чітка адресність, тобто ціна повинна відноситись до конкретного товару, який описаний таким чином, що може бути однозначно ідентифікований (комерційне найменування товару, його опис на асортиментному рівні, дані про фірму-виробника, матеріал, з якого виготовлений товар, технічні параметри та інші характеристики залежно від виду товару).
За основу для визначення митної вартості товару за резервним методом не можуть бути використані:
а) ціна товару на внутрішньому ринку країни;
б) ціна на внутрішньому ринку країни на товари вітчизняного походження;
в) ціна товару, що поставляється з країни його вивезення в треті країни;
г) ціна товару, більша з двох існуючих вартостей;
д) довільно встановлена або достовірно не підтверджена ціна. При застосуванні резервного методу покупець (декларант) може запросити в митного органу наявну в його розпорядженні цінову інформацію про відповідні товари і використовувати її в розрахунках при визначенні митної вартості.
8.3.2.6. Визначення митної вартості у разі встановлення цінових обмежень на товари
8.4. Схема проходження вантажу через митний кордон України (митне оформлення)
8.5. Митний контроль
8.6. Основні митні документи
РОЗДІЛ IX. БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНИХ ОПЕРАЦІЙ
9.1 .Загальні положення
9.2. Порядок проведення безготівкових розрахунків в іноземній валюті
9.3. Порядок купівлі та продажу іноземної валюти на міжбанківському валютному ринку України
9.4. Застосування товаросупровідних документів у зовнішньоекономічній діяльності