Ділова етика* бізнесменів Росії, по суті, зараз тільки формується, оскільки за радянських часів усі дії суб'єктів економічної діяльності були суворо регламентовані центральною владою й межі прояву власної ініціативи були дуже вузькими. Вихід Росії у відкритий світовий ринковий простір супроводжувався ефектом психологічного шоку для значної маси російських бізнесменів, що тільки "народжувалися"; така ситуація є типовою й для інших пострадянських країн. Лібералізація економічних відносин, зокрема, в зовнішній сфері, багатьма була сприйнята як сигнал уседозволеності. Розрослися кримінальні структури.
В 2000 р. при сприянні ЮНЕСКО Торговельно-промислова палата Росії провела конференцію: "Бізнес і культура світу: репутація вітчизняного підприємництва й образ Росії в "ХХІ-му тисячолітті". В Доповіді президента ТПП Росії С. Смірнова відзначалося, що в середовищі російських бізнесменів не завжди прийнято керуватися етичними стандартами бізнесу, і сьогодні лише невелика частина ділових людей має репутацію чесних і надійних партнерів. В практиці більшості підприємців наявний низький рівень ділової культури, тому нерідко за рубежем образ російського бізнесмена є синонімом шахрая, нечесного, безпринципного "нового росіянина", що обманює партнерів.
За думкою С. Смірнова, такий результату пояснюється втіленням у суспільну психологію в 90-ті роки ідеї про те, що в процесі первинного накопичення капіталу можливо застосувати низку незаконних методів (аж до кримінальних). Пропаганда цієї ідеї в засобах масової інформації руйнівно вплинула на сумлінність багатьох підприємців і суспільства, спотворила уявлення про ділову культуру. В звичайній діловій практиці в середовищі російського бізнесу досить таки частою є необов'язковість виконання угод, недобросовісна конкуренція, а також корупція, що сприяло формуванню негативного ставлення до російських бізнесменів, особливо за .кордоном. Останнім часом недобросовісні підприємці стали використовувати хиби в законодавстві для отримання сумнівних доходів.
За думкою директора московського бюро ЮНЕСКО В. Ройтера, в Росії склалося негативне ставлення до підприємництва, й бізнесмена нерідко сприймають як особу, що є джерелом корупції. При цьому неетична поведінка бізнесмена нерідко призводить до збитків та іншим негативним наслідкам для його бізнесу й економіки Росії.
Відзначалося, що Росія увійшла до групи країн світу із значною часткою "тіньової" економіки, що сприяє формуванню в сфері міжнародного бізнесу негативного образу російського підприємця. За оцінками МВС Росії, в 1999 р. в "тіньовому" бізнесі економіки Росії були прийняті десятки мільйонів чоловік і понад 40 тисяч фірм, з якими пов'язані сотні банків і спільних підприємств.
Проте не слід вважати, що ці негативні явища природно притаманні російському народу й представникам російського ділового світу. В XIX ст. і на початку XX ст. слово російського підприємця мало міцну моральну силу й кредитоздатність, особливо у купців 1-ї гільдії. Сьогодні так звані "нові росіяни" е піною, яка утворилася на тлі недосконалення законодавства і, часто, безпорадності уряду. Треба сподіватися, що згодом на їх місце прийдуть чесні підприємці, які будуть заробляти гроші не шахрайськими махінаціями й крадіжкою, а силою свого розуму й знанням законів та звичаїв світового ринку.
Щодо національних особливостей російської ділової людини, то вони багато де в чому збігаються з особливостями українців, оскільки ми маємо спільні історичні корені і тривалий час взаємного спілкування в межах однієї країни. Проте є й деяка специфіка, що виокремлює росіян від інших східних слов'ян.
Росіяни належать до поліактивних культур. Вони схильні одразу братися до декількох справ; не встигаючи завершити якийсь з етапів, вони повертаються до нього пізніше. В цьому вони подібні до представників середземноморських культур. Характерною рисою росіянина, на яку давно звернули увагу, є витрати невиправдано довгого часу на "розкачку" і в кінці - напружена праця в авральному режимі. Самі росіяни при цьому згадують поговірку, яка їм подобається: "росіяни довго запрягають, але швидко їдуть". Кінцева мета, як правило, досягається, але така манера працювати вражає іноземців і не дуже подобається їм. особливо представникам моноактивних культур.
Росіяни переважно екстраверти. Вони цінують спілкування в неформальних обставинах, в дружніх бесідах. Вони намагаються виявляти себе гостинними хазяями, якщо переговори йдуть на їх території. Росіяни прагнуть залучити до себе друзів в ділових сферах й самі відповідають щирою дружбою.
Хибною стороною російських бізнесменів є часто небажання дотримуватися точного строку виконання угоди й зневага до "дрібниць". Сильною стороною є наполегливість і воля в досягненні мети, які особливо проявляються в екстремальних ситуаціях.
5.2. Економіка Китайської Народної Республіки
Місце у світовій економіці
Структура і динаміка розвитку економіки
Внутрішньоекономічна політика
Зовнішньоекономічна політика
Особливості ділової етики
Інтереси України в Китаї
5.3. Економіка Польщі
Місце в світовій економіці