У сучасних умовах дедалі більшого значення в соціально-економічному житті набуває сфера послуг. За останні 2-3 десятиліття темпи її зростання значно випереджали з цього показника інші галузі. Стимулом був, по-перше, розвиток науково-технічного прогресу, який посилює соціалізацію економіки в цілому і сфери послуг зокрема. По-друге, зростання життєвого рівня закономірно веде до збільшення потреб у нових видах послуг. По-третє, розвиток промисловості і сільського господарства веде до вивільнення робочої сили, яка переливається у сферу послуг. По-четверте, відбувається перекваліфікація робочих місць, включаючи сферу управління, що обумовлено потребою у зменшенні витрат із метою підвищення конкурентоспроможності продукції і формування окремих незалежних платних консалтингових послуг. У результаті в 90-х роках частка всіх видів послуг у ВВП розвинених країн сягнула 70%.
Поява і розвиток світового ринку послуг, окрім причин, які наводилися вище, значною мірою обумовлені розвитком національних економік, що привело до збільшення обсягів світової торгівлі. У свою чергу це призвело до загострення конкуренції, в тому числі національної. Продажі на світовому ринку дедалі більше супроводжуються наданням виробничих послуг, послуг у транспортуванні, страхуванні, консалтингу і т. ін. Усе це і обумовило той факт, що сьогодні значний сегмент світової торгівлі займає сформований ринок послуг, так званий "невидимий сегмент" світової торгівлі (табл. 2.5).
Таблиця 2.5. Експорт послуг (млн дол.)
Послуги | 1988 | 1990 | 1991 | 1998 |
Усі види послуг | 653,2 | 853,0 | 1100 | 1260 |
Транспорт | 167,4 | 209,2 | 250,4 | 315 |
в тому числі пасажирський | 36,2 | 49,6 | 56,9 | - |
Фрахт | 83,6 | 103,3 | 125 | - |
Інші види транспорту | 47,7 | 56,3 | 68,1 | - |
Туризм | 190,1 | 246,9 | 321,1 | 49,5 |
Урядові послуги | 43,4 | 47,0 | 49,5 | - |
Інші види послуг | 252,4 | 349,9 | 479,1 | 530 |
Складовими елементами його є:
- транспортні послуги;
- послуги, пов'язані з функціонуванням ринку технологій, ліцензій і патентів;
- туризм;
- банківські, страхові, інженірингові та лізингові послуги;
- заробітна плата й інші трудові доходи іноземних працівників;
- інформація, консалтинг, управління.
На світовому ринку послуг домінує вісім провідних країн, на які припадає 2/3 світового експорту послуг і понад 50% імпорту. Розвинені країни в експорті послуг займають 80%. Частка першої п'ятірки становить понад 60% експорту. На частку чотирьох країн - США, Англію, ФРН, Францію - припадає 44% світового експорту послуг.
Займаючи значну частку на світовому ринку, в той же час будучи вкрай різними як за формою, так і за змістом (рис. 2.3), послуги не створюють єдиного комплексного ринку, який характеризується наявністю загальних рис. Разом з тим ми можемо говорити про наявність важливих тенденцій, характерних для даного ринку.
Важливою рисою сучасного ринку послуг є концентрація і централізація капіталу у даній сфері. На зміну дрібним і середнім фірмам, які домінували на зовнішньому ринку в недалекому минулому, масово вийшли на ринок транснаціональні корпорації, які змогли технологічно придушити середні та дрібні фірми.
Другою важливою рисою є те, що поява ТНК у сфері послуг призвела до її розмивання, а також до розмивання кордонів між окремими видами послуг. Банки, наприклад, стали випускати кредитні картки, виконувати функції транспортних агентів.
Третя особливість полягає в тому, що послуги перетворились на складовий елемент внутрішньовиробничої діяльності ТНК (після продажне обслуговування продукції). Постало питання про необхідність регулювання ринку послуг на міжнародному, регіональному і галузевому рівнях. Перші вагомі кроки в цьому напрямку були зроблені в 70-х - 80-х роках. Вони характеризувалися використанням жорстких протекціоністських важелів для захисту молодої сфери послуг. Така політика визначалася як пріоритетна і реалізувалася через ліцензії, стандарти, митні бар'єри, контроль за цінами тощо. Пізніше регулювання потоків послуг відступило на другий план. Причому це стосувалося їх регулювання не тільки на рівні національних економік, а і в міжнародному масштабі. Ідея лібералізації і практика її здійснення відбулися в руслі загальних тенденцій, притаманних зовнішній торгівлі в цілому. Сьогодні на світовому ринку функцію регулювання міжнародних потоків послуг здійснюють, головним чином, міжнародні організації. Виникли спеціалізовані міжнародні організації, наприклад ІКАО - Організація міжнародної цивільної
авіації, ВТО - Всесвітня туристична організація, ЩО - Міжнародна морська організація і т.ін., які займаються в межах окремих галузей міжнародною торгівлею послугами (згідно з останньою інформацією, понад сорок організацій).
Якщо, наприклад, у межах ІКАО здійснюється уніфікація правил польотів і експлуатації повітряного транспорту, аеродромів, аеронавігаційних засобів, то Всесвітня туристична організація визначає норми і стандарти утримання готелів, ресторанів тощо.
На регіональному рівні регулювання ринку послуг, як правило, здійснюється в межах інтеграційних регіональних угод. У ЄС, наприклад, зняті обмеження на взаємну торгівлю послугами.
Практично всі міжнародні потоки послуг є об'єктом регулювання міжнародних організацій. Спочатку це була ГАТТ, а з 1 січня 1995 року Угода про регулювання торгівлі послугами увійшла як невід'ємна складова частина до Всесвітньої торгової організації.
2.2.1. Основи й особливості ціноутворення на світовому ринку
2.2.2. Ціноутворення на світових товарних ринках
2.2.3. Практика і методи визначення зовнішньоторгових цін
2.3. Міжнародний ринок капіталів: суть, механізм і форми
2.3.1. Суть міжнародного руху капіталу та його форми
2.3.2. Прямі інвестиції та їх місце і роль у структурі іноземного інвестування
2.3.3. Місце країн перехідної економіки у сфері міжнародних інвестицій
2.4. Міжнародна трудова міграція
2.4.1. Суть і фактори виникнення світового ринку робочої сили