Національна економіка - Носова О.В. - 3.4. Соціальна політика держави та шляхи адаптації інститутів в період постсоціалістичного реформування в Україні

Основними ознаками соціальної ринкової економіки є соціальна стійкість і стабільність становища населення при зростанні добробуту. Головні напрямки їх досягнення:

o запобігання надмірної диференціації доходів населення, яка веде до соціальних конфліктів і криз;

o формування системи соціального захисту для всіх членів суспільства;

o підтримання стабільного рівня цін на основні предмети споживання та послуги;

o забезпечення доступу до сучасних систем охорони здоров'я, освіти, ЖКГ.

В умовах перехідної економіки небезпека соціальної нестійкості зростає. Так, різко поглиблюється диференціація доходів населення, яка веде до поляризації найбільш багатого і найменш забезпеченого населення.

Стан та динаміку нерівності в суспільстві можна аналізувати за допомогою кривої Лоренца. Вона будується на основі диверсифікації населення за групами сімей - одержувачів доходів. Крива фактичного розподілу сукупного доходу населення на графіку займає проміжне положення між гіпотетичними кривими абсолютної рівності й абсолютної нерівності (весь дохід знаходиться в розпорядженні однієї людини) (див. рис. 3.1).

Крива Лоренца для США, 1990-і рр. - початок 2000-х рр.

Рис. 3.1 Крива Лоренца для США, 1990-і рр. - початок 2000-х рр.

Крива Лоренца побудована на основі диверсифікації населення США на п'ять груп одержувачів доходів, кожна з яких включає 20 % населення (квінтілі), виділених статистикою США: від менш ніж 12664 дол/рік (1-й квінтіль) до 52800 дол/рік (5-й квінтіль).

На основі кривої Лоренца розраховують найважливіший сучасний показник оцінки ступеня соціальної напруженості в країні - коефіцієнт Джині: заштрихована область на рис. 3.1 показує відхилення від стану абсолютної рівності - коефіцієнт Джині в два рази перевершує заштриховану область на графіку. При повній рівності в суспільстві він дорівнює нулю, при абсолютній нерівності - одиниці (100 %). За міжнародною статистикою вважається, що соціальна стабільність у суспільстві піддається загрозі, коли коефіцієнт Джині перевищує 40 % (0,4).

Мінімальне значення коефіцієнта Джині в СРСР було досягнуто у 1990 р. - 21,88 %. В Україні, за підрахунками Інституту економічного прогнозування, в кінці 90-х рр. - на початку 2000-х рр. коефіцієнт Джині досяг загрозливої позначки - понад 74 %, а в Росії, за розрахунками, перевищив величину 80 %; в країнах Західної Європи він становить, в середньому, 30 %.

Найважливіша роль у становленні національної моделі соціальної ринкової економіки в сучасних умовах належить державі.

Соціальна політика держави - це діяльність держави щодо створення та регулювання соціально-економічних умов життя суспільства з метою підвищення добробуту членів суспільства, усунення негативних наслідків функціонування ринкових процесів, забезпечення соціальної справедливості та соціально-політичної стабільності у країні. Вона включає:

o регулювання соціальних відносин у країні;

o інституційно-правову регламентацію взаємодії суб'єктів економіки в соціальній сфері, зокрема між роботодавцями та найманими працівниками;

o розподіл і перерозподіл доходів населення;

o створення системи соціального захисту населення;

o надання соціальних гарантій населенню;

o вирішення проблем безробіття та ефективної зайнятості;

o розвиток соціальної інфраструктури суспільства: закладів охорони здоров'я, освіти, науки, культури, ЖКГ та ін.

o рішення соціально-екологічних проблем.

Основні методи впливу держави на розвиток системи соціального захисту: правове забезпечення соціального захисту - прийняття відповідних законодавчих та нормативних актів; прямі державні витрати із бюджетів різних рівнів на фінансування соціальної сфери; соціальні трансферти у вигляді різного роду соціальних субсидій; впровадження прогресивної системи оподаткування індивідуальних грошових доходів населення; встановлення соціальних і екологічних нормативів і стандартів; контроль за їх дотриманням; державні програми з вирішення соціальних проблем (боротьба з бідністю, освітні та ін.); соціальне страхування в різних формах; пенсійне забезпечення; розвиток державного сектора економіки та виробництво суспільних товарів і послуг; підготовка та перепідготовка кадрів; організація оплачуваних громадських робіт; соціальне партнерство.

Перехідні держави мають велику перевагу у формуванні соціальної політики, оскільки можуть використовувати досвід розвинених держав. Наприклад, у підсумку десятиріч розвитку практично в усіх моделях соціальної ринкової економіки сформувалась дворівнева система оподаткування: у ФРГ - 15 % для більшості населення та 42 % для тих, хто отримує доходи вище визначеної суспільством межі; у Швеції - 33 % та 71 %; в Італії - 10 % і 51 %; у Данії - 14,5 % та 36,6 %.

Введення в Україні з 01.01.2004 р. єдиної ставки оподаткування доходу фізичних осіб на рівні 13 % від об'єкту оподаткування (зараз - 15 %), на думку більшості економістів не відповідає конституційно проголошеній меті становлення національної моделі соціальної ринкової економіки.

Головні недоліки плоскої шкали оподаткування, як показав історичний досвід багатьох країн, наступні:

- вона запобігає соціально справедливому розподілу доходів;

- не може бути базою для вирівнювання доходів та веде до поглиблення соціально-економічної диференціації у суспільстві;

- вона сприяє передачі певної частини чистого доходу суспільства від бідних до заможних;

- посилює торгівельний дисбаланс, оскільки стимулює імпорт дорогих товарів та відтік капіталу;

- не призводить до стимулювання національних інвестицій та росту ефективності виробництва.

При цьому не досягається і головна мета використання плоскої шкали - підвищення збирання податків у бюджет шляхом фактичного скорочення оподаткування заможних. Як показує, наприклад, практика США ефект підвищення збирання податків має доволі короткостроковий характер. Практично в усіх розвинених державах ринкової економіки існує прогресивна шкала оподаткування, хоча політика держави в даній сфері відрізняється гнучкістю, рухомістю в залежності від конкретних цілей макроекономічного розвитку. Наприклад, в США переорієнтація курсу зі стабілізації доходів на стимулювання економічного зростання, призвела до наступної динаміки максимальної ставки податку на доходи фізичних осіб: з 1960 р. по 2002 р. вона знизилася з 91 °% при Кеннеді до 70 % при Картері, 49 % при Рейгані, та 33 % при Буші-молодшому.

Інституційно-правове гарантування участі працівників в управлінні підприємством (система "співучасті в управлінні"), поряд із законодавчим забезпеченням конкурентного порядку, складає ядро ефективної соціально стійкої моделі СРГ. Впровадження даної системи, з урахуванням національних особливостей має стати стратегічною метою перехідної держави. (див. схему 3.2).

Поступове становлення такої системи в умовах постсоціалістичної трансформації особливо доцільно, оскільки в силу спадщини командної економіки роль найважливішого інституту соціальної ринкової економіки - профспілок, вкрай ослаблена. В результаті наймані працівники, особливо у недержавному секторі народного господарства, виявилися економічно і соціально незахищеними.

Таким чином, впровадження системи "співучасті в управлінні" є одним з актуальних і перспективних напрямів становлення національної моделі СРГ.

Тема 4. НАЦІОНАЛЬНІ МОДЕЛІ ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ
4.1. Класифікація національних економік
4.2. Ринкові моделі національних економік
4.3. Становлення національної моделі економічного розвитку України
Тема 5. ДЕМОКРАТІЯ, ЕКОНОМІЧНА СВОБОДА ТА ЕКОНОМІЧНИЙ ПОРЯДОК
5.1. Демократія: сутність, передумови і особливості в сучасному світі
5.2. Економічна свобода як атрибут демократії
5.3. Економічний порядок в контексті демократичного суспільства
РОЗДІЛ 2. ЕКОНОМІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ
Тема 6. ХАРАКТЕРИСТИКА ЕКОНОМІЧНОГО ПОТЕНЦІАЛУ
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru