Транспорт є важливою сферою інфраструктурного забезпечення населення та народного господарства України, складовою частиною її комунікаційної інфраструктури поряд із зв'язком та електропередачею.
Всі види транспорту, з'єднані транспортними вузлами, утворюють транспортний комплекс республіки.
Найважливіша функція транспорту - переміщення людей та вантажу. Звідсіля витікає розподілення транспорту за об'єктами переміщення на пасажирський та вантажний.
За середовищем переміщення виділяють сухопутний, водний і повітряний транспорт.
Залізничний транспорт отримав в Україні досить високий рівень розвитку. Займає перше місце за вантажообігом і друге (після автомобільного) - за пасажирообігом, відповідно 14,6 % і 9,5 %. Загальна довжина залізниць становить на 2007 рік 23 тис. км (2/3 з них - електрифіковані). Діє п'ять залізниць.
До 90 % в залізничному транспорті України займає саме перевезення вантажів і лише 10 % - пасажирів.
Важливою проблемою для України в плані її інтеграції в європейську єдину залізничну систему є приведення ширини української колії (1524 мм) до європейського зразку (1435 мм). Необхідно також ввійти в європейську програму будування швидкісних магістралей (швидкість 200-300 км/год.).
Автомобільний транспорт міцно утримує перше місце за перевезенням пасажирів та друге - за вантажообігом. Протяжність автошляхів біля 170 тис. км (155 тис. км доріг має тверде покриття), якість їх за європейським стандартами - незадовільна. Недосконалий автопарк та відсутність необхідного сервісу на дорогах роблять автотранспорт одним з найдорожчих видів транспорту.
В перспективі планується зв'язати Україну сучасними швидкісними магістральними автошляхами з країнами Західної та Центральної Європи. Планується вдосконалення транспортних засобів, перехід на екологічно чисті види палива, створення розгалуженої авто сервісної мережі і т. д.
Морський транспорт. Морський транспорт включає судна різних типів і призначень, морські порти й шляхи, судноремонтні підприємства та суднопідйомне устаткування, засоби зв'язку та електрорадіонавігації тощо. Характеризується високою ефективністю перевезень порівняно з іншими видами транспорту; виконує більше половини всіх зовнішньоторговельних зв'язків країни.
Питома вага вантажообігу морського транспорту у вантажообігу транспортної системи країни становить більше 30 %.
Повітряний транспорт. За об'ємом відправок пасажирів знаходиться на останньому місці - 2 млн пасажирів, або 0,1 °%. За об'ємом відправлень вантажів також утримує останнє місце - 0,1 млн тонн, або 0,01 %.
Перевагами повітряного транспорту є швидкість, цілорічність функціонування, можливість доставки вантажів у важкодоступні райони. Недоліки: висока собівартість, залежність від погодних умов.
Основним видом перевезення є комерційні вантажі і пошта.
Зв'язок - галузь народного господарства, яка забезпечує передачу та прийом інформації поштовим, телеграфним, радіо-, телефонним та іншим способами.
Зараз в Україні завершується перший етап виконання програми створення єдиної національної системи зв'язку яка передбачає встановлення сучасних цифрових АТС, створення волоконно-оптичної лінії зв'язку.
Розпочався процес створення власної системи супутникового зв'язку, який буде поєднаний із системою мобільного зв'язку.
У рамках реалізації Програми інвестиційно-інноваційної діяльності в Україні на період 2011 - 2015 рр. планується забезпечити загальну модернізацію економіки; збільшення частки високотехнологічних виробництв (У-УІ технологічних укладів); створення високопродуктивних робочих місць із високим рівнем оплати праці; підвищення конкурентоспроможності вітчизняних виробників на внутрішньому і зовнішньому ринках; зменшення вразливості економіки України до зовнішніх негативних чинників. Базовими ресурсами визначено інвестиційні та науково-технічні, використання яких дасть можливість створити "точки росту", які стануть основою для розвитку високотехнологічних галузей і для регіонального розвитку. Інвестиційним ресурсом модернізації національної економіки є власні кошти компаній (підприємств, організацій різних форм власності й розмірів) та залучені кошти приватних інвесторів, зокрема банківські кредити, ресурси міжнародних фінансових організацій, для припливу яких здійснюється державна підтримка. За прогнозами урядовців, у 2011 р. будуть додатково залучені 100 млрд грн інвестицій, що забезпечить додатковий приріст ВВП на 1,5-2,5 % до прогнозованого (4,5 %). Наближення структури промисловості України до структури розвинених країн Європи й світу, що значно підвищить її конкурентоспроможність. Середньорічні темпи приросту промислового виробництва в 2011-2012 рр. прогнозуються на рівні 7-8 %, а в 2013-2015 рр. - 9-10 %.
Заплановані структурні зрушення в економіці України можна забезпечити за умов спільної фінансової підтримки з боку держави, суб'єктів господарювання та приватних інвесторів, особливо іноземних.
Порівнюючи визначені пріоритетні галузі національної економіки на 2011-2015 рр. з відібраними національними проектами та обсягом їхнього фінансування на 2011 р., зауважимо, що високотехнологічні виробництва (У-УІ технологічних укладів) та виробництва середньо- та високотехнологічної продукції залишаються поза увагою держави. Відповідно, не йдеться про початок позитивних зрушень у національній економіці України, розвиток високотехнологічних виробництв та створення високопродуктивних робочих місць із високим рівнем оплати праці.
Тема 20. ПОЛІТИКА ЕКОНОМІЧНОГО ЗРОСТАННЯ В НАЦІОНАЛЬНІЙ ЕКОНОМІЦІ
20.1. Економічне зростання як категорія національної економіки
20.2. Джерела та фактори економічного зростання. Типи економічного зростання
20.3. Політика економічного зростання: стратегія, види
20.4. Ефективність та напрями вдосконалення політики економічного зростання в Україні
Тема 21. ПРОГРАМУВАННЯ ТА ПРОГНОЗУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ
21.1. Сутність і принципи макроекономічного програмування
21.2. Державна програма економічного і соціального розвитку України
21.3. Соціально-економічне прогнозування: функції, принципи та методи