Форми державного регулювання економіки (форми ДРБ) - це загальні напрями регулювання соціально-економічних процесів, що відбуваються в країні (рис. 7.1).
Розглянемо критерії класифікації заходів державного регулювання за масштабами та призначенням.
За масштабами регулювання визначають:
- заходи, які впливають на загальноекономічні процеси;
- заходи, спрямовані на регулювання конкретних сфер господарства.
За призначенням вирізняють:
- практичний аспект - сукупність конкретних заходів щодо реалізації державного регулювання;
- науковий (теоретичний) аспект - систематичне наукове дослідження мотивів, дій, заходів, спрямованих на найефективніший розвиток національної економіки; розробка моделей і прогнозів; формування економічного мислення.
Інституційний і галузевий критерії класифікації: аграрний, промисловий, транспортний, соціальний, зовнішньоекономічний напрями.
Рис. 7.1. Форми державного регулювання економіки
Суб'єктами державного регулювання економіки є:
- держава (включаючи регіональні та місцеві інституційні утворення), яка має економічну і політичну владу;
- недержавні суб'єкти (недержавні спілки, союзи, об'єднання), що спираються лише на свій економічний потенціал.
Об'єкти ДРЕ - це умови, процеси, відносини, елементи і сектори народного господарства, функціонування яких ринковий механізм забезпечує незадовільно або не забезпечує взагалі.
Об'єкти ДРЕ за рівнем завдань, які вони вирішують, класифікують на: наднаціональні і світогосподарські відносини, зовнішньоекономічні зв'язки, глобальні процеси, загальногосподарські процеси та відносини, сектори економіки, регіони, галузі, підприємства (фірми).
Основна, найвища мета державного регулювання економіки - досягнення максимального добробуту суспільства.
Група головних цілей (функції держави) - вільний розвиток суспільства, правовий порядок, зовнішня і внутрішня безпека.
Практично орієнтовані (макроекономічні) цілі - економічне зростання (приріст валового національного продукту), повна зайнятість, стабільний рівень цін, зовнішньоекономічна рівновага.
Окремими цілями ДРЕ можуть бути:
- узгоджені (сумісні, гармонійні) - досягнення однієї поставленої мети одночасно сприяє реалізації іншої;
- автономні - цілі незалежні одна від одної;
- суперечливі (конфліктні, несумісні) - досягнення мети може відбутися тільки при відокремленні від однієї або декількох інших цілей;
- взаємовиключні - не допускають компромісів між собою.
Досягнення мети ДРЕ може спричинити побічні наслідки, як позитивні, так і негативні.
До принципів постановки цілей державного регулювання економіки належать: відповідність конкретної мети суті суспільно-економічного ладу; практична потреба виконання мети та її наукове обґрунтування; виправданість постановки мети (не завдає шкоди іншим цілям); якщо досягнення мети призводить до збитків інших об'єктів, збитки мають бути повністю відшкодовані; кожна мета може бути поставлена і досягнута лише у взаємодії з усіма іншими відповідно до місця в системі пріоритетів цілей; поставлені цілі мають бути у межах можливого; для досягнення мети або цілей ДРЕ повинно бути достатньо фінансових, організаційних засобів і кадрів; поставлені цілі мають бути чіткими, зрозумілими і бажаними широким верствам населення, союзам за економічними інтересами.
Інструменти державного регулювання економіки класифікують за:
- методами впливу - методи прямого впливу та методи опосередкованого впливу;
- організаційно-інституційним критерієм - адміністративні, економічні та інституційні методи.
Адміністративні методи ґрунтуються на силі державної влади і не пов'язані з матеріальною мотивацією. їх поділяють на три групи: заборона (наприклад, заборона будівництва нових промислових підприємств); дозвіл (наприклад, дозвіл на використання військового майна); примус (наприклад, зобов'язують використовувати очисні споруди).
До економічних інструментів належать заходи державного впливу, за допомогою яких створюються відповідні умови, що спрямовують розвиток ринкових процесів у необхідне державі русло. Йдеться насамперед про методи впливу на сукупний попит і сукупну пропозицію, ступінь централізації капіталу, соціальні та структурні аспекти економіки. Вони охоплюють фінансову (фіскальну, бюджетну), грошово-кредитну (монетарну) політику, програмування І прогнозування.
Формами вияву інституціоналізму є: формування виконавчих структур державної влади, безпосереднє завдання яких - реалізація цілей уряду; створення і збереження об'єктів державної власності, тобто державного сектору; підготовка економічних програм і економічних прогнозів та ін.
Тема 8. Програмування та прогнозування ; національної економіки
8.1. Необхідність і сутність планування національної економіки
8.2. Світовий досвід державного планування та програмування економічних процесів
8.3. Особливості програмування та прогнозування
8.4. Директивне та індикативне планування
8.5. Основні напрями вдосконалення сучасних процесів прогнозування та програмування соціально-економічного розвитку України
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 4
Тема 9. Демократія, економічна свобода та економічний порядок
9.1. Основні принципи демократії