8.1. Необхідність і сутність планування національної економіки
Планування посідає особливе місце в системі управління соціально-економічними процесами, що відбуваються в суспільстві, регулюванні їх напряму і динаміки, забезпеченні нормального функціонування комерційних організацій. Прогнози, програми і плани, які розробляються в країні на всіх рівнях національної економіки, - найважливіші інструменти реалізації політики відповідних суб'єктів управління. Вони дають змогу організувати чітку, продуману, всебічно обґрунтовану роботу для досягнення поставлених перед суспільством і суб'єктами господарської діяльності завдань. План у загальному розумінні - модель майбутнього, система заходів, спрямована на досягнення поставлених цілей.
Планування допомагає відповісти на такі питання:
- яка ситуація на даний час (економічна позиція), якими є результати діяльності;
- за допомогою яких ресурсів і яким чином може бути досягнута мета.
Практика надає багатогранні сполучення об'єктивних і суб'єктивних процесів, які відображають дії економічних законів та господарських рішень, планування та ринкових відносин, особистих і суспільних інтересів централізованого управління та регіонального самоврядування, співвідношення центру і територій. У цій складній системі взаємовідносин першочергове значення мають планове регулювання соціально-економічного розвитку, пошук нових шляхів удосконалення планової роботи щодо забезпечення узгодженості інтересів регіонів, галузей, підприємств і фірм з інтересами кожного учасника товарно-грошових відносин, посилення вектора дії планового регулювання за допомогою економічних важелів впливу.
Планування і планове регулювання значно відрізняються одне від одного. Планування - це оптимально сконцентрована в напрямі відповідно попереднього наукового прогнозу сукупність ресурсів і суспільних відносин для забезпечення соціально-економічного розвитку країни, галузі та підприємства в часі і просторі.
Регулювання в широкому розумінні - процес, який забезпечує потрібні значення змінних, що є істотними у функціонуванні об'єкта управління. Планове регулювання - це оптимальна зміна процесів і пропорцій не методом безпосереднього управління, а шляхом використання побічних економічних важелів у результаті формування та виконання планів в умовах товарно-грошових і виробничих відносин, що також змінюються. Воно має передбачати розробку і реалізацію програм для вирішення найважливіших питань, визначення та використання проблем і пріоритетів, а також організаційні та адміністративні заходи впливу.
Суттєві доробки в економічну теорію державного регулювання, особливо теорію та методологію планових процесів, здійснили вчені Радянського Союзу. Ці доробки, завдяки недооціненню їх конкурентоспроможності у власній державі і відкритому характеру, були використані західними суспільствами. Водночас командно-адміністративна система, що занепадала, не могла реалізувати як вітчизняні напрацювання, так і найкращі розробки вчених країн ринкової економіки.
Форми державного регулювання економіки планового характеру подано на рис. 8.1.
Вищою формою ДРЕ є державне економічне програмування. Його системний підхід - комплексне використання в глобальних цілях усіх елементів ДРЕ. До основних завдань державного програмування належать:
- забезпечення максимально можливого досягнення головних цілей ДРЕ;
- здійснення ДРЕ не на шкоду, а на благо існуючої системи ринкової економіки;
- максимально наближене до дійсності прогнозування розвитку економічних і соціальних процесів у країні і на основі цього розробка ієрархії цілей державних програм з погляду важливості і терміновості;
Рис. 8.1. Форми державного регулювання економіки планового характеру
- виявлення сумісності намічених цілей та відповідності інструментів здійснення державних програм;
- забезпечення ефективності й економії використання бюджетних коштів.
Об'єктами економічного програмування є галузі, регіони, соціальна сфера, різноманітні напрями наукових досліджень.
Суб'єкти економічного програмування - державні органи, які відповідають за складання програм, їх безпосереднє використання і контроль над ними.
Розглянемо види макроекономічних програм.
За призначенням розрізняють:
- звичайні програми - в основному середньострокові загальноекономічні програми. Складаються, як правило, на п'ять років зі щорічним коригуванням (наприклад, аграрні програми, програми НДДКР, регіональні програми, програми покращання структури економіки);
- надзвичайні програми, що розробляються у критичних ситуаціях (наприклад, при загрозі вибуху соціального незадоволення, післявоєнна розруха, в умовах кризи, масового безробіття, небезпечної інфляції). Такі програми короткострокові. В інструментарії їх здійснення переважають адміністративні заходи регулювання.
За тривалістю виокремлюють коротко- (до 1 року), середньо-(1-5 років) та довгострокові програми (більше 5 років). За характером програми класифікують на:
- активні - сукупність заходів, які уряд зобов'язується прийняти для досягнення поставлених цілей;
- пасивні - оцінення можливих наслідків поточної і планової економічної політики та тенденцій розвитку макроекономіч-них показників, необхідних для досягнення поставлених цілей.
На практиці жодна програма не може однозначно належати до тієї чи іншої категорії. Нерідко на тлі реалізації звичайної поточної програми уряд стикається з надзвичайною проблемою, яка, якщо не використати термінових стабілізуючих заходів, призведе до розбалансування економіки.
8.2. Світовий досвід державного планування та програмування економічних процесів
8.3. Особливості програмування та прогнозування
8.4. Директивне та індикативне планування
8.5. Основні напрями вдосконалення сучасних процесів прогнозування та програмування соціально-економічного розвитку України
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 4
Тема 9. Демократія, економічна свобода та економічний порядок
9.1. Основні принципи демократії
9.2. Економічна демократія та економічна свобода
9.3. Економічний і соціальний порядок