У 90-х роках минулого століття перед ЄС уперше реально постала перспектива збільшення кількості держав-членів за рахунок країн Центральної та Східної Європи. Після розпаду Радянського Союзу в Європі виникли два центри економічного й політичного тяжіння: Європейський Союз та Росія. При цьому переважна частина центрально- та східноєвропейських країн поставила собі за мету приєднатися до ЄС.
Умови прийняття країн Центральної та Східної Європи до ЄС були сформульовані Європейським Союзом у Копенгагені у червні 1993 р. і дістали назву "копенгагенські критерії". Політичні критерії передбачають стабільність інституцій, які забезпечують демократію, верховенство закону, права людини та захист інтересів національних меншин. Юридичні критерії враховують спроможність взяти на себе в повному обсязі зобов'язання, пов'язані з членством у ЄС, включаючи відданість цілям політичного, економічного та монетарного союзу.
Економічні критерії вступу країн субрегіону до Європейського Союзу передбачають наявність таких умов:
• встановлення рівноваги між попитом і пропозицією внаслідок взаємодії ринкових сил:
• лібералізація цін та торгівлі;
• відсутність суттєвих бар'єрів, які обмежують вступ у ринок (створення нових фірм) та вихід із нього (банкрутство);
• національна юридична система, що регулює права власності; реалізація законів та контрактних зобов'язань може бути забезпечена в примусовому порядку;
• макроекономічна стабільність, складником якої є стабільність цін, державних фінансів та балансу зовнішніх розрахунків;
• наявність широкого консенсусу щодо ключових складників та цілей економічної політики;
• достатній рівень розвитку фінансового сектора, здатного перетворювати заощадження на інвестиції у виробництво;
• спроможність конкурувати та витримати тиск ринкових сил на внутрішньому ринку Європейського Союзу;
• наявність функціонуючої ринкової економіки, рівень стабільності якої достатній для того, щоб економічні агенти ухвалювали рішення в передбачуваному середовищі;
• достатня кількість за прийнятними цінами фізичного та людського капіталу, включаючи інфраструктуру (постачання енергії, телекомунікації, транспорт тощо), досить високий потенціал освіти, науки;
• вплив держави та чинного законодавства на конкурентоспроможність засобами торговельної політики, шляхом проведення відповідної політики в галузі конкуренції та надання державної допомоги середнім та малим підприємствам тощо;
• достатні рівень та динаміка торговельної інтеграції країни з Союзом до вступу (враховуються обсяги та структура торгівлі з країнами-членами Союзу);
• питома вага малих фірм (малі фірми швидше отримують позитивні здобутки від поліпшення доступу до ринку, а великі фірми меншою мірою спроможні адаптуватися до нових умов).
Аналіз соціально-економічного розвитку України в 90-ті роки показує, що практично за всіма параметрами оцінки готовності приєднатися до Європейського Союзу країна мала одні з найгірших показників у Центральній та Східній Європі. В Україні за 10 років незалежності не вдалося провести ефективні реформи, глибока криза охопила практично всі сфери суспільства. Більше того, за рівнем соціально-економічного розвитку Україна почала суттєво відставати від багатьох країн субрегіону, а за оцінками конкурентоспроможності національної економіки посідала останні місця не тільки серед європейських країн, а й порівняно з багатьма країнами, що розвиваються. Відсутність громадського консенсусу щодо напрямів та темпів соціально-економічних реформ, практично стабільно неефективна діяльність урядів суттєво віддаляє перспективу не тільки повного, але й асоційованого членства України в ЄС. Очевидно, що тільки послідовні, глибокі та рішучі реформи можуть змінити цю тенденцію кардинально,
У 1998 р. країни Європейського Союзу ухвалили рішення про поглиблення економічної інтеграції та перехід до створення Європейського економічного та валютного союзу. У 1992 р. у Маастрихті були сформульовані основні вимоги до країн — членів ЄС, які бажають приєднатися до Європейського валютного союзу ("маастрихтські критерії").
Маастрихтські критерії валютної конвергенції країн ЄС передбачають:
• стабільність цін: середній річний рівень інфляції в окремій країні не має перевищувати відповідний рівень трьох країн ЄС із найкращими показниками і в цілому не може бути вищий за 1,5 %;
• "бездефіцитність бюджету": внутрішній борг окремої країни не перевищує 60 % ВНП, а зовнішній — 3 %;
• збалансованість процентних ставок: їхній середній річний рівень в окремій країні не має перевищувати відповідний рівень країн ЄС із кращими показниками і в цілому не може бути вищий за 20 %;
Таблиця 4
Показники макроекономічної конвергенції ЄС і кандидатів на вступ у ЄС із ЦСЄ (1998 р.)
Країни (і руна країн) | Кількість населення (млн осіб) | ВВП (млрд. дол. США) | ВВП на душу населення (дол. США) | ВВП на душу населення (% до середнього ВВП ЄС) | Зростання реального ВВП (%) | Інфляція (%) | Сальдо бюджету (% до ВВП) | Державна заборгованість (% до ВВП) | Експорт до ЄС (% до сукупного експорту) | Прямі іноземні інвестиції (млрд. дол. США) |
ЄС | 373.2 | 8072.6 | 21500.0 | 100.0 | 2,9 | 1.6 | 3.0 (критерій) | 60.0 (критерій) | 60.4 | |
Кандидати на вступу ЄС | 105.5 | 358.4 | 3404.0 | 15.8 | 3.2 | 15.4 | -3,2 | 57,7 | 54.0 | |
"Перша хвиля" | 62.6 | 278.7 | 4452.0 | 20.7 | 3,9 | 11,6 | -2.9 | 44,9 | 62.5 | 44.0 |
Естонія | 1.5 | 5.0 | 3.100 | 14,4 | 4.5 | 9.0 | +2.5 | 67,0 | 51.0 | 1.1 |
Польща | 38.6 | 147.8 | 3.600 | 16.7 | 5.5 | 12.0 | 2.5 | 48.6 | 66.6 | 19.0 |
Словенія | 2.0 | 18.0 | 9.500 | 44.2 | 4.0 | 8,3 | 1.0 | 36.5 | 64.6 | 1.9 |
Чехія | 10.3 | 55.4 | 4.750 | 22,1 | -1.8 | 10.8 | 1.6 | 10,8 | 58.2 | 6.8 |
Угорщина | 10.2 | 52.0 | 4.500 | 20.9 | 5.2 | 13.0 | -6.7 | 71.2 | 62.8 | 15.1 |
"Друга хвиля" | 42.7 | 79.7 | 1.867 | 8.7 | 0.8 | 28.6 | -4.4 | 44,5 | 10.0 | |
Болгарія | 8.4 | 9.9 | 1.100 | 5.1 | 4.0 | 35.0 | 2.5 | 72,0 (1997) | 39.8 | 0.9 |
Латвія | 2.5 | 5.9 | 2.200 | 10.2 | 4.0 | 5.0 | +0.5 | 11,2 | 44.1 | 3.6 |
Литва | 3.7 | 10.6 | 2.500 | 11.6 | 4.5 | 5.1 | 1.6 | 20,0 | 33.4 | 1.0 |
Румунія | 22.7 | 33.9 | 1.500 | 7.0 | 4.0 | 50.0 | 5,7 | 55.9 | 2.6 | |
Словаччина | 5.4 | 19.4 | 3,400 | 15.8 | 4.5 | 8.0 | 6.0 | — | 41,3 | 1.8 |
Україна | 51.3 | 42.0 | 0.819 | 3.9 | 1.7 | 20.0 | +2.0 | 40.0 | 16.9 | 2.8 |
• стабільність валютних курсів: валюта окремих країн не девальвується без згоди інших країн-учасниць і має відповідати нормам ЄС.
Порівняння цих критеріїв з параметрами розвитку України має на сучасному етапі переважно теоретичний характер. Водночас ці критерії можуть розглядатися і з суто практичного погляду як певні орієнтири для макроекономічної стабілізації в Україні, розвитку її грошово-кредитної та валютної сфер (табл. 4).
Наведені макроекономічні показники свідчать про невисокий рівень економічного розвитку України в цілому, зниження обсягу ВВП, невелику частку країн ЄС в експорті України та відносно низький рівень прямих іноземних інвестицій. За цими показниками Україна суттєво відстає не тільки від країн ЄС. а й від країн Центральної та Східної Європи. Кардинальна зміна якісних та кількісних показників соціально-економічного розвитку України є головною передумовою приєднання країни до Європейського Союзу.
Відносини з Росією як провідний напрям взаємозв'язків України з учасниками СНД
Зв'язки з іншими членами Митного союзу - Євразійського економічного співтовариства
Співробітництво з країнами ГУУАМ, Туркменістаном та Вірменією
Глава 3. Україна в чорноморській економічній інтеграції
Інтеграційні процеси в Чорноморському регіоні
Статут та Структура ЧЕС
Етапи розвитку ЧЕС
Економічні пріоритети ЧЕС
Глава 4. Економічне співробітництво між Україною і США: невикористаний потенціал