Провідники духовності в Україні - Курас І.Ф. - ВІТАЛІЙ з Дубна

Український церковний діяч

Відомостей про його життя до нас дійшло небагато. Певний час був ченцем й ієродияконом Віденського монастиря Св. Духа, а під кінець життя став ігуменом монастиря в Дубні. Крім того, 1612 р. білоруські братчики видали його »Діоптру, себто дзеркало або зображення людського життя на світі, складеного з багатьох святих Божих писань і догм отців, з грецької на слов’янську мову гідним вічної пам’яті отцем Віталієм, ігуменом у Дубні, перекладену й написану», — книгу, що набула великої популярності серед простолюду і багато разів перевидавалась.

»Діоптра...» належить до релігійно-філософських творів, спрямованих на розвиток людського духу. В ній автор висловлює багато цікавих думок щодо сутності людини, її місця у світі, шляхів самовдосконалення. В основу твору покладено християнські догмати, думки вчителів та отців православної церкви. І хоча у назві Віталій скромно зазначив, що твір перекладено з грецької на слов’янську, в ньому відчувається концепція автора щодо шляхів удосконалення людського духу, співвідношення ролі розуму, почуттів і волі тощо.

Про глибоку ерудицію автора »Діоптри...» свідчить використання у творі французьких приповідок, оповідань з Талмуда, утворення слів від латинських коренів, що не вживаються в українській мові, подекуди відчутний вплив західноєвропейських філософів середньовіччя та Реформації. Він доводить негацію зовнішнього, матеріального світу до її крайньої межі, зображує його як смерть, тлін, розклад, намагається викликати в читача відразу до нього. Світ протиставляється Богові як зло — добру, ницість — величі, страждання — щастю. Людина посідає між ними серединне місце, вона є двонатурною — тілесною і духовною, зовнішньою і внутрішньою. Наділена свободою волі, вона може за допомогою Бога зробити вибір між оманливими тілесними розкошами і насолодами, позірною сьогосвітньою славою, які приховують у собі зло, смерть і неволю, і вічним життям, чистим сумлінням, свободою. Реалізація свободи волі, вибір здійснюється за допомогою не лише Бога, а й людського розуму. Очищений і озброєний божественною мудрістю, розум дає людині змогу пізнати саму себе. »Непізнання самої себе в людині, — зазначає Віталій, — є порок». Пізнавши себе і навчившись перемагати в собі все тілесне, людина одержує владу над собою.

Самозречення, умертвлення, традиційна християнська аскеза набувають у »Діоптрі...» певної тенденції. Критиці багатства і його носіїв присвячено у праці п’ять підрозділів. Так само відхиляє автор марність слави шляхетного походження: справжнє благородство залежить не від батьків, а від власних учинків.

Проблема людини, її морально-соціальних стосунків завжди була однією з головних у вітчизняній філософії. Проте в »Діоптрі..» її вперше було сформульовано на рівні певної системи принципів.

ГІЗЕЛЬ Інокентій
ГОРКА Лаврентій
ДМИТРІВ Нестор
ІЛАРІОН
КОНИНСЬКИЙ Георгій
КОПИНСЬКИЙ Ісая
КОПИСТЕНСЬКИЙ Захарія (псевдонім Азарія)
МОГИЛА Петро Симеонович
МОГИЛЬНИЦЬКИЙ Антон Любич
НЕСТОР ЛІТОПИСЕЦЬ
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru