Український церковний і культурний діяч, письменник
Родом 3. Копистенський із Перемишля. Дату його народження не встановлено. Освіту він здобув, мабуть, у Львівській братській школі. Переїхавши 1616 р. до Києва, вступив у Київське братство, де займався видавничою та полемічно-літературною діяльністю. З 1624 р. був архімандритом Києво-Печерської лаври.
3. Копистенський видав »Часослов» (1617), трактати »Книга про віру .єдину...» (1619—1621), »Книга про правдиву єдність православних християн...» (1623), проповіді тощо. Проте найбільше значення має його полемічна праця »Палінодія, или Книга обороны кафолической святой апостольской всходней церкви...», написана в 1619—1622 рр. (за іншими відомостями — в 1621—1622) — твір, спрямований проти католицизму та унії, що відіграв важливу роль у подальшому становленні української полемічно-публіцистичної прози.
»Палінодія...» — академічна розповідь історика-богослова, який аналізує події »из дали лет». Час від часу вона переривається критичними зауваженнями, сповненими іронії та сарказму, на адресу прихильників католицизму. З гордістю патріота 3. Копистенський протиставляє »латинникам» учених-співвітчизників і »учителей новых... в народе російськом», серед яких особливо виокремлює українського »мужа учоного велце» Стефана Зизанія та російського письменника-публіциста преподобного Артемія. У »Палінодії...» висловлено ідею об’єднання східнослов’янських народів.
Головний засіб боротьби проти ополячення та покатоличення українського народу 3. Копистенський вбачав у поширенні шкільної освіти, знань, друкуванні книг і схвально ставився до культурно-освітянської діяльності братств.
Є припущення, що 3. Копистенський — автор Густинського літопису, складеного в 1623—1627 рр. Цей літопис було знайдено у Густинському монастирі поблизу Прилук.
Помер 21 березня 1627 р.
МОГИЛЬНИЦЬКИЙ Антон Любич
НЕСТОР ЛІТОПИСЕЦЬ
ОГІЄНКО Іван Іванович
ПРОКОПОВИЧ Феофан
РІЧИНСЬКИЙ Арсен
САКОВИЧ Касіян
СЛАВИНЕЦЬКИЙ Єпіфаній
СЛІПИЙ Йосиф Іванович
СМОТРИЦЬКИЙ Герасим Данилович