Отже, формування сучасного фахівця з маркетингу потребує освоєння найновіших досягнень цієї науки. Це означає, що класичний маркетинг має бути лише базовою частиною підготовки. Після, а ще краще одночасно з нею повинна здійснюватися багатостороння робота над опануванням новітніх ідей з маркетингу та формуванням новітнього способу економічного мислення. Такий підхід дасть змогу подолати тенденції зниження ролі маркетингу в практичному бізнесі.
Вивчення новітнього маркетингу можна вважати доцільним і ефективним, якщо фахівець відчує спроможність гнучко обирати інструменти вирішення завдань фірми. При цьому їхній набір не зводитимуть до постійного складу, навіть коли він і добре себе зарекомендував у минулому. Можна вважати, що вивчення новітнього маркетингу досягло своєї мети, якщо уявлення студентів про майбутню практичну діяльність ґрунтуватимуться на розумінні постійного творчого пошуку відповідно до змін у науці, економіці та суспільстві.
Можливо найголовніше, що повинні здійснити маркетологи майбутнього, - це зробити маркетинг центром сучасної бізнес-системи. Зрозуміло, що ця ідея має оволодіти умами фахівців, котрих можна назвати "новими маркетологами", як носіїв нового способу мислення, однак підготовку і формування таких професіоналів треба розглядати лише як перший крок, адже зовсім недостатньо розуміння нової ролі маркетингу лише вузькими спеціалістами. Останні матимуть успіх і дійсно зможуть забезпечити досягнення компаніями успіху, коли ідея маркетингу як центру бізнес-системи оволодіє умами всіх учасників бізнес-процесів.
Маркетинг як філософія фірми означає діяльність:
o орієнтовану на ринок, розглядаючи передусім актуальні і майбутні потреби та побажання потенціальних клієнтів:
o в умовах конкурентної боротьби;
o в межах відповідної організаційної структури;
o характерну високим рівнем інноваційності;
o скеровану в напрямку пошуку і використання нових можливостей і шансів на ринку.
Від маркетингу як головної рушійної сили будь-якого бізнесу залежать всі управлінські рішення. Вони ж залежать і від фінансів. Це означає, що в основу маркетингових програм компаній повинні бути покладені ґрунтовний розрахунок і науковий підхід до вивчення споживачів. Всупереч розповсюдженій думці, що маркетинг - це мистецтво, треба усвідомити, що маркетинг як дисципліна є наукою, яка постійно розвивається. Лише використання його досягнень, здійснення грамотних економічних розрахунків може гарантувати успіх, а не сподівання на удачу.
Нині актуальною є проблема взаємозв'язків маркетингу і фінансів. Відсутність наукового обгрунтування їх взаємопроникнення в економіці часто є причиною сприйняття маркетингу топ-менеджментом як неминучого зла. Внаслідок цього виникає потреба в зменшенні корпоративного бюджету, насамперед маркетингової частини.
Відпрацьовуючи взаємозв'язки між маркетингом і фінансами, необхідно розробити систему конвертації загальноприйнятих у маркетингу показників у зрозумілі для фінансистів цифри, зокрема, зростання ринкової частки і конкурентні ціни -у грошовий потік, лояльність споживачів до бренда- в зростання питомої ваги повторних продажів у грошових надходженнях. Інвестиції в маркетинг і рекламу - це вкладання коштів в інші види нематеріальних активів.
Маркетинг - нова сфера знань, у якій ще навіть не дано відповіді на запитання, чи € він наукою, чи це щось інше. Серед маркетологів не припиняється суперечка щодо того, чи можлива маркетингова теорія взагалі.
Нехтування маркетингом як наукою призводить до проявів наукового свавілля, ігнорування законів і правил, які становлять його основу.
Маркетинг вважають також мистецтвом, оскільки він як галузь науки знаходиться поки що на стадії становлення і ще не всі його закони та закономірності відкриті і досліджені. Це робить особливою працю маркетолога, яка полягає в тому, що для вироблення успішних рішень необхідно діяти творчо і в разі необхідності робити власні відкриття. Останні, як правило, не знищують існуючі, а відразу або поступово стають органічним елементом загальної маркетингової системи.
Отже, ефективний маркетинг може набувати різних форм, однак завжди є ділянка, яка потребує творчого підходу і підприємливості. Досягнення "вершин" бізнесу забезпечує не формальний маркетинг, методи якого описані в підручниках, а вміння перетворити його на засіб творчості і саму творчість, уміння віддаватися справі з усією пристрастю. Хоча незаперечним є і те, що не можна креативність маркетингових компаній перетворювати на самоціль. Не принесе успіху найвизначніша акція, якщо вона не виникла в результаті серйозного наукового пошуку і не має в своїй основі здорової ідеї.
1.4. Види маркетингу та їх застосування
1.5. Маркетингове середовище
Резюме
Тема 2. Товар як елемент маркетингу
2.1. Товар, його суть і класифікація
2.2. Ринкова атрибутика товарів
Упаковка товару
Штрихове кодування
2.3. Асортимент та номенклатура товарів