Для проведення операцій купівлі-продажу товарів через касовий апарат в автоматизованому режимі, автоматизації обліку і обробки товарних потоків, на товари (їх упаковку) наносять штрих-коди.
Штрих-коди - записані у вигляді штрихів та проміжків між ними дані про товар та його виробника. їх зчитування здійснюється за допомогою світлового променя, який посилається спеціальним пристроєм. У наш час у більшості країн світу поширена європейська система кодування ЕАг*І-13. Розглянемо її основні елементи.
Один знак штрих-коду складається з двох штрихів і двох проміжків, ширина кожного зі штрихів і проміжків кратна ширині найвужчого з них. В один знак укладається сім найвужчих штрихів (проміжків). Носієм інформації у знаках є відносна ширина штрихів і проміжків між ними. Штрих-код починається і закінчується спеціальними знаками. Посередині він ділиться на дві половини. Ліва половина містить код країни виробника (2 або 3 цифри) і код самого виробника (4 цифри), права - код назви продукту та його характеристик: споживчих властивостей, розмірів, маси, інгредієнтів, кольору (загалом 5 цифр), а також контрольну цифру (одну).
В Україні для отримання штрихового коду товаровиробнику необхідно укласти угоду про членство в Асоціації "ЕАг*І-Україна". Коди окремих країн наведено в табл. 4.5.
Таблиця 4.5. Штрих-коди деяких країн світу
Країна | Код | Країна | Код |
Австралія | 93 | Словаччина | 859 |
Австрія | 90,91 | СПІА і Канада | 00-09 |
Бельгія та Люксембург | 54 | Туреччина | 869 |
Велика Британія | 50 | Угорщина | 599 |
Греція | 520 | Україна | 482 |
Ізраїль | 729 | Фінляндія | 64 |
Іспанія | 84 | Франція | 30-37 |
Італія | 80-83 | ФРН | 400-440 |
Китай | 690-691 | Чехія | 858 |
Росія | 460 | Швеція | 73 |
Сингапур | 888 | Японія | 45,49 |
Штрих-коди використовуються як в організації торгівлі і збуту, так і у виробництві товарів для його організації і управління.
У багатьох випадках при купівлі товарів на упаковці можна побачити напис, наприклад "Вироблено у Франції", а код, що наноситься на етикетку, цій країні не відповідає. Така невідповідність має декілька причин:
1) фірма була зареєстрована та отримала код не в своїй країні, а в тій, куди направлено основний експорт її продукції;
2) товар було виготовлено на дочірньому підприємстві;
3) товар було виготовлено в одній країні за ліцензією фірми з іншої країни;
4) засновники підприємства - декілька фірм із різних країн.
Наприклад. Якщо штрих-код товару складається з таких цифр: 5601721110013, то для перевірки законності виготовлення товару можна скористатися таким розрахунком:
1) додати цифри, що стоять на парних місцях: 6 + 1 + 2 + + 1+0 + 1*11;
2) суму, яка утворилася, помножити на 3:11 o 3 = 33;
3) додати цифри, що стоять на непарних місцях, за винятком контрольної цифри: 5 + 0 + 7 + 1 + 1 + 0= 14;
4) додати числа, що вказані в пунктах 2 та 3: 33 + 14 *= 47;
5) відкинути десятки: одержимо 7;
6) від 10 відняти число, отримане в пункті 5:10 - 7 = 3. Якщо отримана цифра не збігається з контрольною цифрою
в штрих-код, це означає, що товар вироблено незаконно.
Крім штрих-кодів, продукція може маркуватися знаками відповідності певним нормам, наприклад, нормам європейської співдружності (знак "СЄ").
Продукція маркується також знаками екологічності, наприклад, національним знаком відповідності нормам технічної та екологічної безпеки України. У цьому випадку вона проходить сертифікацію. Маркування цим знаком здійснюється добровільно, а для окремих видів продукції, визначених законодавством України, обов'язково. Обов'язковій державній сертифікації, зокрема, підлягають:
1) побутове електрообладнання та його комплектуючі;
2) світлотехнічна продукція та її комплектуючі;
3) медична техніка, іграшки;
4) синтетичні миючі засоби;
5) радіоелектронна побутова апаратура;
6) технологічне обладнання для харчової та м'ясомолочної промисловості;
7) металообробне та деревообробне обладнання;
8) зварювальне обладнання та ін.
Крім того, обов'язковій державній сертифікації підлягає імпортна продукція, що реалізується в Україні, У сертифікації зацікавлені самі товаровиробники, оскільки сертифікована продукція є більш конкурентоспроможною, вона користується більшою довірою споживачів, має більший позитивний імідж.
4.15. Сервісне обслуговування
Розділ 5. ЦІНОВА ПОЛІТИКА ПІДПРИЄМСТВА, ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ ЩОДО ЦІНОУТВОРЕННЯ
5.1. Завдання підприємства та його цінова політика
5.2. Види типів ринку та політика ціноутворення підприємств
5.3. Класифікація цін, види цін
5.4. Фактори, які визначають цінову в політику підприємства
5.5. Ціна і попит
5.6. Методи ціноутворення
5.7. Встановлення ціни на новий товар