Предмет навчальної дисципліни "Маркетинг підприємства": вивчення теорії, методики та практики управління маркетингом підприємств на ринку споживчих товарів, товарної, цінової, збутової, комунікаційної політики, політики в області персоналу в комплексі маркетингу підприємств, особливості маркетингу підприємств сфери торгівлі.
Мета навчальної дисципліни: формування у студентів сучасного наукового світогляду та системи спеціальних знань у сфері маркетингу підприємства, вироблення вмінь та навичок впровадження та використання маркетингу в підприємствах з врахуванням їх особливостей, оцінки ризиків маркетингової діяльності.
Завдання дисципліни полягають у забезпеченні теоретичної і практичної підготовки студентів щодо здійснення маркетингової діяльності в підприємстві за таким напрямами:
- формування і реалізація товарної, цінової, розподільної, збутової, комунікаційної політики, політики в області персоналу;
- оволодіння специфікою маркетингової діяльності на зовнішньому ринку;
- управління маркетинговою діяльністю.
Зміст навчальної дисципліни "Маркетинг підприємства": Змістовий модуль 1. Управління маркетинговими можливостями підприємства. Тема 1. Предмет, завдання та зміст навчальної дисципліни "Маркетинг підприємства". Тема 2. Товарна політика в умовах маркетингової орієнтації підприємства. Тема 3. Цінова політика в системі маркетингу підприємства. Тема 4. Розподіл та збут у комплексі маркетингу підприємства.
Змістовий модуль 2. Активізація маркетингових зусиль підприємства. Тема 5. Комунікаційна політика в комплексі маркетингу підприємства. Тема 6. Персонал у комплексі маркетингу підприємства. Тема 7. Маркетинг у зовнішньоекономічній діяльності підприємства.
Змістовий модуль 3. Маркетинг як методологія ринкової діяльності підприємства. Тема 8. Управління маркетингом у підприємстві. Тема 9. Організація маркетингової діяльності підприємства.
Змістовий модуль 4. Планово-аналітичні аспекти маркетингової діяльності підприємства. Тема 10. Програмування маркетингової діяльності в системі управління підприємством. Тема 11. Контроль у системі маркетингу підприємства.
Резюме
Виокремлюють такі тенденції в розвитку сучасного ринку, які мають особливе значення для еволюції маркетингу: зростаюче значення якості, ціни і задоволення споживачів; зростаюче значення побудови взаємин зі споживачами та їх утримання; зростаюче значення управління процесами бізнесу й інтеграції управлінських функцій; зростаюче значення глобального мислення і планування місцевих ринків; зростаюче значення стратегічних альянсів і мереж; зростаюче значення галузей з високими технологіями; зростаюче значення маркетингу послуг; зростаюче значення прямого й онлайнового маркетингу; зростаюче значення етичності маркетингової поведінки.
Маркетинг - соціальний і управлінський процес, спрямований на задоволення нестатків і потреб як індивідів, так і груп, за допомогою створення пропозиції та обміну товарів, що мають цінність.
Маркетинг відносин - практика побудови довгострокових взаємовигідних відносин із ключовими партнерами, взаємодіючими на ринку: споживачами, постачальниками, дистриб'юторами з метою встановлення тривалих привілейованих відносин.
Систему маркетингу варто розглядати в широкому й вузькому значенні. У широкому значенні вона є системою економічних відносин, що виникають у процесі виробництва і збуту товарів і орієнтованих на ринок, на споживача. У вузькому значенні система маркетингу - це комплекс маркетингових функцій, елементів, прийомів, що здійснюються всіма учасниками виробництва і реалізації товарів.
Застосуванню маркетингу у вітчизняних підприємствах перешкоджають: економічна криза; монополізм в окремих галузях; дефіцит вітчизняних товарів; наявність неекономічних регуляторів ринку; недостатня розвиненість законодавчої бази, що регулює ринкову діяльність; наявність безлічі дрібних і середніх підприємств, що самостійно не мають можливості займатися маркетингом, а у створенні об'єднання з загальними службами маркетингу не бачать необхідності; психологічні бар'єри; несформованість системи маркетингової інформації; недостатня кількість кваліфікованого маркетингового персоналу.
Вітчизняні підприємства на сучасному етапі можуть використовувати три рівні маркетингової діяльності: 1 рівень - діяльність підприємства на основі маркетингової концепції, що передбачає зміну всієї філософії управління підприємством; 2 рівень (створення служби) - у підприємстві використовуються окремі комплекси/групи взаємозв'язку методів і засобів маркетингової діяльності; 3 рівень - у підприємстві ізольовано реалізуються окремі елементи маркетингу.
У 1996 році було прийнято рішення про створення Української асоціації маркетингу (УАМ). Українська асоціація маркетингу - демократична, недержавна, некомерційна організація, що сприяє розвитку маркетингу як науки, навчанню в цій галузі, розвитку ринку маркетингових і консалтингових послуг, розробці і виконанню стандартів етики і правил поведінки учасників ринку.
Предмет навчальної дисципліни "Маркетинг підприємства": вивчення теорії, методики та практики управління маркетингом підприємств на ринку споживчих товарів, товарної, цінової, збутової, комунікаційної політики, політики в області персоналу в комплексі маркетингу підприємств, особливості маркетингу підприємств сфери торгівлі.
Мета навчальної дисципліни "Маркетинг підприємства": формування у студентів сучасного наукового світогляду та системи спеціальних знань у сфері маркетингу підприємства, вироблення вмінь та навичок впровадження та використання маркетингу в підприємствах з врахуванням їх особливостей, оцінки ризиків маркетингової діяльності.
Контрольні питання
1. Які переваги дає підготовка фахівців в області маркетингу?
2. Охарактеризуйте основні тенденції в розвитку сучасного ринку та еволюції маркетингу.
3. Що є метою сучасного маркетингу? Дайте сучасне визначення маркетингу.
4. Охарактеризуйте трансакційний маркетинг. Розкрийте поняття "трансакція", "трансферт".
5. Дайте характеристику концепції маркетингу відносин. Що являє собою маркетингова система взаємодії?
6. Розкрийте зміст системи маркетингу.
7. Назвіть основні об'єкти маркетингової діяльності.
8. Які існують проблеми використання маркетингу в підприємствах України? Які шляхи вирішення цих проблем?
9. Які рівні маркетингової діяльності можуть використовувати вітчизняні підприємства на сучасному етапі?
10. Коли і з якою метою було створено Українську асоціацію маркетингу?
11. Охарактеризуйте напрями діяльності Української асоціації маркетингу.
12. Охарактеризуйте предмет, цілі, завдання та зміст навчальної дисципліни "Маркетинг підприємства".
Глосарій
Маркетинг - соціальний і управлінський процес, спрямований на задоволення нестатків і потреб як індивідів, так і груп, за допомогою створення пропозиції та обміну товарів, що мають цінність; підприємницька діяльність, орієнтована на задоволення ринкових потреб і одержання на цій основі прибутку; методологія ринкової діяльності взагалі, що забезпечує досягнення конкурентних переваг.
Маркетинг відносин - практика побудови довгострокових взаємовигідних відносин із ключовими партнерами, взаємодіючими на ринку: споживачами, постачальниками, дистриб'юторами з метою встановлення тривалих привілейованих відносин.
Маркетингова система взаємодії, або маркетингова мережа, - містить у собі підприємство та всі інші зацікавлені в його роботі групи: споживачів, найманих працівників, постачальників, дистриб'юторів, роздрібних торговців, рекламні агентства, університетських учених і всіх, з ким підприємство встановило взаємовигідні ділові відносини.
Система маркетингу - у широкому значенні: система економічних відносин, що виникають у процесі виробництва і збуту товарів і орієнтованих на ринок, на споживача; у вузькому значенні: комплекс маркетингових функцій, елементів, прийомів, що здійснюються всіма учасниками виробництва і реалізації товарів.
Трансакція - це обмін цінностями між двома або більше сторонами (грошова трансакція, бартерна угода).
Трансферт (передача) - угода, за якої одна сторона передає іншій стороні будь-який продукт, але нічого не одержує взамін (подарунки, субсидії, благодійні внески).
Українська асоціація маркетингу - демократична, недержавна, некомерційна організація, що сприяє розвитку маркетингу як науки, навчанню в цій галузі, розвитку ринку маркетингових і консалтингових послуг, розробці та виконанню стандартів етики і правил поведінки учасників ринку.
Контрольні питання
Глосарій
РОЗДІЛ 2. ТОВАРНА ПОЛІТИКА В УМОВАХ МАРКЕТИНГОВОЇ ОРІЄНТАЦІЇ ПІДПРИЄМСТВА
2.1. Товарна політика підприємства: сутність і формування на основі маркетингу
Інновації (створення нових товарів або відновлення існуючих)
Інтенсивність нововведення
Забезпечення якості і конкурентоспроможності товарів
Створення й оптимізація товарного асортименту
Питання про товарні марки (розробка і здійснення стратегій)