2.1. Товарна політика підприємства: сутність і формування на основі маркетингу
2.2. Дослідження конкурентоспроможності товару Навчальні цілі:
o визначити сутність і особливості формування товарної політики підприємства на основі маркетингу;
o розглянути основні складові маркетингової товарної політики підприємства;
o охарактеризувати модель товарного маркетингового аудиту;
o вивчити методику дослідження конкурентоспроможності товару.
2.1. Товарна політика підприємства: сутність і формування на основі маркетингу
Товарна політика підприємства - це складова маркетингової політики. Товарна політика - це комплекс практичних заходів, у межах якого один або кілька товарів використовуються як основні інструменти досягнення цілей підприємства. Товарна політика повинна розроблятися відповідно до вимог споживачів. Основними складовими товарної політики є:
1. інновації (створення нових товарів або відновлення існуючих);
2. забезпечення якості і конкурентоспроможності товарів;
3. створення та оптимізація товарного асортименту;
4. питання про товарні марки (розробка і здійснення стратегій);
5. створення ефективного упакування (для відповідних видів продукції);
6. аналіз життєвого циклу товару та управління ним;
7. позиціонування товарів на ринку.
Інновації (створення нових товарів або відновлення існуючих)
Нововведення визначається як творче й успішне впровадження прогресивного відкриття, винаходу або концепції.
Складові нововведення: потреба, що підлягає задоволенню, тобто функція або набір функцій, які потрібно виконати; концепція об'єкта або сукупність об'єктів, здатна задовольнити потребу, тобто нова ідея; компоненти, що представляють сукупність наявних знань, матеріалів і доступних технологій, які дозволяють довести концепцію до робочого стану.
Виділяють такі рівні ризику, асоційованого з нововведенням:
- ринковий ризик - залежить від ступеня оригінальності і складності концепції, що визначає сприйнятливість ринку і витрати переходу для користувача;
- технологічний ризик - залежить від рівня технологічної інновації, необхідної для впровадження концепції, тобто технічної здійсненності нововведення;
- стратегічний ризик - залежить від ступеня новизни для самого підприємства, тобто від ступеня його знайомства з ринком і технологією.
Розрізняють три можливих критерії класифікації нововведень:
1) ступінь новизни для підприємства;
2) характер концепції, на якій засноване нововведення;
3) інтенсивність нововведення.
Ступінь новизни для підприємства:
а) з погляду новизни потрібно розрізняти товари "світової новизни" ("товари ринкової новизни) і "нові для підприємства". Ґрунтуючись на вивченні 700 підприємств і 13 000 нових промислових і споживчих товарів, було розроблено таку класифікацію:
- товари світової новизни 10 %
- товари, нові для підприємства 20 %
- розширення наявної гами товарів 26 %
- оновлені товари 26 %
- зміна позиціонування товару 7 %
- скорочення витрат (виробнича інновація) _11 %
100 %
б) класифікація, заснована на природі змін фізичних або сприйманих характеристик нового товару, включає:
- оригінальні товари - як фізичні, так і сприймані характеристики описуються в нових термінах;
- оновлені товари - фізичні характеристики змінені, тоді як базові сприймані характеристики незмінні;
- товари з новим позиціонуванням - змінені тільки сприймані характеристики, завдяки чому покупець оцінює ці товари по-новому.
Характер концепції, на якій засноване нововведення.
Відповідно до характеру концепції можна виокремити:
- нововведення з технологічною домінантою - змінює фізичні властивості товару на рівні виробництва, застосування нового компонента або матеріалу, створення принципово нових продуктів, виробів, фізичного стану або комплексних систем;
- нововведення з комерційною, або маркетинговою, домінантою - стосується, в основному, управління, збуту і комунікації як складового процесу комерційної реалізації товару або послуги (нова презентація товару, нова форма торгівлі, а також вид реклами тощо).
Інтенсивність нововведення
Забезпечення якості і конкурентоспроможності товарів
Створення й оптимізація товарного асортименту
Питання про товарні марки (розробка і здійснення стратегій)
Створення ефективного упакування
Аналіз життєвого циклу товару і управління ним
Позиціонування товарів на ринку
2.2. Дослідження конкурентоспроможності товару
Резюме